×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سرویس های اطلاعاتی انگلیس پس از مرگ رهبر داعش، نظارت ها را افزایش می دهند

به گزارش اشراف – سیده مهدیه قرشی: آژانس های اطلاعاتی انگلیس پس از مرگ رهبر دولت اسلامی ابو بکر البغدادی برای محافظت از احتمال حملات انتقام جویانه در انگلستان ، مشغول نظارت دقیق بر موضوعات مختلف هستند. منابع اطلاعاتی می گویند توطئه های تروریستی در انگلستان هنوز از طرف خاورمیانه توسط طرفداران داعش هدایت می شود، اگرچه ترس اصلی حول بازیگرانی است که یه صورت اتفرادی اقدام می کنند و ممکن است هیچ پیوندی شناخته شده ای با جریانات اسلامی نداشته باشند و در لیست نظارت سازمان های امنیتی نیز قرار نگیرند. داعش مدتهاست که افراد را به انجام عملیات هایی نظیر آنچه در ژوئن ۲۰۱۷در پل لندن روی داد تشویق می کند و سپس خود، مسئولیت آن را نیز برعهده می گیرد.
در گذشته این نگرانی وجود داشت كه حمله تركیه به سرزمین های كرد در شمال سوریه در اوایل این ماه منجر به بازگشت داعش شود چراکه این تصوز وجود داشت که داعشی های خارجی كه در بازداشت كردها قرار داشتند، به سبب حملات ترکیه به مواضع کردها آزاد شده یا فرار کرده اند. بر همین اساس، هفته گذشته جیمز جفری، نماینده ویژه ایالات متحده در مناقشه سوریه، به کنگره گفت که تصور می شود حدود ۱۰۰ زندانی داعشی فرار کرده اند اما محل سکونت آنها مشخص نیست، گرچه ترکیه از آن زمان ادعا کرده است که برخی از این داعشی ها را دستگیر کرده است.
نگرانی انگلستان و سایر کشورهای غربی این است که مبارزان خارجی داعشی که تقریباً یک ششم از کل جمعیت داعش در در سوریه بوده اند می توانند خطرات خاصی را به وجود آورند زیرا ممکن است سعی کنند توطئه هایی را در کشورهای خود علیه کشورهای اروپایی انجام دهند. بریتانیا اعتقاد دارد که حدود ۶۰ زن و مرد انگلیسی در زندانهای سوریه یا اردوگاه های پناهندگی هستند که از حامیان داعش به شمار می روند؛ چراکه تا روزهای پایانی خلافت داعش، به آن وفادار بودند.
انگلیس و سایر کشورهای اروپایی از ترس اینکه احتمالاً نتوانند داعشی های خارجی را به جرایم جنگی متهم کنند، از تحریک دونالد ترامپ، خودداری کردند. اما در پی درگذشت ابوبکر البغدادی بغدادی روز یکشنبه رئیس جمهور ایالات متحده حتی پیشنهاد کرد که داعشی ها را مجدد در مرزها رها کنند تا دوباره عملیات تعقیب و گریز درخصوص دستگیری آنان انجام شود و از این اقدام همه لذت ببرند. اما اظهارات وی در انگلیس جدی گرفته نشد.
تحلیلگران می گویند نتیجه و تأثیر بلندمدت مرگ بغدادی بر عملکرد داعش مشخص نیست، اما امیدوارند که مصادره تسلیحات و مواد منفجره و … از مخفیگاه وی، منجر به کسب اطلاعات بیشتری از جزئیات مربوط به ساختار داعش و سایر شخصیتهای مهم این گروه شود.

منبع: گاردین

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.