×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حالا چی بپوشیم؟

به گزارش اشراف- نرجس شهدوست، مثلأ کافی است تا در یکی از همین روزها لباسی از جنس کرپ، مخمل یا مواردی که درصدی پلاستیک دارند بپوشید، تا متوجه اهمیت این ماجرا بشوید، حالا هر چه قدر هم که این جنس از پارچه‌ها نازک باشد هم فرقی در اصل ماجرا ندارد و قطعأ با همان‌ها هم به مرحله پختگی از گرما می‌رسید.

اما وقتی یکبار جنس نخ خالص را امتحان کنید، دیگر نمی‌توانید سمت آن سبک پارچه‌ها بروید. البته به جز نخ موارد دیگری هم هستند که می‌توانند در این ایام به دادتان برسند و باعث شوند تا راحت‌تر در این هوا به کار و زندگی‌تان برسید. چه مواردی؟ در ادامه آنها را با هم مرور می‌کنیم.

کتانی‌های دوست‌داشتنی

یکی از جنس‌هایی که هم خوش رنگ و لعاب هستند و هم خنک، با عنوان «کتان» شناخته می‌شود. این پارچه‌ها به لنین هم معروف‌اند و در خیلی از لباس‌فروشی‌ها و مغازه‌های عرضه کننده پارچه آن را با همین عنوان صدا می‌کنند.

این پارچه‌ها علاوه بر خنک بودن چند ویژگی مهم دیگر هم دارند که باعث می‌شوند در صدر پارچه‌های مصرفی فصل گرما قرار بگیرند. مقاوم بودن در عین ضخامت مناسب یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده تا خیلی از لباس‌ها با همین پارچه متولد شوند.

الیاف طبیعی کتان ضد حساسیت هستند و برای پوست‌های مستعد به آلرژی، از اولین انتخاب‌ها محسوب می‌شوند. بافت پارچه‌های کتانی هم نکته دوست‌داشتنی آن است که چون به اندازه‌ پنبه‌ای‌ها نیست باعث می‌شود تا هوای بیشتری در آن جریان پیدا کند. همین ماجرا هم عاملی شده تا با پوشیدن لباس‌های دوخته‌شده از کتان، حس سبکی و خنکی خوشایندی کنید چرا که این پارچه‌ها رطوبت و گرما را در خود حبس نمی‌کنند و لباس بعد از تعرق زیاد هم به تن نمی‌چسبد.

فرصتی برای پوشیدن پنبه‌ها

پارچه‌های نخی که در واقع از نخ‌پنبه تولید می‌شوند، از آن دست پارچه‌هایی‌اند که نه فقط در تابستان که در همه فصول به کار می‌آیند. البته که استفاده از آن در تابستان لطف ویژه‌ای دارد چرا که بافت سبک و نازک آن باعث شده تا هوا به راحتی از آن عبور کند. در نتیجه این اتفاق، حتی یک نسیم معمولی هم می‌تواند باعث شود تا احساس خنکی پیدا کنید.

البته این جنس از پارچه کمی هم حساس است و زودتر از کتان‌ها چروک می‌شود، این سرعت در تغییر شکل به خصوص زمان شست‌و‌شو بیشتر اتفاق می‌افتد. در عین حال وقتی که آن را بشویید زودتر هم خشک می‌شود. فراموش نکنید که این پارچه‌ها را با آب داغ نشویید و خیلی هم در زمان آبگیری فشرده‌شان نکنید.

«شمبری» برای جین‌پوش‌ها

اگر جزو کسانی هستید که تحت هر شرایطی دل‌تان نمی‌آید دست از لباس‌های جین بکشید اما گرما هم امان‌تان را بریده است، «شمبری» می‌تواند کلید نجات‌تان از این شرایط باشد. این پارچه‌ها که معمولأ آبی رنگ‌اند به دلیل ظاهر جین‌مانندشان حتمأ حس خوبی به دوستداران این جنس از پارچه می‌دهند.

بافت شمبری‌ها به طور کلی با جین فرق می‌کند و تار‌و‌پود آن گاهی نخی خالص یا ترکیبی از نخ و الیاف کتان است. البته که از این پارچه نباید انتظار فرم جین همیشگی را داشت اما ظاهر کمی متفاوتش به خنکی و راحتی آن می‌ارزد.

