×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارش سازمان ملل متحد اتیوپی را به جنایات جنگی در تیگری متهم کرد

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی: گزارش جدید سازمان ملل متحد، دولت اتیوپی را در جنایات جنگی در جریان جنگ دو ساله در منطقه تیگری شمالی این کشور علیه جبهه آزادی‌بخش مردمی جدایی طلب تیگری (TPLF)، متهم کرده است.

این گزارش که توسط کمیسیون بین المللی کارشناسان حقوق بشر در اتیوپی منتشر شد، ادعا کرد که شواهدی از قتل های فراقانونی و تجاوز جنسی توسط نیروهای دولتی در جریان جنگ در تیگری پیدا کرده است. همچنین مشاهده شده که آدیس آبابا با محاصره منطقه و ایجاد مانع در ارتباط آن با جهان خارج، در محدود کردن غذا، دارو و دسترسی به کمک های بشردوستانه در داخل تیگری نقش داشته است. تخمین زده می شود که حدود بیست میلیون نفر در Tigray به کمک های بشردوستانه اضطراری نیاز دارند که بیشتر آنها زن و کودک هستند. در این گزارش آمده است: «تأثیر ترکیبی این اقدامات… بسیاری از جمعیت تیگری را مجبور کرده است که کمتر غذا بخورند و محصولات زراعی و دامی را بفروشند». منابع همچنین از افزایش ابزارهای ناامیدکننده برای بقا، مانند ازدواج کودکان، کودکان کار، قاچاق انسان و روابط جنسی مبادله ای خبر دادند.

کری بتی مورانگی، رئیس کمیسیون رسیدگی به این موضوع، خاطرنشان کرد که «دلایل منطقی برای این باور وجود دارد که [رفتار اتیوپی] جنایت علیه بشریت است». وی افزود که کمیسیون “دلایل منطقی” دارد که باور کند آدیس آبابا عمداً از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی استفاده کرده است، رویه ای که کنوانسیون ژنو آن را ممنوع کرده است.

این گزارش همچنین نیروهای تیگرایی‌ها را به دلیل رفتارشان محکوم کرد و سربازان این گروه را به سرقت کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان متهم کرد. این سازمان از TPLF خواست تا “اطمینان حاصل کند که آژانس های بشردوستانه قادر به فعالیت بدون مانع هستند.” به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌رغم اتهامات این گروه علیه TPLF، نمایندگان این گروه از این گزارش استقبال کردند و گتاچو ردا، سخنگوی آن، مدعی شد که این گروه همواره اتهامات علیه دولت اتیوپی را حفظ کرده است. موفقیت های TPLF در میدان نبرد همچنین باعث نارضایتی بیشتر گروه های جدایی طلب قومی در اتیوپی، از جمله ارتش آزادیبخش اورومو (OLA) شده است.

اگرچه بدترین جنگ از مارچونوارد به دنبال مذاکرات موفقیت آمیز آتش بس موقت مهار شد، اما در اوایل سپتامبر شکست خورد و منجر به درگیری های گسترده تر شد. نمایندگان اتحادیه آفریقا (AU) به دنبال برقراری آتش بس هستند و هر دو طرف موافقت کرده اند که میانجیگری سازمان بین المللی را مجاز بدانند.

 

 

منبع: نشنال اینترست/ Trevor Filseth

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.