×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
متحدان ایالات متحده به برنامه پایدار F-35 دولت بایدن نیاز دارند

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی: اکنون بیش از هر زمان دیگری، آمریکا به متحدان خود نیاز دارد. در عین حال، متحدان آمریکا نیز به این کشور نیاز دارند. چراکه در شرایطی که بازیگران متخاصم به رفتارهای تهاجمی و نظامی خود ادامه می دهند، دولت بایدن باید راه هایی برای ثبات و تقویت روابط خود با شرکای استراتژیک کلیدی خود در سراسر جهان بیابد. این موضوع بیش از هر مکان دیگری، شامل اقیانوس هند و اقیانوس آرام، می شود. در همین راستا جو بایدن رئیس جمهور امریکا، در سفرهای اخیر دولت به آسیا بر اهمیت این منطقه به عنوان یکی از برنامه های سیاست خارجی خود و متحدانش و در مواجهه با چالش‌های امنیتی فزاینده ناشی از اقدامات روسیه و چین، تأکید داشت.در ادامه یکی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش جمهوری کره (ROKA)، با استقبال از از موضع پیشگیرانه دولت بایدن در قبال منطقه آسیاپاسفیک عنوان کرد که متحدان کلیدی ایالات متحده در شرق آسیا از جمله کره جنوبی از لحاظ تاریخی با آمریکا برای مهار تهدیدات علیه این منطقه شریک بوده اند و حفظ یک اتحاد نظامی قوی بین دو کشور ما برای دستیابی به منافع متقابل ما در صلح در بخشی از جهان ضروری است. ارتش کره جنوبی به دلایل قابلیت همکاری و حفظ بالاترین کیفیت نیروهای مسلح، از تسلیحات ایالات متحده برای انجام ماموریت خود برای حفظ صلح استفاده می کند. این موارد شامل هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی، جنگنده های F-15 و F-16 و جنگنده رادارگریز F-35 است. در همین راستا نیروی هوایی کره جنوبی ۴۰ فروند F-35 را عملیاتی می کند و در حال برنامه ریزی برای دستیابی به ۲۰ فروند دیگر برای تکمیل قابلیت های خود است.

در عین حال، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده اخیراً از سئول بازدید کرد و به دولت کره جنوبی اطمینان داد که ایالات متحده به استقرار دارایی های استراتژیک از جمله جت های جنگنده F-35 به عنوان منابع بازدارنده علیه کره شمالی ادامه خواهد داد. این اقدامی بسیار ضروری علیه تهدید هسته‌ای رو به رشد کره شمالی بود و بسیاری از کره‌ای‌ها را به اعتبار تعهد ایالات متحده به منطقه مطمئن می کرد. با این حال، اخبار متناقض از ایالات متحده در مورد برنامه F35 و آینده آن، حداقل نگران کننده به نظر می رسد.

نگرانی اصلی مناقشه جاری در واشنگتن در مورد موتور F135 است که اف-۳۵ را تامین می کند. کسانی در پنتاگون و کنگره هستند که خواستار ارتقای سیستم پیشرانه با توجه به نیاز F-35 به رانش بهتر و بالابر عمودی شده اند اما در این بین افراد دیگری هستند که با طرح پیشین مخالف بوده و خواستار تهیه یک سیستم موتور کاملاً جدید به نام موتور تطبیقی در برنامه انتقال (AETP) هستند.

پیشنهاد ایجاد یک موتور کاملاً جدید، در مقایسه با ارتقاء F135 موجود، بار سنگینی بر کره جنوبی و سایر متحدان که F-35 را اداره می کنند، خواهد داشت. نه تنها ارتش ایالات متحده باید یک زیرساخت و زنجیره تأمین کاملاً جدید برای تولید و نصب این موتورهای جدید بسازد، بلکه بر خرید F-35 با موتور فعلی توسط متحدانی مانند کره جنوبی تأثیر خواهد گذاشت. اگر کنگره، امسال مجوز این تعمیرات اساسی را بدهد و منجر به ارتقای F-35 های کره ای با هزینه اضافی شود، این فشار بزرگی برای زنجیره های تامین آمریکایی و جهانی خواهد بود و به احتمال زیاد کره جنوبی را مجبور خواهد کرد که خرید F35 های اضافی خود را لغو کندف در نتیجه سئول در هنگام بروز بحران با تعداد کمتری از F35 ها می تواند به بازدارندگی دست یازد.

هزینه تخمینی این برنامه جایگزینی تقریباً ۶ میلیارد دلار است، در حالی که ارتقاء به موتور F135 موجود باعث صرفه جویی در برنامه تا ۴۰ میلیارد دلار می شود. هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این ۶ میلیارد دلار بر دوش متحدانی که توافقنامه های تقسیم هزینه های دفاعی با واشنگتن دارند، خواهد افتاد، اما این بسیار واضح است: کره جنوبی نمی تواند بار ناشی از افزایش هزینه های دفاعی این برنامه را تحمل کند.

کره جنوبی و ایالات متحده درگیر یک فرآیند برای اصلاح اتحاد دوجانبه خود هستند که توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ آسیب دیده است. در واقع، دولت سابق (ترامپ) با درخواست از سئول که هزینه بیشتری برای حضور ارتش آمریکا در منطقه بپردازد، روابط دو کشور را تیره کرد. آخرین چیزی که هر دو دولت در این لحظه به آن نیاز دارند، درخواست دیگری از سئول است که هزینه های دفاعی بالاتری را متقبل شود تا این روند حساس به نقطه ثقلی دست یابد.

برنامه F-35 فقط یک موضوع سیاسی داخلی در واشنگتن نیست. منافع امنیت ملی مهم‌ترین متحدان آمریکا نیز به دوام این برنامه بستگی دارد. بنابراین، دولت بایدن باید این بحث را در مورد موتور F135 با تمرکز بر تأثیر برنامه مکان یابی و مزایای به روز رسانی اجزای موجود هواپیما حل و فصل کند. همچنین باید در نظر داشته باشد که آیا جایگزینی موتور در آینده – شاید با معرفی جنگنده های نسل ششم – امکان پذیر است یا خیر.

متحدانی مانند کره جنوبی مستحق اقدامات بازدارنده به موقع و مقرون به صرفه از سوی واشنگتن هستند، نه ترتیبات سیاسی که چشم پوشی از تهدیدهای همیشه در حال تغییر دشمنان مشترک ما دارند. مهمتر از آن، این به نفع آمریکاست که از ایجاد ابتکارات دفاعی پرهزینه و زودرس از ایجاد روابط با شرکای خود جلوگیری کند.

پیش از اینکه محیط امنیتی جهانی، دچار چرخشی خطرناک تر شود لازم است که واشنگتن در اقدامی عاقلانه به تقویت اتحادهای خود پرداخته و تلاش کند تا این اتحادها را با اجرای پروژه های سیاسی شتابزده بر هم نزند.

 

منبع: نشنال اینترست/ Chun In-bum

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.