×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مصرف‌گرایی چه ضرری به طبیعت می‌زند
لیلا باقری

به گزارش اشراف- لیلا باقری، کمبود منابع آبی مهم‌ترین خطری است که کشورها را به ویژه در مناطق گرم و خشک تهدید می‌کند؛ از حمله ایران و کیست که نداند ایران با چه کمبود آبی دست و پنجه نرم می‌کند و نرخ بالایی در تهی شدن سفره‌های آب زیرزمینی دارد و فرونشست زمین. همیشه هم وقتی حرف از کمبود آب می‌شود مصرف شهری در سیبل است در حالی که عمده مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت و اینجاست که باید اصلاح شود. اما در اینجا می‌خواهم توجه شما را به نوعی از مصرف شهری جلب کنم که کمتر به آن توجه می‌کنیم؛ مصرف آب پنهان در تهیه تمام اقلام زندگی؛ از وسایل خانه گرفته لباسی که تن می‌کنیم. برای همین جدای تجزیه و حتی بازیافت نشدن تعداد زیادی از این این اقلام، توجه به آب مصرفی هم مهم است. یعنی نه تنها بعد از دور انداختن برای طبیعت مضر هستند، که برای تولیدشان هم آب زیادی مصرف شده است و البته خسارات دیگری هم در همان فرایند تولید برای محیط دارند؛ همین شاید ما را به کمی فکر وادار کند تا بدانیم مصرف‌گرا نبودن و پیروی بی‌رویه از صنعت مد نکردن چقدر می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

برای باز شدن بهتر مطلب بیایید نگاهی بیندازیم به خساراتی که صنعت مد در حال وارد کردن به محیط زیست ما است؛ چراکه نساجی یکی از آلاینده‌ترین صنایع است که سالانه ۱.۲ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای اولیه، یعنی دی اکسید آزاد می‌کند. این میزان حتی بیشتر از مقداری‌ست که پروازهای بین‌المللی و حمل و نقل دریایی منتشر می‌کنند. تازه این همه ماجرا نیست، ۶۰درصد منسوجات مورد استفاده برای تولید پوشاک و بیشتر تولیدات در چین و هند انجام می‌شود که به نیروگاه‌های زغال سنگ متکی‌اند و این رد پای پوشاک در آلودگی محیط زیست را پر رنگ‌تر می‌کند. علاوه‌براین خود کتان، ماده‌ای است که مصرف آب بسیار بالایی دارد؛ تقریبا ۷۱۳ گالن آب برای ساختن یک تی‌شرت نخی مصرف می‌شود و طبق گفته‌های سازمان ملل متحد، حدود ۲۰۰۰ گالن آب برای ساختن یک شلوار جین معمولی نیاز است.

عصر صنعت مد نه تنها با آلوده کردن اتمسفر ما فشار زیادی بر منابع طبیعی ما وارد می‌کند که انتهای چرخه آن نیز به همان اندازه زشت است. در هر ثانیه معادل یک کامیون زباله از مواد لباس به محل دفن زباله می‌رود یا سوزانده می‌شود!

حالا باز به نظرتان باید لباسی را خرید که مدتها گوشه کمد می‌ماند یا زود دور انداخته می‌شود و تلاش کرد از مد عقب نیفتاد؟

برای درک بهتر تخریب محیط زیست توسط صنعت مد دیدن این فیلم هم خالی از لطف نیست.

برای تولید یک شلوار جین چند لیتر آب مصرف می‌شود؟

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.