×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحدید ازدواج تا تهدید خانواده

اشراف، شاهرخ صالحی کرهرودی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با اشاره به اهمیت و جایگاه موضوع خانواده، خاطرنشان کردند: نظام خانواده، سنت الهی است اما دشمنان بشریت که همان جریان سرمایه‌داری بین المللی و صهیونیستی است تصمیم به نابودی بنیان خانواده در جهان گرفته اند، بنابراین باید برای حفظ و تقویت ارکان نظام خانواده در جامعه، همت گماشته شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، البته به نحوه نابودی خانواده و عوامل موثر در آن هم اشاره کرده و ازدواج های دیرهنگام و سخت، فرزندآوری کم و ترویج پدیده‌های زشتی همچون ازدواج های سفید را که سیاه ترین ازدواج است، به همراه تلاش برای از بین بردن حیا و عفت از موارد و زمینه‌های در خطر قرار گرفتن نظام خانواده دانستند.

نکته مهمی که در سخنان رهبر انقلاب نیز وجود دارد، مسئله از بین حیا و عفت و به تبع آن ترویج پدیده‌های زشتی مانند ازدواج‌های سیاهی است که به ازدواج سفید موسوم شده است. ازدواج، مهمترین پایه تشکیل خانواده است و از بین بردن خانواده، یعنی از بین رفتن یکی از مهمترین پایه‌های اتحاد اجتماعی. هرچقدر جایگاه خانواده در جامعه‌ای مستحکم‌تر باشد، اتحاد و همبستگی یک جامعه و در نهایت ساخت قدرت اجتماعی آن جامعه افزایش می‌یابد. همین جایگاه قدرتمند خانواده باعث می‌شود تا برای هدف قرار دادن یک جامعه، ابتدا به سراغ خانواده‌ها بروند و با نابود کردن نهاد خانواده، ساخت قدرت اجتماعی را تهدید مواجه کنند.

اولین گام برای تهدید خانواده، تحدید ازدواج است؛ هرچقدر باور به ازدواج سخت شود، تشکیل خانواده هم سخت می‌شود؛ ترویج باورهای غلط، ضد ارزشی و ضد خانواده هم می‌تواند بر این توهم دامن زده و تشکیل خانواده‌ها را با مشکلات بیشتری روبرو کند. وقتی خانواده‌ای دیر تشکیل شد، سن فرزندآوری هم در جامعه بالا می‌رود و به همین تناسب، تعداد فرزندآوری و حوصله والدین برای فرزندآوری بیشتر هم با کاهش معناداری مواجه خواهد شد. همان پدیده‌ای که در سال‌های اخیر دامن‌گیر جامعه ایرانی هم شده و با افزایش سن ازدواج، سن باروری هم به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و در مقابل فرزندآوری خانواده‌ها به نحو معناداری کاهش پیدا کرده است. تا حدی‌که نرخ جانشینی جمعیت هم با تهدید مواجه شده و در حالی‌که بجای هر پدر و مادر حداقل دو فرزند باید جایگزین شوند، اما نرخ فرزندآوری در خانواده‌ها به زیر عدد ۲ که نرخ جانشینی است، رسیده است.

اگر به این پدیده‌ها به صورت یک زنجیره نگاه شود، نشان می‌دهد که تهدید خانواده‌ها با تحدید ازدواج آغاز و در ادامه با کاهش فرزندآوری، فروپاشی خانواده و افزایش طلاق ادامه پیدا کرده و این روند سعی در از بین بردن یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت در جامعه ایرانی که همان خانواده است، دارد. حالا، در کنار این زنجیره خطرناک، ترویج پدیده‌های مثل ازدواج سفید(‌هم‌باشی سیاه) هم به سرعت در حال رشد است.

ازدواج سفید، اگرچه به ظاهر نام زیبایی دارد، اما از درون هم تهی است و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب، از سیاه‌ترین ازدواج‌هاست. در غرب، از پدیده ازدواج سفید، با عنوان هم‌باشی، یاد می‌کنند. در واقع یک زن و مرد، با هم توافق می‌کنند تا برای مدت با یکدیگر زندگی کنند، هزینه‌های زندگی را به صورت مشترک پرداخت کنند و در این میان، از هم بهره جنسی هم ببرند؛ در مقابل این قرارداد، تعهدی نیز به یکدیگر ندارند و هر زمان اراده کنند، می‌توانند این قرارداد را برهم بزنند. در واقع، همه تعهدات و شرایطی که ازدواج به عنوان یک سنت الهی برای انسان‌ها مقرر کرده، در پدیده هم‌باشی زیرپا گذاشته شده و بجای تعهدپذیری، بی‌تعهدی در دستور کار زن و مرد قرار می‌گیرد.

نهاد ازدواج هم در دین اسلام و هم  درسایر ادیان الهی بسیار مورد توجه بوده و بر آن تاکید می‌شود و مهمترین موضوعی که در آن، مورد نظر قرار دارد، موضوع تعهد، الزام و التزام افراد به خانواده و همسر است. با وقوع نکاح، شوهر مکلف به پرداخت نفقه همسر و زن نیز مکلف به تمکین از شوهر است؛ در مقابل هر دو از یکدیگر ارث برده و هر دو برای فرزندآوری و تربیت فرزند مسئولیت و وظیفه دارند. اما سبک زندگی مدرن، انسان‌ها را تشویق به فرار از تعهدات کرده و تنها تلذذ و تمتع از یکدیگر از اصل مهم و اساسی تلقی می‌کند. بر مبنای این تفکر، انسان‌ها تنها باید در فکر حداکثر لذت و منفعت شخصی بوده و از سپردن هر تعهدی آزاد باشند، بنابراین می‌توان مدتی را کنار هم زندگی کرد، لذت برد و تعهدی هم به یکدیگر نداشت. در چنین شرایطی، ازدواج بر مبنای تعهدات قانونی تقبیح شده و ازدواج به سبک ازدواج‌های سیاه، مورد تشویق قرار می‌گیرد. اما از خطرات و مشکلات اینگونه هم‌باشی‌ها بدون تعهد که بگذریم، باید دانست که اینگونه هم‌باشی‌ها شاید در کوتاه مدت و در عنفوان جوانی، لذت‌بخش قلمداد شود اما با افزایش سن، نه کسی مایل به هم‌باشی با یک سالخورده است و نه فرزندی وجود دارد که دستگیر دوران سالمندی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.