×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کتاب، گذرنامه‌ای برای سفر در زمان و مکان

به گزارش اشراف؛ زینب زارع، نشست«لذت خواندن» با حضور احسان رضایی فعال حوزه کتاب و غلامرضا طریقی شاعر و نویسنده در فروشگاه سوره مهر برگزار شد. در این نشست برای علاقه‌مندان و دوست داران کتاب، از تجربه‌های لذت بخش کتابخوانی صحبت شد.

نسل جدیدی که مسافر داستان‌های ‌فانتزی است

احسان رضایی درباره تفاوت کتاب خواندن نسل قدیم و جدید گفت: خواندن دیروز نسبت به امروز تغییر پیدا کرده، همان طور که شرایط دیروز نسبت به امروز دچار تفاوت و دگرگونی‌هایی شده است. من با دانش آموزان و دانشجویان در ارتباطم و می‌بینم که آنان کتاب‌های قطور و چند جلدی را می‌خوانند و از خواندن این کتاب‌ها و رفتن به دنیای آن لذت می‌برند.وی افزود: بخشی از فروش بازار کتاب داستانی ما مربوط به ادبیات فانتزی است و مخاطب این کتاب‌ها دانش آموزان دبیرستانی یا دانشجویان سال اول و دوم هستند. همین نسلی که می‌گوییم دائم گوشی در دست دارند و غرق در فضای مجازی هستند، علاقه به ادبیات داستانی دارند و کتاب‌های چند جلدی را در کنار تماشای فلیم و شنیدن پادکست‌های متفاوت، می‌خوانند.

دنیای کلمات، دنیایی که می‌توانی خودت باشی

این فعال حوزه کتاب درباره دنیای نویسندگان اظهار کرد: خواندن، نوشتن و دنیای کلمه، یکی از مکان‌هایی است که ما در آن احساس زنده بودن می‌کنیم؛ به این معنی که آن جا همه چیز واقعی است و کلمات بار معنایی خودشان را دارند. شرافت، شرافت است و شجاعت، شجاعت است. دنیای کلمات دنیایی است که ما می‌توانیم در آنجا زندگی کنیم و این یک تجربه متفاوت با زندگی معمول و روزمره است.

اول عاشق شوید بعد کتاب بخوانید

رضایی از خاطره اولین باری که کتاب در دست گرفت گفت: اولین کتابی که خواندم به نام قهرمان شجاع در ۵ سالگی بود. من مدرسه نمی‌رفتم اما خواندن و نوشتن بلد بودم. بزرگ‌تر که شدم کتابخانه پدرم را خواندم. لذت خواندن کتاب همانند لذت عاشقی کردن است. ابتدا باید آن را تجربه کنیم و سپس از آن لذت ببریم و آن را درک کنیم.

من و جدایی از کتاب؟

خدا نکند!غلامرضا طریقی در بخش دیگر نشست صحبت خود را با یک خاطره از دوران کودکی‌اش شروع کرد: نمی‌دانم چه اتفاقی در من رخ داد که خواندن کتاب در خانه را به بازی با بچه‌ها در کوچه ترجیح دادم و چه رازی در این نهفته است که من ۳۰ سال چرخه کتاب خواندن را ادامه داده‌ام و هنوز هم نمی‌توانم تصور کنم که از این چرخه بیرون بیایم.

من چرا دل به تو دادم که دلم می‌شکنی

وی اولین جرقه علاقه‌مندی خود به خواندن را با یک کتاب شعرعنوان کرد و افزود: چطور می‌شود یک نفر ۷۰۰ سال پیش یک یادداشت برای گروهی از آدم‌هایی که هم دوره‌اش هستند، گذاشته باشد و تک تک آن افراد با خواندن این یادداشت احساس کنند که مخاطب این متن واقع شدند. وقتی شما یک بیت از سعدی را می‌خوانی و لذت می‌بری، فکر می‌کنی که او در این بیت، بخشی ازعاطفه و احساس تو را که در ذهنت بوده، نوشته است. حالا خیال کنید که این یادداشت تا ۷۰۰ سال بعد از آن فرد ادامه پیدا کند و بر روی احساسات اثر بگذارد.

حس ریاست با تعیین کتاب!

این شاعر درباره یکی از مزایای کتاب خواندن گفت: یکی از لذت بخش‌ترین نکاتی که باعث شد من کتاب خواندن را تداوم بدهم این بود که در مراودات روزانه، خیلی قادر به انتخاب افراد نیستم؛ یعنی با چه کسی گفت وگو و نشست و برخاست کنم ولی کتاب این امکان را به من می‌دهد که با آدم‌های متفاوتی مواجه شوم. یکی از معجزات کتاب این است که به من اختیار مطلق انتخاب دلخواه را می‌دهد.

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

طریقی به معظلات کم توجه شدن افراد به خواندن کتاب اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که باعث شده ما نگران کتاب خواندن باشیم، نبود افرادی است که نمی‌توانند در موقعیت درست فرد را توصیه کنند و او را به قلاب بیاندازند و با خود حمل کنند. همه افراد یک لحظه‌های تنهایی و سرخورده یا عاطفی و شورانگیز را دارند؛ وقتی من با چنین افرادی رو به رو می‌شوم شعری متناسب با موقعیت او می‌خوانم و جرقه‌ای در فرد برای خواندن کتاب ایجاد می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.