×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«مرغ شل» به چاپ چهارم رسید
زهرا سلیمانی

به گزارش اشراف؛ کتاب مرغ شل نوشته‌ی بهناز ضرابی‌زاده به چاپ چهارم رسید.بهناز ضرابی‌ زاده، نویسنده کتاب دختر شینا، ساجی، گلستان یازدهم و … پس از فعالیت ادبی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان کارشناس بخش آفرینش‌های ادبی مشغول به کار شد. از آغاز فعالیتش تاکنون آثار داستانی زیادی از او منتشر شده است. بسیاری از داستان‌‌های او در جشنواره‌های مختلف، برگزیده و برنده‌ی جایزه اعلام شده‌اند. ضرابی‌زاده تمرکز و وقت خود را به نوشتن کتاب برای نوجوانان و رمان بزرگسال می‌گذراند.

مرغ شل:

در قصه پرماجرای «مرغ شل» بچه‌ها در فضای صمیمی و گرم خانواده که نویسنده آن را مجسم می‌سازد و با ظرافت و فضاسازی هرچه تمام‌تر، به شَل بودن مرغی را که پدر خانواده آن را خریده است، پی می‌برند و برای برملا کردن آن تلاش می‌کنند. کشف بچه‎های بازیگوش، دلسوزی مادر و مرغی که قرار بود به جای خروس جلو ماشین تازه‌‌ی پدر قربانی شود، بدل می‌شود به دوست و همخانه‌ای بانمک و دوست‌داشتنی برای آن‌ها.

اما طنز داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که پدر خانواده با بدهی و قرض و وام، وانتی می‌خرد، و مادر خانواده  از او می‌خواهد تا برای ماشین جدید گوسفندی قربانی کند. اما از آنجایی که پدر توان خریدن یک گوسفند را ندارد، به کمک بچه‌ها مادر را راضی به خرید یک خروس می‌کنند. اما با یک مرغ شل به خانه باز می‌گردد. «مرغ شل» داستانی ساده و ملموس دارد. ویژگی شاخص این کتاب علاوه بر سادگی و طنازی در دیالوگ‌ها و روابط همه آدم‌های قصه است و متناسب بودن دیالوگ‌های کاراکترهای داستان با اجتماع به روز است که همین نکته مقید بودن این کتاب را که تنها برای رده سنی نوجوان باشد نفی می‌کند. به تصویر کشیدن زندگی یک خانواده دور از دنیای مدرن و سنتی که با کمبود های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند با مهارت و به دور از شعارزدگی بیان شده است که مخاطب نوجوان و یا بزرگسال را به خود جذب می‌کند. علاوه بر محتوای متنی و جذاب کتاب باید از تصاویر آمیخته به طنز کتاب هم یاد کرد، رضا مکتبی تصویرگر این کتاب با مهارت خود و به تصویرکشیدن دقیق و  فضای طنزآلود کتاب را دوچندان کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

پوست خیار را جلوش می‌گیرد و صدایش را نازک می‌کند: «بی… یو… بی یو…» مرغ دو سه قدم جلو می‌آید. پای راستش را نمی‌تواند روی زمین بگذارد. آن را بین زمین و آسمان نگه می‌دارد. مرغ می‌لنگد. نفس حجت بالا نمی‌آید. می‌گوید: «اهو… شل است. می‌لنگد! ببین مرغه چلاق است!» حجت بلند می‌شود و می‌ایستد. انگار کشف بزرگی کرده است. داد می‌زند: «به جان خودم شل است.» می‌پرم و گوشه پیراهنش را می‌چسبم و با صدای خفه‌ای می‌گویم: «چه خبر است؟»

 

انتشارات مهرک کتاب‌ «مرغ شل» نوشته بهناز ضرابی‌زاده را در ۷۵ صفحه و به قیمت۶۰ هزار تومان عرضه کرده است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.