×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فانوس‌های عمار روشن است

به گزارش اشراف- علی میرزا جعفری،گفتنی است، این دوره از جشنواره متاثر از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی بود و مراسم مختلفی در شهرهای مختلف به یاد این سردار رشید برگزار شد.مراسم اختتامیه  این دوره روز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه از ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شده بود. در مراسم پایانی این دوره برگزیدگان در رشته‌های مختلف شناخته شدند. اجرای زنده قطعه‌ای تازه از حامد زمانی در بزرگداشت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی یکی از نکات جالب مراسم اختتامیه دهمین جشنواره عمار بود.این مراسم با معرفی برترین‌های این دوره از بخش «رویای ایرانی» آغاز شد که در این بخش دو لوح افتخار به مستندهای «توان دفاعی» به کارگردانی علی طادی و «ناجی کرون» به کارگردانی مسعود کارگر و فانوس این بخش به «مخترع آهنی» به کارگردانی محمدجواد رئیسی اهدا شد. در بخش «همت مومنانه» لوح افتخار به مستندهای «بازار تزارها» به کارگردانی محسن مقصودی و مهدی فریدی، و «در کنار هم» به کارگردانی مجتبی خیام الحسینی رسید. دو فانوس به مستندهای «وطن آرزوها» به کارگردانی مهدی فارسی و «به یکی از ما» به کارگردانی امیر عسگری در این بخش اهدا شد.در بخش مستند «حافظه ملی» لوح افتخار اول به «آن شش نفر» به کارگردانی محمدمهدی یزدان‌پرست و لوح افتخار بعدی به «روایت رهبری» به کارگردانی مهدی نقویان اهدا شد.فانوس این بخش به «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی محمددوست و فانوس دوم به «امتحان» به کارگردانی سجاد ریاحی تقدیم شد. در ادامه و در بخش «پایش و پالایش اجتماعی» لوح افتخار به مستند «امیدیه» به کارگردانی علی زهیری اهدا شد. «قصه‌های همیشگی» به کارگردانی بابک مجیدی لوح افتخار بعدی را گرفت و لوح افتخار آخر این بخش به «رویای آجری» به کارگردانی داوود مرادیان اهدا شد.

