×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ممیزی‌های ادامه‌دار و بدون معیار

به گزارش اشراف- فاطمه شهدوست، تیغ تیز سانسور مدتی است که حسابی برنده شده و حالا دیگر نه تنها در تلویزیون و سینما که در پلتفرم‌‍‌های اینترنتی هم برای خودش مدام جولان می‌دهد. مدتی است که مدام خبرهای مختلفی از سانسور بخشی از برنامه‌هایی که در این فضاها پخش شده‌اند، منتشر می‌شوند. سانسوری که گاهی از پیش از پخش رقم می‌خورد و بعد با اعتراض مهمان آن برنامه صدایش درمی‌آید.

تازگی هم امین تارخ با انتقادی از سانسور برنامه «پیشگو» گفت. این اتفاق به یکشنبه چهارم مهرماه برمی‌گردد که برنامه گفتگو محور «پیشگو» با اجرای پژمان جمشیدی و با حضور الناز حبیبی پخش شد. با تماشای برنامه کاملا متوجه فیلمبرداری متفاوت این قسمت و تلاش برای گم کردن مهمان در تصویر با گرفتن نماهای بسیار دور می‌شویم. در تمام بخش ابتدایی گفتگوی حبیبی با مجری، مخاطب صورت مهمان را واضح نمی‌بیند و در تمام مدت مهمان رو به مجری و پشت به مخاطب است و این روند تا پایان بخش دوم برنامه ادامه دارد.

انتهای برنامه تنها زمانی است که حضور مهمان را به درستی و به صورت واضح در تصویر می‌بینیم که آن هم موقع خداحافظی و تنها چند دقیقه است.

این برنامه واکنش‌های زیادی داشت و امین تارخ با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود از این برنامه انتقاد کرد و نوشت:« مجری برنامه «پیشگو» هنرمند گرامی پژمان جمشیدی است و میهمان، یک بازیگر… ای کاش حداقل نام میهمان زیرنویس می‌شد.چرا که چهره ایشان را مطلقا ندیدیم و چنانچه مجری نامشان را ذکر نمی‌کرد، نمی‌دانستیم با کدام هنرمند روبرو هستیم!آخر چه لذتی دارد سانسوری که سازندگان برنامه را وادار کند نمای نزدیک از آن مجری و نمای دور از آن‌ میهمان باشد، تنها به دلیل زن بودن؟؟؟ خاصه برای بانویی که بسیار بی حاشیه است. می‌ توان گفت از سیما به صدا رسیدید، فقط!!»

این داستان اما سردراز دارد و نه تنها به قلع وقمع تصویر که به تغییر رنگ و نور فضا هم رسیده است. مثل جریانی که مدتی پیش در مورد هانیه توسلی در برنامه «همرفیق» رخ داد. این برنامه گفت و گو محور به کارگردانی و اجرای شهاب حسینی، در یکی از قسمت‌هایش میزبان هانیه توسلی بود که به همراه دوستش (شبنم فرشادجو)، در آن حاضر شدند. اما در نهایت تصویری از آنها ارائه شد که انگار رنگ از آن گرفته شده بود.  این تغییر رنگ هم مورد انتقاد توسلی قرار گرفت و او با گذاشتن سه عکس در استوری اینستاگرامش، به این ماجرا، واکنش نشان داد و گفت « ما این رنگی بودیم و این رنگی شدیم؛ فقط نمی‌دانم چرا؟ چون در برنامه‌های قبل هم نمونه آن را دیده بودم.»

هستی مهدوی هم در یکی دیگر از قسمت‎‌های همرفیق حاضر شد و بعد از حذف کامل برنامه‌اش در متن بلندبالایی به این جریان اعتراض کرد و تاکید کرد با ادامه این روند، باید به حال پلتفرم‌های اینترنتی گریست.

یکی دیگر از شاکیان این فضا هم پانته‍‌‎آ بهرام است به هجمه‌های ایجاد شده در فضای مجازی علیه خواهرش واکنش نشان داد و از سانسور ساز زدن خود در برنامه همرفیق خبر داد. او با انتشار تصویری از لحظه ساز زدن خود در برنامه همرفیق تقطیع و حذف را جزئی از فرآیند برنامه سازی در ایران خواند.

این جریان اما نه تنها در مورد برنامه‌ها که در حوزه سریال‎‌ها نیز وجود دارد، مثل ممیزی‌های «زخم کاری» که باعث توقف پخش آن شد. همچنین ظاهرا ممیزی سریال «میدان سرخ» اثر ابراهیم ابراهیمیان و بهرام بهرامیان انتشار آن را به تعویق انداخته است. حالا هم مدتی است که «قبله عالم» با این ماجرا دست و پنجه نرم می‌کند.

همه این موارد این سوال را ایجاد می‌کند که ا با چه سازو کاری چنین حذف‌هایی اتفاق می‌افتد؟ و اصلا چارچوبی برای این ممیزی‌ها وجود دارد؟ چرا که خیلی وقت‌‎ها مشابه همین اتفاقات در بعضی از برنامه‌های دیگر بدون سانسور پخش می‌شوند و گاهی فصل ممیزی می‌رسد و همه چیز را به هر شکلی که بخواهد نابود می‌کند. این پیشروی بی منطق باعث می‌‎شود نه تنها مهمانان و چهره‌های مختلف که حتی مردم هم اعتمادشان را بیش از پیش به این فضا از دست بدهند و دیگر حاضر به شرکت در آنها یا تماشای‌شان نشوند.

حالا هم با وجود موارد رخ داده در این فضا، هنوز هیچ کس هیچ جوابی به چرایی این جریان به راه افتاده نداده است، روندی که انگار قرار است هربار بیننده، مهمانان برنامه‌ها و عوامل سریال‌ها را بی رحمانه  غافلگیر کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.