×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دورهمی با کتاب پس از سه سال

به گزارش اشراف- عبداله گلباف کرمانی، توقف مهمترین رویداد عمومی کتاب ایران در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰، به رغم برگزاری نمایشگاه های مجازی کتاب، رکود خاصی در بازار نشر ایجاد کرده بود. در طی این مدت البته ناشران سعی کردند با ترویج فروش کتاب به صورت مجازی، تا حد ممکن از این رکود جلوگیری کنند اما به هر حال تجربه همه سال های قبل کرونا نشان می داد که نمایشگاه کتاب تهران جذاب ترین رویداد حوزه نشر بود که می توانست توجه عموم جامعه را ولو برای مدتی کوتاه به خود جلب کند و ضمن ایجاد رونق در بازار کتاب، برای طول سال زمینه مناسبی از جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی فراهم آورد.

از سویی در دوره قرنطینه، تلاش هایی برای تقویت نشر الکترونیک صورت گرفت که البته بعد از رشد نسبتا خوب در ماههای اول، به تدریج از شیب آن کاسته شد و به نظر می رسد همچنان رغبت عمومی کتاب خوان ها بیشتر به سمت کتاب کاغذی باشد. تعیین کننده اصلی در بازار کتاب مخاطبان جدی و وفادار کتاب هستند. مشتریان مستمر و کتابخوانان جدی و حرفه ای تعیین می کنند که نوع قالب عرضه کتاب کدام نوع باشد. در واقع استقبال آنها سمت و سوی بازار کتاب را مشخص می کند. کتابخوانان حرفه ای همچنان سمت و سویشان به سمت کتاب کاغذی است. قالب فضا همچنان به سمت کتاب فیزیکی است. با وجود هم مشکلات در حوزه کاغذ استقبال مخاطبان همچنان از نسخه کاغذی بیشتر از نسخه الکترونیکی است. یک بخش این امر به پلتفرم ها و بخش دیگر آن به حمایت مسئولان بر می گردد.

این قلم در نشستی که چندی پیش با موضوع نشر الکترونیک در خانه کتاب برگزار شد اشاره کرده بود که بازار نشر الکترونیک در انحصار چند پلتفرم کتاب الکترونیک درآمده است، گویی به نوعی هر کدام سهم خود را از بازار به دست آورده‌اند، به دلیل این انحصار فضای رقابتی از بین رفته و گویی تلاشی برای کیفیت عرضه کتاب صورت نمی گیرد. در ایران پلتفرم ها به نسخه متنی وپی دی اف  اکتفا کردند که در نهایت قابلیت تغییر فونت و رنگ زمینه را دارد. به نظر می‌رسد مزیت مهمی که پلتفرم می تواند داشته باشد، افزونه چند رسانه ای است. پلتفرم های ما حس می کنند سهم خود را در بازار به دست آورده اند و رقابت نمی کنند؛ به همین دلیل مخاطب جدی که وارد بازار کتاب می شود، می بیند جذابیت نسخه کاغذی همچنان بیشتر است.

و به دلیل همین جذابیت کتاب کاغذی، پیش‌بینی می‌شود پس از سه سال دوری از جشن کتاب کاغذی، دورهمی اردیبهشتی با کتاب در مصلای تهران، رونقی در بازار نشر ایجاد کند، گرچه به دلیل مشکلات کاغذ و بالارفتن هزینه های تولید کتاب و به تبع آن افزایش قیمت کتاب و کوچک شدن سبد کتابی مشتریان، این رونق احتمالا با برآورده کردن نیازهای بازار نشر همچنان فاصله زیادی داشته باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.