مایکل بیا اینجا

فانوس این بخش به مستند «خصوصی‌سوزی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده تقدیم شد. اسلام‌زاده حین دریافت این جایزه گفت: «این هفته سختی برای همه ما بود. مایکل مور ایرانیان را همراهی کرد و خطاب به رهبر گفت که اجازه دهیم جامعه آمریکا این مساله را با آرامش حل کند. می‌خواهم بگویم نمی‌توان با آرامش مشکل جامعه آمریکا را حل کرد. به خاورمیانه سر بزنید و از کشورهای منطقه مستند بسازید.» فانوس دوم این بخش به مستند «سقف آرزوها» به کارگردانی علی سلطانی‌وش اهدا شد.در ادامه گروه سرود «ندای ثامن» به اجرای برنامه پرداختند و این سرود را به شهید سلیمانی تقدیم کردند.در ادامه مراسم کلیپی درباره دکتر وحید حمیدی از مدافعان حرم پخش شد و سپس وی روی صحنه حاضر شد.وحید حمیدی، پزشک مدافع حرم که در نبردهای سوریه به مداوای مدافعان جانباز می‌پرداخت، در اختتامیه دهمین جشنواره فیلم مردمی عمار به نقش اصحاب رسانه در معرفی و شناساندن آنچه در میدان‌های نبرد علیه داعش و جبهه آمریکایی، عربی و عبری گذشته است، اشاره کرد و گفت: «تشکر می‌کنم از اصحاب رسانه، به‌خصوص بچه مسلمان‌های رسانه‌ای که در همه جا حضور داشتند.»
وی با اشاره به اینکه تیم‌های مستندسازی خواستند از آنها و فعالیت‌هایشان فیلم بگیرند، افزود: «من ابتدا گفتم که اصلا از ما و کار ما فیلم نگیرند. تنها اجازه دادیم از بخشی از عمل جراحی یکی از مدافعان حرم که روده این مدافع را برداشته بودیم، فیلم بگیرند.»
این پزشک مدافع حرم ادامه داد: «در حماه ما یک گاراژ را به اتاق عمل تبدیل کرده بودیم. آنجا یکی از دوستان نزد من آمد و خواست تا با او جایی بروم. آنجا چشمم به جمال حاج‌قاسم روشن شد. حاج‌قاسم به من گفت تلاش کنیم یک فیلم بسازیم و در آن بگوییم که در سوریه چه می‌گذرد.»
وحیدی به فضای جبهه‌های نبرد در سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: «برادرم بارها در جبهه‌های سوریه مجروح شده بود، اما آخرین بار گفت که می‌داند این بار بازنمی‌گردد. وقتی علت را از او پرسیدم، گفت بالاخره فهمیده‌ام که حجاب بین من و خدا چیست و آن را برداشته‌ام. برادرم می‌گفت خودش حجاب بوده و توانسته خود را از میان این حجاب بردارد.»
وی به خاطره‌ای دیگر اشاره و اضافه کرد: «در یکی از نبردها از نیروها خواستیم هرکه می‌خواهد برود. یکی از دوستان من را کنار کشید و گفت تا حالا اینقدر حس نکرده بودم که سرباز امام‌زمان(عج) هستم. حالا از من می‌خواهی بروم؟»
این پزشک مدافع حرم ادامه داد: «از اصحاب رسانه می‌خواهم دو موضوع را که هویت ما را می‌سازد، برای مردم تبیین کنند؛ یکی اینکه شیطان درون و خود درون را بکشیم و دوم اینکه مزه سرباز امام زمان(عج) بودن را بچشیم.»
در ادامه مراسم برگزیده‌های بخش مستند مقاومت معرفی شدند. در این بخش مادر شهید حسین غلام کبیر و مادر شهید کریمی، برادر حاج‌محمود کریمی برای اهدای جوایز در کنار هیات داوران روی سن آمدند.لوح افتخار به مستند «مرثیه‌ای از انجیل» ساخته محمدهادی نعمتی و فانوس این بخش هم به مستند «آقای تغییر» به کارگردانی مهدی انصاری تقدیم شد. در بخش مستند «مدافعان حرم» هم ابتدا پیغام شاعر عرب‌زبان عبداللطیف یحیی خوانده شد و سپس فانوس این بخش به مستند «شیرینی شام» به کارگردانی علیرضا باغشنی تقدیم شد. لوح تقدیر این بخش نیز به «مردان زندگی» به کارگردانی یحیی رضایی تعلق گرفت.در بخش «ملت قهرمان» فانوس بهترین مستند به «خاطرات موتورسیکلت» ساخته امیرحسین نوروزی اهدا شد. در بخش «جنگ نرم» هم سه لوح افتخار به مستندهای «پایان بازی» به کارگردانی سیدحامد قاسمی و علی رهجو، «پشت کوه‌های بلند» به کارگردانی یزدان کیانی و «محیا» ساخته محمد عقیلی اهدا شد. مستند «پایان بازی» همچنین از دبیرخانه جشنواره، جایزه ضدآمریکایی‌ترین اثر را دریافت کرد. فانوس این بخش نیز به مستند «باشگاه شهرت» به کارگردانی محمدحسن یادگاری تقدیم شد.

