×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسئله روان- تن در سلامتی

به گزارش اشراف- وجیهه قاسمی، در روان‌شناسی سلامت یکی از مهم‌ترین چالش‌ها اثبات تاثیر عوامل غیرجسمانی بر سلامتی  است. صدها پژوهشی که امروزه در حوزه روان‌شناسی سلامت صورت پذیرفته‌اند بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که «غلبه قوای روانی بر عوامل جسمانی» می‌تواند سلامتی ما را بهبود بخشیده، اضافه وزن را کاهش داده و حتی سرطان را معالجه کند. هرچند، مکانیزم دقیقی که در اینجا نقش دارد، همچنان در پرده ابهام است، اما گزارش‌هایی درباره تصویربرداری ذهنی، آموزش تنش‌زدایی و فنون شفابخش غیرغربی در دست هستند که به خوبی بیانگر آنند که عوامل دیگری جز آنچه با چشم قابل مشاهده است، در سلامتی ما دخالت دارد. از این رو کشف فرایندهای زیربنایی، مهار کردن انرژی و هدایت آن به سوی ارتقای سلامتی برایمان ضروری می‌نماید.

مطالعات نشان داده‌اند که حتی در مورد ویروس HIV، عوامل روان‌شناختی ممکن است آسیب‌پذیری افراد را در ابتلا به آن تحت تاثیر قرار دهد، یعنی چنین نیست که تمام کسانی که در معرض این ویروس قرار می‌گیرند، به‌اصطلاح HIV مثبت می‌شوند، بلکه شرایط تنش‌زا سبب افت عملکرد سیستم ایمنی و آسیب‌پذیری بیشتر این افراد در ابتلا به بیماری می‌شود. همچنین چنین نیست که همه افراد دارای HIV به دلیل ابتلا به ایدز می‌میرند، بلکه عوامل روان‌شناختی و مداخلاتی که صورت می‌گیرند، با ایجاد باورهای مثبت و پیشبرد رفتارهای سالم، طول عمر را افزایش می‌دهند.

در پژوهش‌هایی که انجام شده، دیده شد سرزنش‌کردن خود و بیان‌نکردن احساسات و استفاده از راهبردهای هیجان‌محور به جای مسئله‌محور، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد و درعوض عواملی مانند درنظرگرفتن مشکلات به عنوان چالش در زندگی و تلاش برای حل و فصل آنها به جای نگرانی و نیرومندبودن در دست و پنجه نرم‌کردن با مسائل زندگی و ازخودگذشتگی و نیز دریافت حمایت اجتماعی از سوی دوستان، خویشان و… می‌توانند به افراد در سالم‌ترماندن و کمتر بیمار شدن کمک کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.