×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آسیب‌های جسمی و روحی ناشی آلودگی هوا برای کلان‌شهر نشینان

به گزارش اشراف- زهرا سلیمانی:  آلودگی هوا باعث آسیب‌ درسطوح داخلی رگ‌های خونی می‌شود واین عامل موجب تنگ‌تر شدن عروق شده و فشار خون را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا ناشی از ترافیک و وسایل نقلیه موتوری موجب کاهش سطح کلسترول مفید در بدن می‌شود که باعث دچار شدن به بیماری های قلبی و عروقی می‌شود.

سه منبع اصلی آلودگی هوای در کلان‌ شهرهای ایران؛ آلودگی حاصل از سوخت‌های فسیلی  توسط وسایل نقلیه، کارخانه‌های صنعتی، نیروگاه‌ها و صنایع و آلودگی خانگی است. حدود ۷۵رصد آلودگی کلان شهر تهران ناشی از سوایل نقلیه است که در طول فصول سرد پاییز و زمستان و ایجاد وارونگی هوا به صورت مقطعی اتفاق می‌افتد.

دکتر تقی قفقازی استاد فارماکولوژی در خصوص آلودگی هوا و سلامت انسان گفت: آلودگی هوا یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت بوده و بیشترین بار بیماری‌های منتسب به عوامل خطرزای محیطی را به خود اختصاص داده است. آلودگی هوا پس از استعمال دخانیات، دومین عامل اصلی مرگ های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود و با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های حاد و مزمن و مرگ در ارتباط است.

وی افزود: اثرات آلودگی هوا بر سلامت بشر نه تنها به صورت کاهش کیفیت زندگی، بلکه هم چنین به صورت افزایش هزینه های سلامت بر جامعه تأثیر میگذارد. آلودگی هوا از یک سو باعث افزایش مرگ و میر می‌شود و از سوی دیگر باعث افزایش بیماری می‌گردد. بر اساس گزارش بانک جهانی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا سالانه مبالغ هنگفتی به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند.

دکتر فرامرز ذاکری روانپزشک متخصص کودک درباره‌‌ تأثیر آلودگی روان گفت: به طور کلی آلوگی هوا با تاثیر بر روان سبب افزایش اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و ناتوانی در کنترل خشم، عدم تمرکز، کاهش دید و گاهی تورم مغز می شود.

ذاکری بیان کرد: بیشترین تاثیری که آلودگی هوا بر روان افراد می‌گذارد استرس است که این استرس مضرات زیادی دارد و ریشه‌ی بروز بیشتر بیماری‌های روحی است.. استرس با افزایش آلودگی هوا بیشتر می‌شود و دی اکسید کربن زیادی در هوا آن را شدیدتر می‌کند و باعث ایجاد بیماری‌های روانی بیشتر می‌شود.

امروزه هوای کلان‌ شهرها به دلیل فعالیت های صنعتی و اجتماعی آلوده است و این آلودگی بر جس و روان افراد تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است دراین روزها به ویژه در فصول سرد سال بیشتر به سلامت جسمانی و روحی توجه داشته باشیم و در صورت داشتن بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای به متخصصین مراجعه شود تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.