برای سرشار

در ادامه مراسم محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری برای بزرگداشت استادرضا سرشار روی صحنه آمد و گفت: «این سالن در سال ۶۴ توسط مقام معظم رهبری افتتاح شد. در این سالن شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس سخنرانی کرده بودند.»
وی افزود: «آقای سرشار اراده راسخ و اعتقاد به دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) دارد؛ شخصیتی که در ادبیات ما ممتاز است و ۶ میلیون نسخه از آثارش منتشر شده است. او علاوه‌بر نگارش کتاب مسئولیت‌هایی نیز دارد، که مسئولیت واحد ادبیات حوزه هنری از این جمله بوده است. وی مجله «سوره نوجوان» را تاسیس کرد که کتاب‌های وی در تاریخ اسلام و کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» درباره زندگی پیامبر از جمله این کتاب‌هاست.»
وی ادامه داد: «خاطرم هست ۱۰، ۱۲ سال پیش یکی از ارگان‌ها می‌خواستند برای استاد سرشار مراسم نکوداشت بگیرند و من این خبر را به رهبر معظم انقلاب رساندم. ایشان خوشحال شدند و فرمودند بسیار کار شایسته‌ای است، چراکه ایشان حق بزرگی بر گردن ادبیات داستانی انقلاب اسلامی دارد و بارها باید از ایشان تقدیر شود، فلذا باید به برگزارکنندگان جشنواره عمار تبریک بگویم که امروز خوش‌سلیقگی کرده و چنین برنامه‌ای را درنظر گرفته‌اند.»
محمدرضا سرشار در مراسم تجلیل از خودش گفت: «فتنه‌های بزرگی به مردم ما گذشت و پس از فتنه‌های بزرگ باید انتظار فرج‌های بزرگ را داشته باشیم. فرج‌های بزرگ معمولا بعد از فتنه‌های بزرگ رخ می‌دهد و معمولا فاصله‌ای هم ندارد. این بلایا یا تذکر است که به مسیر برگردیم یا مجازات اشتباهاتی است که صورت گرفته یا آزمایشی برای ارتقای مراتب افراد است. این گلایه که چرا اینقدر بر مردم خوب بلا نازل می‌شود و آدم‌های بد در آسایش و رفاه هستند، مثل این است که بگوییم چرا شیطان کار می‌کند؟ مگر می‌شود که شیطان کارش را انجام ندهد؟ آنان کار می‌کنند و ما هم کار می‌کنیم. این مساله طبیعت جهان است و انسان در کشمکش با شیطان باید رشد کند و به تعالی برسد.»
او در پایان گفت: «در هر مبارزه‌ای هر دو طرف خسارت می‌بینند، اما نکته این است که در هر مبارزه کسی پیروز است که فقط یک دقیقه بیشتر استقامت کند و ان‌شاءالله ما آن یک دقیقه بیشتر استقامت را خواهیم کرد.»
در ادامه و در بخش «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس» خانواده شهید حدادیان و مادر شهیدان خالقی‌پور برای تقدیر در کنار داوران قرار گرفتند.لوح افتخار این بخش به مستند «شجریان از سپیده تا فریاد» به کارگردانی مهدی طوسی اهدا شد. دیگر لوح افتخار این بخش را مستند «بلتا» به کارگردانی سعید محسن یوسفی از آن خود کرد. فانوس این بخش هم به مستند «نبرد ۲۹» به کارگردانی مهرداد حق‌شناس اهدا شد. در ادامه این مراسم و در بخش «داستانی کوتاه و نیمه‌بلند» لوح افتخار به فیلم «فکر بکر» ساخته یوسف صبحانی تقدیم شد. لوح افتخار دوم به فیلم «سوم ب» ساخته مرتضی راوش و فانوس این بخش هم به «آب هرگز نمی‌میرد» ساخته حسین دارابی اهدا شد.در ادامه لوح افتخار بهترین جلوه‌های ویژه به «ستاره زاگرس» ساخته صالح کشوردوست و لوح افتخار بهترین بازیگر آثار داستانی برای فیلم «آبی کمرنگ» به امیرحسین عزیزی اهدا شد. دیگر لوح افتخاری بهترین بازیگری را هم تبسم خداپرست برای فیلم «سوم ب» از آن خود کرد. فانوس بهترین بازیگر آثار داستانی هم به سه بازیگر نوجوان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» تقدیم شد. در بخش داستانی بلند، لوح افتخار به «ستاره زاگرس» ساخته پرویز شیخ‌طادی و فانوس این بخش هم به «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داسارگر اهدا شد.داسارگر حین دریافت جایزه خود بیان کرد: «خجالت می‌کشم این جایزه را می‌گیرم، چراکه آثار بهتری در جشنواره وجود داشت.» جایزه ویژه شهید سیاح هم در ادامه مراسم به صدیقه سالاری یکی از اکران‌کنندگان جشنواره عمار در روستای بهمئی میناب اهدا شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.