×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چه کسی برنده می‌شود؟

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی، شاید در نظر اول افریقا سرزمینی باشد که شیرها و فیلها و زرافه‌ها در آن پرسه بزنن اما از زمانی که این قاره  مورد توجه ارتش ایالات متحده قرار گرفت و شاهد فعالیت‌های مداوم چین و روسیه در خود است، با رشد سریعی مواجه شد.

ژنرال جفری هاریگیان ، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده ، اروپا و آفریقا ، به تازگی در نشست هم اندیشی انجمن نیروی هوایی ۲۰۲۱ به خبرنگاران گفت: از نظر نظامی و اقتصادی ، روس‌ها و چینی‌ها به دنبال فرصت هایی برای گسترش نفوذ خود در افریقا هستند.

به ویژه چین نه تنها یک تامین‌کننده عمده اسلحه در آفریقاست بلکه این کشور در حال گسترش سریع نفوذ اقتصادی و نظامی خود در این قاره است. حتی در سالهای اخیر، چینی‌ها یک پایگاه نظامی در جیبوتی در نزدیکی ارتش ایالات متحده در این سرزمین ایجاد کردند.

تقریباً ۶۵۰۰ سرباز آمریكایی مستقر در آفریقا نیروهای متفقین محلی را آموزش داده و طیف وسیعی از مأموریت‌های ضد تروریسم را انجام می‌دهند. این در حالی است که حضور چین در افریقا صرفا به مسائل نظامی ختم نشده و این کشور با موضوعاتی مثل نفت خام ، مواد اولیه و واردات منابع طبیعی از منطقه نیز مواجه است که از قضا همین موارد بر جاه‌طلبی‌های چین در آفریقا می افزاید.

بنابر گزارش اتاق تحقیق اندیشکده‌های امریکایی، چین در حال پیگیری بسیاری از پروژه های ساختمانی در پنجاه و یک کشور آفریقایی است.

با اینکه طی سالهای متمادی، آفریقا مکان مهمی فقط برای امریکایی ها و فروش اسلحه هایشان به شمار میرفت اما امروزه این قاره به محلی برای تلاقی منافع و رقابت قدرت های بزرگ تبدیل شده است. و همین امر زنگ هشدار را برای ایالات متحده به منظور حفظ منافع سابقش در افریقا به صدا در می آورد.

 

نشنال اینترست

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.