×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زمستان سرد گردشگري داخلي گرم مي‌شود؟

اشراف – شاهرخ صالحی کرهرودی: آمار سفرهاي داخلي در نيمه دوم امسال كاهش قابل ملاحظه‌اي داشته است؛ تورم بيش از حد از يكسو و اغتشاشات و فضاي ناامني از سوي ديگر، هر دو دست به دست هم داده‌اند تا صنعت گردشگري داخلي در نيمه دوم سال زمين بخورد. حالا در شرايطي كه در فصل زمستان، اميد چنداني براي احياي صنعت گردشگري داخلي وجود ندارد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان از طرح جديدي با عنوان «حراجي سفر» خبر داده تا شايد مرهمي بر شرايط فعلي باشد.

وضعیت گردشگری داخلی بعد از شیوع کرونا روز به روز رو به افول رفت؛ تا جایی که برخی‌ها از احتمال ورشکستگی این صنعت در شرایط کرونا خبر می‌دادند اما با وجود امیدهایی که بعد از سفرهای مردم در نوروز و سپس نیمه اول سال ۱۴۰۱ ایجاد شده بود، حالا صنعت گردشگري پس از يك خزان بزرگ،  به دنبال عبور از زمستان و رسيدن به بهار است. هرچقدر كه آمارها در تابستان افزايش يافته بود، با رشد تورم و وقوع اغتشاشات به يكباره، همه چيز فروريخت تا جايي كه گفته شده آمار سفر در پاييز امسال تا حدود ۸۵ درصد كاهش يافته است. حالا براي عبور از اين شرايط و بر اساس طرحي كه قرار است با كمك انجمن صنفي خدمات مسافرتي و وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري اجرا شود، پيشنهاد شده در شهرهاي كمتر مسافرپذير تخفيف‌هايي تا ۶۰ درصد در هزينه هتل‌ها لحاظ شود تا مسافران بيشتر راهي اين شهرها شوند. البته اين طرح قرار است از ۱۵ دي ماه تا آخر بهمن‌ماه اجرا شود و هتلداران اميدوارند با عبور از اسفند، يك نوروز خوب را تجربه كنند.

اگرچه تصور مي‌شد كه در فصل سرد سال، شهرهايي مثل قشم و كيش و ساير شهرهاي جنوبي كشور بايد وضعيت بهتري از نظر مسافرپذيري داشته باشند اما آمارها نشان مي‌دهد كه سطح اشغال هتل‌ها به ۶۵ درصد كاهش يافته و تخت‌هاي زيادي در اين هتل‌ها خالي مانده است. در همين راستا، بخش مهمي از هتل‌هاي كيش هم در طرح «حراجي سفر» وارد شدند تا با تخفيف ارائه شده، بتوانند بخشي از مشكلات خود را در زمستان پشت سر بگذارند.

البته مشكلي كه در طرح حراجي سفر به آن پرداخته نشده، موضوع قيمت بليط هواپيما و قطار است و تنها چيزي كه در اين طرح مشمول تخفيف مي‌شود اقامت هتل‌هاست؛ در حاليكه بخش مهمي از هزينه سفر را – به خصوص براي سفر به كيش يا قشم يا مشهد – هزينه بليط هواپيما تشكيل مي‌دهد كه هزينه بالايي تلقي مي‌شود. براي نمونه هزينه معمول بليط هواپيما در روزهاي اخير به مقصد مشهد يا كيش، به صورت ميانگين براي هر نفر و در هر مسير پروازي حدود يك ميليون تومان برآورد مي‌شود كه با محاسبه رفت و برگشت يك خانواده ۴ نفره، چيزي حدود ۸ ميليون تومان تنها هزينه بليط هواپيما خواهد بود. موضوعي كه به نظر مي‌رسد اگر فكري به حال آن نشود، مي‌تواند كل طرح مذكور را به شكست بيانجامد.

البته پس از عبور از زمستان هم، با لحاظ قيمت‌هايي كه روز به روز در حال افزايش است، هزينه‌ هتل‌ها در ايام نوروز به طور حتم، با افزايش قابل ملاحظه‌اي نسبت به نوروز ۱۴۰۱ همراه خواهد بود كه در اين صورت بازهم، بعيد است كه هتل‌داران بتوانند از فرصت نوروز طرفه‌اي براي خود ببندند. به نظر مي‌رسد، در شرايط فعلي، دولت بايد تسهيلاتي براي موضوع گردشگري داخلي لحاظ كند تا هم مردم بتوانند مثل سابق به سفر بروند و هم چرخ صنعت گردشگري داخلي بچرخد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.