راه‌راه‌هایی به اسم شیرشکری

بله، درست خواندید، «شیرشکری» نام پارچه‌ای است که حتمأ با آن روبه‌رو شده‌اید اما شاید اسمش را نمی‌دانستید. شیرشکری‌ها همان پارچه‌ها راه‌راه با کمی چروک هستند که لطافت و رنگ‌آمیزی‌های متنوعی دارند. چروک بودن آن خودش جزو اتفاقاتی است که کار را برای فراری‌ها از اتو راحت کرده است. همین ویژگی در کنار هوارسان بودن آن باعث شده تا استفاده از این پارچه‌ها در مناطق شرجی و مرطوب توصیه شود. بافت این پارچه‌ها هم ترکیبی‌اند از الیاف طبیعی نخی و پنبه.

خلاصه اگر دنبال لباس خنکی هستید که با چندبار شست‌و‌شو از قیافه نیفتد، این پارچه‌ها می‌توانند گزینه خوبی باشند.

قدیمی به اندازه «خدی» و ظریف مثل «ابریشم»

دو تا از سن و سال‌دار‌ترین پارچه‌ها از نظر قدمت هم ‌شهره‌اند به «خدی» و «ابریشم». «خدی» که سالیان زیادی از تولدش می‌گذرد، جزو پارچه‌های سبکی است که بنا به بافتش می‌توان از آن در فصل‌های مختلف استفاده کرد. این پارچه نوعی کتان است که در بافت آن از ابریشم و یا پشم استفاده می‌شود. سبکی زیاد آن هم از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی است که در مورد «خدی» می‌توان به آن اشاره کرد.

«ابریشم» را هم که دیگر می‌شناسید. پارچه‌ای که معروف است به لطافت و ظرافت؛ دو ویژگی که باعث شده تا این پارچه آسیب‌پذیری بالایی هم داشته باشد و سریع لک شود.

 

پلی‌استر و پلاستیک ممنوع!

به طور کلی که برای رهایی از گرمای گریز‌ناپذیر این فصل در وهله اول باید یک خط قرمز بکشید دور همه لباس‌هایی که الیاف پلی‌استر یا پلاستیکی دارند. چرا؟ چون بافت این پارچه‌ها به واسطه جنس موادی که در آنها استفاده شده، به شکلی است که دیگر اجازه ورود و خروج هوا را به لباس نمی‌دهند. این اتفاق باعث می‌شود تا با پوشیدن آنها احساس خفگی کنید و با کمی تعریق از آنجایی که هوا از بین این بافت چندان عبور نمی‌کند، خیس آب شوید.

بعد از این مرحله می‌رویم سراغ الیاف طبیعی‌ها. در این گروه هم باید کاربری خود را مشخص کنید، مثلا اگر کارمند هستید و برای استفاده روزانه دنبال لباس خنک و راحت اما در عین حال حالت‌دار می‌گردید، گزینه کتان‌ها می‌تواند انتخاب خوبی برای‌تان باشد. منظور از حالت همان فرمی است که باعث می‌شود لباس خیلی شل یا به قول معروف خسته به نظر نیایدند، مثل نخی‌های خالص. این دست از نخی‌ها که ناخالصی یا ترکیب دیگری ندارند، اصولا افت زیادی دارند و بدون آهار هستند. در مقابل آن کتان‌ها در عین خنک بودن، ضخامت بیشتری دارند که باعث می‌شود کمی اداری‌تر به نظر بیایند.

آن پارچه‌های نخی خالص هم جان می‌دهند برای سفر یا زمانی که قرار است مدت زیادی پیاده‌روی کنید و درهوای گرم حضور داشته باشید.

در کنار اینها، رنگ هم جزو موارد مهمی است که تأثیر زیادی در دفع و جذب گرما دارد. طبیعتا رنگ‌های تیره حرارت را بیشتر جذب می‌کنند و روشن‌ترها آن را بازتاب می‌دهند. با این حال برای انتخاب بهتر پارچه در تابستان حواس‌تان باشد که سراغ اجناسی بروید که بافت‌شان چندان فشرده نباشد چرا که مثلا همان نخ‌پنبه‌ها هم اگر فشرده بافته شده باشند، گزینه خوبی برای این فصل نیستند. برای کشف این ماجرا هم کافی است تا پارچه را کمی در نور ببینید؛ اگر منافذ کوچک بین تار و پودها توجه‌تان را جلب کرد یعنی پارچه امکان گردش هوا را دارد و پوشیدن آن نفس‌تان را بند نمی‌آورد وگرنه بهتر است در این فصل از پوشیدن و انتخاب چنین پارچه و لباسی خود‌داری کنید. در این بین وزن را هم فراموش نکنید، البته که هر پارچه سبکی لزوما خنک نیست اما این مورد هم جزو نکاتی است که در کنار بقیه موارد می‌تواند تأثیر به سزایی روی لباس بگذارد.

حالا شما بگویید، کدام پارچه را انتخاب می‌کنید؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.