×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یک لبخند مصنوعی اما بین‌المللی

به گزارش اشراف- فاطمه شهدوست، «لیوانتان را بالاتر بیاورید، لطفا کمی بیشتر لبخند بزنید، نه باز هم بیشتر و بیشتر. حالا دوربین را نگاه کنید، لیوان را همانجا نگه دارید. نه لبخندتان را کم نکنید، بگذارید تا جایی که می‌شود لب‌هایتان بخندد، حتی کمی بیشتر، انگار که می‌خواهید لمینت‌های جدیدتان را نشان دهید، آها، حالا خوب شد.»

این احتمالا می‌شود دیالوگی باشد که هنگام ثبت سوژه‌ این روزهای اینستاگرام و فضای مجازی بین عکاس و مدلش رد و بدل شده است. کدام سوژه؟ همان آقای میانسال با لبخند ساختگی‌ و چشم­های آبی مهربان که عکس‌هایش در استوری‌ها و پست‌های زیادی با انواع جمله­ ها و نقل­ها  دست به دست می‌شود و به قول معروف با آن میم (meme)  های زیادی ساخته شده است. اما او کیست؟

قبل از جواب دادن به این سوال بگذارید کمی از ماجرای همان میم­ها بگوییم. مدت­ها است که تصاویری از عکس گرفته تا فیلم­های کوتاه و موارد مختلف این دنیای چند رسانه­ای  با جمله­ها یا مواردی که مفهوم مشترکی بین آدم­ها دارند، مثل یک ویروس توقف ناپذیر و البته جالب و خیلی وقت­ها بامزه توسط کاربران این دنیای جهانی در سراسر دنیا ساخته و منتشر می­شوند.

این جریان تا حدی جای خودش را بین مرم باز کرده است و در ایران هم که این قضیه حسابی باعث بروز استعدادها شده است؛ تاجایی که خیلی وقت‌ها با دیدن نمونه‌های آن انگار یادمان می‌آید که تنها نیستیم و چقدر حس مشترک با دور و بری‌هایمان داریم، احساساتی که بعضی وقت‌ها فقط خنده‌دار نیستند اما تلخی‌شان هم با آن شیوه بیان لبخند را گوشه لبمان می‌آورند.

حالا این روزها هم آقای آندرس آراتو یکی از سوژه­‌های اصلی این میم‌ها شده است و حتما اگر اهل فضای مجازی باشید، برای یک بار هم که شده چشمتان به او و جملات قصاری که کنارش چسبانده‌اند، خورده است. آقای آراتو یک مهندس برق مجارستانی است که حدود ۱۰ سال پیش توسط یک عکاس برای مدلینگ در حوزه تبلیغات صنعتی کشف و دعوت شد. داستان از این قرار است که او که اهل سفر هم هست، وبلاگی را برای انتشار عکس‌هایی که در این سفرها می‌گیرد، راه‌ میاندازد و شروع به انعکاس این عکس‌ها از سفرهایی مثل ترکیه و روسیه می‌کند. در ادامه در یکی از همان سفرها عکس‌های او و چهره‌اش مورد توجه یک عکاس قرار می‌گیرد و از همانجا پیشنهاد حضور او در یک پروژه تبلیغاتی توسط عکاسباشی مطرح و در نهایت اجرایی می‌شود.

آراتو در ادامه مدلینگ را در فضاها و نقش‌های مختلف تجربه می‌کند و بعد از آن یک روز در بین جست‌وجوهایش در گوگل با عکس‌هایی از

خودش که مردم متن‌ها و تصاویر خنده‌داری را به آن چسبانده بودند، روبه رو می‌شود. خوب شاید الان بخندید اما یک لحظه تصور کنید که این اتفاق برای شما افتاده است و از آمریکا و اروپا گرفته تا آسیا هر کس با زبان و تصویری روی عکس‌تان جمله یا تصویری چسبانده و همه به آن می‌خندند. قاعدتا شاید ابتدا اگر ناراحت هم نشوید، برای لحظاتی جابخورید؛ اتفاقی که برای جناب آراتو هم افتاد و او ابتدا با دیدن این ماجرا حسابی ناراحت شد و اعلام کرد که خودش اصلا انقدر آدم خنده‌داری نیست.

مدت‌ها گذشت و او سعی کرد در حدود۶ سال با این قضیه کنار بیاید چون به قول خودش بستن و جمع کردن یک صفحه در این دهکده جهانی فایده‌ای ندارد البته که در تمام این مدت امیدوار بود که مردم بالاخره روزی دست از سر عکس‌هایش بردارند اما خوب نشد که نشد و این قصه که از آمریکا شروع شده بود باز هم جان گرفت و به ما هم رسید. در نهایت آراتوخان سعی کرد با زندگی میم خود کنار بیاید تا اینکه یکی از کاربران به هویت اصلی او شک می‌کند و با ایمیلی از وی می‌خواهد تا زنده بودنش را ثابت کند. او ابتدا ماجرا را ندید می‌گیرد اما بعد که کلی ایمیل با این مضمون دریافت می‌کند، با تابلویی در دست با عنوان «من زنده ام» عکسی را منتشر می‌کند، تصویری که بیشتر از۱۰هزار بار تنها بعد از چند ساعت از بارگذاری آن دیده شد.

این بود قصه آقای آراتو که با لبخند تصنعی‌اش توانست در دنیا سرو صدا به پا کند و یک دنیا طرفدار جمع کند، ماجرایی که گویا دیگر چندان برایش آزاردهنده نیست و امروز با آن راحت‌تر از قبل زندگی می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.