×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
کودتا در نیجر منافع آمریکا را تهدید می‌کند

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی: اگرچه پیامدهای میان مدت کودتای اخیر در نیجر مشخص نشده است، اما نتیجه آن روشن است. کودتا ثبات در غرب آفریقا، منافع آمریکا و فرانسه در این قاره را تهدید می‌کند و فرصت های چین را ارتقا می‌دهد. آفریقایی‌ها به دلیل بروز چنین شرایطی رنج خواهند برد و بعید است نیجریه ها در کوتاه مدت به دموکراسی بازگردند.

همچنین هنگامی که ارتش در کنار کودتاچیان قرار گرفت، امیدهای اولیه اعلامی از سوی فرانسه مبنی بر اینکه نیروهای مسلح نیجر برای خنثی کردن کودتا توسط گارد ریاست جمهوری وارد عمل خواهند شد، به سرعت از بین رفت. حتی ضرب الاجل رهبران جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (ECOWAS) برای ارتش برای بازگرداندن محمد بازوم، رییس جمهور مخلوع به قدرت یا مداخله نظامی به پایان رسیده و گذشته است. تحریم‌ها اعمال شد و برق نیجر توسط نیجریه قطع شد، و نکته حائز اهمیت این بود که این موضوع به مردم نیجر آسیب می‌رساند، نه ارتش یا شورشیان.

تحولات در نیجر به دنبال وخامت اوضاع امنیتی در بورکینافاسو بود که سایر کشورهای منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در این شرایط، اگرچه  ECOWAS در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک تیم واکنش به بحران بوده است، اما تاکنون در تامین مالی این پروژه ناکام مانده است. علیرغم جلسه برنامه ریزی روسای نظامی ECOWAS، احتمال مداخله نظامی واقعی در آفریقا وجود ندارد مگر اینکه توسط ایالات متحده و فرانسه حمایت مالی و پشتیبانی شود. در این راستا سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که آیا فقدان اراده سیاسی، رهبری و نبود بودجه به این معناست که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؟

ارتش نیجر از کودتاهای مالی، چاد، گینه، سودان، بورکینافاسو و گینه بیسائو آموخته است که پیامدهای این کودتا قابل کنترل است و عمدتاً در کودتاهایی که آمریکا و فرانسه مداخله‌ای نداشتند، روس‌ها در قالب گروه واگنر در این میدان حاضر شدند و البته دولت‌های آمریکا و فرانسه از این موضوع، درس نگرفته‌اند و لذا چنانچه آمریکا و فرانسه رویکرد خود را در آفریقا تغییر ندهند، با خطر از دست دادن نفوذ خود در این قاره توسط چین و روسیه خواهند بود. این شامل از دست دادن دسترسی به مواد معدنی استراتژیک، مانند بیش از ۷ درصد اورانیوم جهان در نیجر، همراه با مضرات جغرافیایی، امنیتی و تجاری است. بر همین اساس به نظر می‌رسد راه برون‌رفت از این مساله برای امریکا و فرانسه، تمرکز بر ترویج حاکمیت قانون و دموکراسی و همچنین داشتن قدرت برخورد عملی با رژیم‌های غیردموکراتیک و حکومت‌های نظامی است.

با ین وجود برخی تحولات داخلی و کاهش درآمد مالیاتی برای دولت نظامی نیجر نیز به طور قابل توجهی موقعیت آن را تضعیف خواهد کرد. هر تعداد از این تحولات در را به روی چین، روسیه و حتی ترکیه باز خواهد کرد که نقش خود را در آفریقا افزایش می‌دهد.

در حال حاضر، این احتمال وجود دارد که آمریکا و فرانسه سرمایه گذاری‌ها و پایگاه های ضد تروریسم خود را در نیجر از دست بدهند. روس‌ها در ازای استخراج معادن و سایر دارایی‌ها خواهند جنگید و چین، پول در خواهد آورد و نفوذ خود را افزایش خواهد داد و مجموعا همه اینها به لطف کاهش ثبات در نیجر و غرب آفریقا روی خواهد داد.

 

 

منبع: نشنال اینترست، Francois Baird

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.