×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چگونه لبنان را از ویرانی مالی و گرسنگی نجات دهیم؟

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی: لبنان در بحران است و در حال حاضر ۱.۶ میلیون آواره سوری و فلسطینی و فرزندان شان در آن زندگی می کنند. اگرچه دولت دموکراتیک است اما به سختی به عنوان احزاب سیاسی متعدد عمل می کند که عمدتاً بر اساس خطوط مذهبی و فرقه ای تقسیم شده اند و برای نصب نخست وزیر و کابینه تلاش می کنند. حزب الله، یکی از بزرگترین احزاب پارلمان است و ارتشی بزرگتر از نیروهای مسلح لبنان دارد. بیروت هنوز از انفجار اوت ۲۰۲۰ در بندر خود که بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، ملتهب است. بدتر از آن، این کشور اکنون در حال تجربه یک بحران مالی عمیق و سیستماتیک است. سیستم بانکی، بانک مرکزی و ذخایر ارزی همه از هم پاشیده اند. بانک ها اصرار دارند که سپرده های دلاری پول خوبی هستند، اما آنها دلاری برای حمایت از این ادعاها ندارند.بانک مرکزی به فعالیت خود ادامه می دهد، اما کمبود دلار برای تحقق وعده های بانک های تجاری کشور ندارد. لبنان بیش از ۴۲ میلیارد دلار از اوراق قرضه یوروی اصلی و سود دلاری خود را نکول کرده است. واحد پول آن، لیر، از نرخ رسمی حدود L1500 به ۱ دلار به نرخ بازار سیاه L9000 سقوط کرده است. ذخایر ارزی بانک مرکزی نزدیک به صفر است. در گزارشی که اوایل امسال برای اندیشکده غیرحزبی بنیاد دفاع از دموکراسی ها تهیه شد، هزینه کمک مالی به سیستم مالی لبنان را تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. البته این رقم، عددی صرفا آکادمیک است، زیرا هیچ کمک مالی به این بزرگی در جهانی که تحت فشار شدید ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی قرار دارد، امکان پذیر نیست.

پول جدیدی که به لبنان برای کمک مالی یا نجات اختصاص داده می‌شود، توسط سیاستمداران فاسد به دست می‌آید یا نخبگان آن را از بین می‌برند. به طور خلاصه، می توان گفت لبنان کشوری شکست خورده است. متأسفانه این فروپاشی مالی به سیستم مالی محدود نخواهد شد. در عین حال، لبنان منابع کمی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی، صادرات ناچیز، و بخش گردشگری رو به اضمحلال دارد. زمانی که ذخایر تمام شود، که ممکن است به زودی اتفاق بیفتد، کشور قادر به پرداخت هزینه غذا نخواهد بود. در واقع، لبنان با یک بحران انسانی بالقوه بدتر از کشتار غیرنظامیان در جنگ داخلی سوریه یا نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ مواجه است. اکنون شش میلیون نفر در معرض خطر قحطی هستند. لذا یک نجات بشردوستانه جهانی مورد نیاز خواهد بود. اما این موضوع با چالش هایی همراه خواهد بود. این احتمالاً در خلاء قدرت سیاسی انجام خواهد شد که ممکن است توسط جنگ سالاران فرقه‌ای، نیابت‌های ایران و شاید حتی مداخله نیروهای سوریه، روسیه یا اسرائیل پر شود. در بدترین سناریو، غیرنظامیان در آتش متقابل جنگ داخلی جدید لبنان گرفتار خواهند شد.

خوشبختانه، راه حلی برای مشکلات مالی لبنان وجود دارد که می تواند بحران انسانی را از بین ببرد. لبنان یک دارایی پولی باقی مانده دارد: طلا. لبنان بیش از ۲۸۵ تن شمش طلا دارد که به قیمت فعلی ۷۸ میلیارد دلار ارزش دارد. لبنان می تواند یک بانک جدید تحت قانون بریتانیا تشکیل دهد که با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلار از طلای خود در بانک انگلستان نگهداری می شود تا به سرمایه گذاران اطمینان خاطر دهد. ۱۰ میلیارد دلار دیگر می تواند به عنوان سهام ممتاز که توسط طلا تضمین می شود، افزایش یابد. با سرمایه ۲۰ میلیارد دلاری، می توان تا ۱۰۰ میلیارد دلار از طریق اسناد و سپرده های ارشد جمع آوری کرد.

این بانک جدید باید جانشین بانک مرکزی لبنان شود. هیئت مدیره آن شامل نخبگان مالی جهانی و متخصصان لبنانی می شود که از بحران آلوده نشده اند. ارزش لیر به ۱۰۰۰۰ L تا ۱ دلار کاهش می یابد و با استفاده از تابلوی ارزی مشابه نرخ هنگ کنگ در آن نرخ ثابت می شود. بانک های موجود سپرده های دلاری را به سپرده های ارز محلی تبدیل می کنند. اعتبار اسنادی می تواند از واردات مواد غذایی و انرژی حمایت کند. کاهش ارزش پول پایه ای برای رشد بخش صادرات فراهم می کند.

با توجه به ترازنامه های اسفبار آنها، بیشتر بانک های محلی لبنان باید منحل شوند. سپرده ها و دارایی های خوب آنها به چند بانک باقی مانده منتقل می شود که نیازهای بانکی لبنان را تامین می کند. دریافت نقدینگی از بانک جدید به شفافیت، پایان دادن به تامین مالی تروریسم و اداره بانک بر اساس بهترین شیوه ها بستگی دارد. بر همین اساس، اگر این اقدام به درستی انجام شود، اصلاحات سیستم مالی لبنان درها را برای نجات بودجه از صندوق بین المللی پول و کنسرسیومی از وام دهندگان باز می کند. حتی با بسته شدن بخش مالی موجود، بحران مالی کاهش می یابد.

 

منبع: نشنال اینترست/ James Rickards

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.