×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشروعیت‌ اسرائیل در گرو تقویت روابط حسنه با جهان عرب

به گزارش اشراف – سیده مهدیه قرشی: مشروعیت یابی از جمله مهمترین دغدغه‌های رژیم صهیونیستی که منجر به نزدیک شدن این رژیم به برخی از کشورهای منطقه شده است کلید بازگشایی این قفل در دستان ریاض است.  در واقع تعمیق روابط اسرائیل و عربستان همواره با این رویکرد دنبال شده است. در این میان به نظر می‌رسد ولیعهد جوان عربستان بهترین گزینه برای رسیدن رژیم صهیونیستی به این موضوع باشد. اگرچه در هفته‌های اخیر نتانیاهو با سفر به عمان، سرفصل جدیدی را در زمینه رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس گشود، اما تداوم این روند به رانت ولیعهد عربستان با سایر کشورهای عرب منطقه نیازمند است. این در حالی است که محمد بن سلمان برای باقی ماندن در قدرت به سه عنصر نزدیکی به اسرائیل، گشاده دستی مالی نسبت به امریکا و شخص ترامپ به منظور برخورداری از حمایت‌های بین‌المللی و انجام اصلاحات اجتماعی داخلی در عربستان متکی است.

در همین راستا گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» درخصوص تحرکات پنهانی عربستان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و سفرهای پی در پی مشاور نزدیک به ولیعهد این کشور به تل‌آویو از  برداشته شدن سقف شیشه‌ای میان عربستان و رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. رویدادی که علاوه بر محمد بن سلمان، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به طور جدی پیگیر آن بوده و درصدد علنی کردن رابطه این رژیم با عربستان، پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۱۹ اسرائیل است. زیرا دستیابی به این مهم، بزرگترین دستاورد استراتژیک رژیم صهیونیستی در منطقه بوده و بر پیروزی حزب لیکود نیز تاثیر خواهد داشت و حتی سرنوشت «معامله قرن» و خروج آن از حالت تعویق را به منظور اجرا رقم خواهد زد.

از طرف دیگر رژیم صهیونیستی با استفاده از نفوذ عربستان در جهان عرب در جهت تقویت امنیت منطقه‌ای خود گام بر می‌دارد. امنیتی که به سبب حضور فعال ایران در کشورهای محیط بر سرزمین‌های اشغالی به زعم این رژیم همواره زنگ هشدار را برایش به صدا در می‌آورد. بر همین اساس، همپیمانی با عربستان به مثابه کشوری موازنه‌گر که سیاست مهار و کنترل قدرت منطقه‌ای ایران را دنبال می‌کند، ضروری‌ترین گزینه برای بقای این رژیم محسوب می‌شود. در این میان با اینکه مجلس سنای امریکا، عربستان را درخصوص مساله جنگ در یمن و نیز قتل روزنامه‌نگار واشنگتن پست، مسئول دانست و وزارت خارجه عربستان هم، در واکنشی دیرهنگام به دو قطعنامه سنای آمریکا در این موارد، واکنش نشان داد و اتهامات طرح شده را صرفا ادعاهایی بی‌اساس و عاری از صحت دانست.

اما به نظر می‌رسد هیچیک از اتهامات وارده از سوی مجلس سنا تاکنون موجب عقب‌نشینی ترامپ درباره حمایت از شخص محمد بن سلمان نشده است، این در حالی است که به گفته «جرد کوشنر»، مشاور و داماد ترامپ که روابط نزدیکی با ولیعهد عربستان دارد، تمرکز بر «معامله قرن» در صدر برنامه‌های دولت امریکاست. بنابراین، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که با وجود تصمیمات سنا در مورد عربستان و فشار جمهوری‌خواهان بر دونالد ترامپ، وی تا بدانجا بر حمایت از محمد بن سلمان تاکید خواهد کرد که فایده این حمایت در شرایط فعلی با وجود افول وجهه بین‌المللی عربستان، نسبت به هزینه‌های آن، بیشتر باشد و بتواند با وجود ولیعهد جوان، «معامله قرن» را به اجرا درآورد. در غیر این صورت، ترامپ برای کاستن از فشار تحمیلی سنا و جمهوریخواهان و نیز ممانعت از بی‌اعتبار کردن خود توسط سیاستگذاران امریکایی، مبادرت به گشودن پرونده شاهزاده احمد بن عبدالعزیز به عنوان سوپاپ اطمینان برای حفظ حکومت عربستان خواهد کرد و در کنار بهبود اعتبار خدشه‌دار شده عربستان، با مهره‌ای دیگر، اهداف خود را دنبال می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.