×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیات خصمانه این کشور در حال افزایش است

به گزارش اشراف-سیده مهدیه قرشی، بنیاد هریتیج هفته گذشته در گزارش  ۲۰۲۲ خود، با انتشار گزارشی از شاخص سالانه قدرت نظامی ایالات متحده، به تجزیه و تحلیل جامعی از تهدیدات عمده منافع حیاتی ایالات متحده پرداخت. در این گزارش آمده است؛

چین، روسیه، کره شمالی، ایران و بازیگران مختلف غیردولتی در سه دسته رفتارها، قابلیت ها و تهدیدات علیه منافع آمریکا ارزیابی شده اند. در گزارش اخیر این بنیاد، مسکو و پکن همچنان جزو تهدیدات بزرگ برای منافع حیاتی امریکا هستند. در این گزارش آمده است که روسیه «تهدید اصلی برای منافع آمریکا در اروپا و همچنین مهم‌ترین تهدید برای ایالات متحده است». این گزارش به «کارزارهای تبلیغاتی گسترده مسکو در اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی» و همچنین حمایت از جمهوری‌های جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و افزایش تحرکات نظامی اخیر این کشور در مرزهای شرقی اوکراین اشاره کرده و اقدامات کرملین را خصمانه ارزیابی نموده است.

چین نیز در این گزارش به عنوان “جامع ترین تهدیدی که ایالات متحده با آن مواجه است” توصیف شده است. پکن در دامنه رفتار تحریک‌آمیز خود به عنوان بازیگری «تهاجمی» برای کاخ سفید در نظر گرفته شده است. قرار گرفتن چین در این طبقه بندی به دلیل سرمایه‌گذاری مستمر این کشور در مدرن‌سازی و گسترش ارتش و توجه ویژه‌ به فضای سایبری و ارتقای قابلیت های هوش مصنوعی آن دانسته شده است.همچنین در این گزارش به بالا گرفتن تحریکات دریایی و هوایی چین علیه تایوان، قاطعیت نظامی در دریای چین جنوبی و کاوش در مناطق شناسایی پدافند هوایی کره جنوبی و ژاپن توسط چین نیز اشاره شده است.

البته به جز این دو کشور که به عنوان تنها دو تهدید با قابلیت‌های «مهیب» علیه ایالات متحده شناخته می‌شوند، ایران و کره شمالی هم، به عنوان تهدیدات «جمع‌آور» طبقه‌بندی می‌شوند. اگرچه کره شمالی تاکنون آزمایش‌های هسته‌ای را در سال ۲۰۲۱ انجام نداده اما با این حال، آزمایش‌های موشکی دیگر پیونگ یانگ بی‌وقفه ادامه دارد. ایران نیز یکی از مهم‌ترین چالش امنیتی برای ایالات متحده، متحدانش و منافع آن در خاورمیانه بزرگ است به شمار می رود و شاهد این موضوع تاریخچه خصومت آشکار تهران با ایالات متحده و اسرائیل، حمایت از گروه‌های مانند حزب‌الله، است. در عین حال، تهدید ایران به جهت استفاده گسترده این کشور از جنگ های نامنظم در منطقه بوده و تهدید متعارف ناشی از نیروهای مسلح آن چشمگیر نیست.

در نهایت، گروه‌های تروریستی غیردولتی از جمله القاعده و دولت اسلامی عراق و الشام به‌عنوان تهدیدهای «قادر» در گزارش هریتیج طبقه بندی شده اند. که البته بیشتر از کشورهای مورد اشاره در فوقف به عنوان تهدیدات بالقوه محسوب می شوند. همچنین در پایان این گزارش آمده است که اگرچه خوشبختانه، گروه‌های تروریستی خاورمیانه کم‌توانترین تهدیدهایی هستند که آمریکا با آن مواجه است، اما نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.