×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش اشراف-سیده‌معصومه معاف‌رودپیشی، پاپ‌کورن یا ذرت بوداده، پف فیل، گل بلال، شکوفه ذرت، گل ذرت، ذرت پفکی و… هم روز ثبت‌شده در تقویم جهانی دارد! گیاهی از طبقه گیاهان گلدار، تک‌لپه‌ای، از راسته گندم‌سانان، از تیره گندمیان و سرده ذرت است.

 

*این دانه خوشمزه چگونه شکوفا شد؟

در گذشته‌های دور این گیاه بعد از برداشت از مزرعه و دانه‌دانه شدن بسته‌بندی می‌شد یا فله‌ای به شهرهای گوناگون ارسال می‌شد. در هر دانه ذرت قطره آبی وجود دارد که پوسته ضخیمی آن را فراگرفته و بعد از حرارت دیدن به‌ا‌صطلاح منفجر می‌شود. می‌گویند روزی بر اثر گرمای شدید هوا دانه‌های ذرت در بسته‌هایش شکفتند و بعد از باز شدن بسته‌ها منظره‌ای جالب دیده شد؛ شکوفه‌های ابری شکلی که به نرمی پنبه بودند و عطر خوشی داشتند. به این ترتیب خود‌به‌خود پاپ‌کورن به‌وجود آمد.

 

*تاریخچه  روز پاپ‌کورن

۱۹ ژانویه برابر با ۳۰ دی روز جهانی نوع بوداده ذرت این دانه خوشمزه است که تنوری و آب‌پزش هم طعمی لذیذ و رایحه‌ای مطبوع دارد. هرچند بعضی از افراد را دیده‌ام که نوع آب‌پزش که در ایران مشهور به ذرت مکزیکی است، نمی‌پسندند و از بوی آن فراری هستند. البته ذرتی که برای بودادن انتخاب می‌کنیم با ذرت آب‌پز متفاوت است.

من در جایی خواندم که قدیمی‌ترین ذرت بوداده متعلق به حدود ۶۰۰ سال قبل است و حتی قبایل بومی آمریکا (سرخپوستان آزتک) از نوع شکفته ذرت به‌عنوان خوراک و تزئین لباس‌ها یا زیورآلات بهره‌ می‌بردند. شنیده‌ها حاکی است که کریستف کلمب در اواخر قرن ۱۵ میلادی این گیاه را به اروپا آورد. اواخر قرن نوزدهم فروشنده‌های آمریکایی پاپ‌کورن را به‌عنوان تنقلات در پایکوبی‌ها آماده می‌کردند و گرم‌گرم می‌فروختند. البته حرف و حدیث بسیار است.

درحقیقت این امر که چه کسی روز ملی پاپ‌کورن را به جشن ملی تبدیل کرد دقیقا مشخص نیست. برخی می‌گویند به‌دلیل مسابقات سوپر باول پاپ‌کورن که میان‌وعده مورد علاقه طرفداران و تماشاچیان این حرکت ورزشی بوده، بیشتر به‌چشم آمد. روز ملی پاپ‌کورن درطول تاریخ ایالات‌متحده در روزهای مختلف ذکر شده و حتی تبلیغی در High Point Enterprise  وجود داشته که به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد و در آن روز ملی پاپ‌کورن را در ۲۴ اکتبر اعلام کرده بودند.

مجلات گوناگونی در دهه ۱۹۸۰ بودند که روز ملی پاپ‌کورن را ۳۱ ژانویه درج کردند و نه ۱۹ ژانویه. با همه اینها سرانجام ۱۹ ژانویه سال ۲۰۰۳ روزنامه‌ای اعلام کرد که روز ملی پاپ‌کورن  در این روز است و تاریخش از آن زمان در تقویم‌ها ثبت و ضبط شد و باقی ماند. گفتنی است که ماه ملی پاپ‌کورن در ماه اکتبر بوده، چراکه در این ماه برداشت دانه‌های ذرت بیشتر انجام می‌شود. اما این نامگذاری توسط چه کسی صورت گرفته؟ به سال ۱۹۹۹ دن گلیکمن، وزیر کشاورزی وقت آمریکا در آن زمان اعلام کرد پاپ‌کورن ماه مشخصی برای جشن گرفتن و پایکوبی دارد! جالب است که امروزه ماه اکتبر ماه ملی پاپ‌کورن درنظر گرفته نمی‌شود، زیرا اعلامیه‌هایی مانند آنچه گلیکمن در آن سال اعلام کرد، فقط برای سالی که ساخته شده معتبر است و لاغیر. این بدان معناست که از نظر فنی اکتبر سال ۱۹۹۹ اولین و آخرین ماه رسمی پاپ‌کورن در تاریخ کنونی بوده است.

 

*و حالا در ایران

امروزه این خوراکی پای ثابت دیدن فیلم یا تماشای مسابقات ورزشی در جمع خانواده‌ها به‌ویژه پس از گران شدن تنقلات دیگر ازجمله چیپس و پفک و انواع آجیل در ایران شده است و کسی نیست که آن را نچشیده یا ندیده باشد. اما پیشتر در سینماها بسیار طرفدار داشت و بوی دلچسبش مرا به یاد سینما و کودکی‌ام می‌اندازد. از طرفی چون هر فنجان پف‌فیل فقط حدود ۳۰ کالری دارد ولی خواص و ویتامین‌های فراوانی دارد برای ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی دارند بسیار مفید است، درنتیجه می‌توانند بدون نگرانی و استرس چاق شدن و اضافه وزن از آن میل کنند. شنیده‌ام که حتی موجب کاهش وزن هم می‌شود.

شاید بدانید یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های پاپ‌کورن «چستر فیلد» بوده که چون پاکت‌های بسته‌بندی این محصول به ایران رسیده به‌صورت عامیانه و دهان‌به‌دهان چرخیده و نامش تلخیص و به چیزی دیگر تبدیل شده که جای نام بردنش در این متن نیست.

درهرصورت ریشه پیدایش روز ملی این دانه‌های خوش‌طعم و مفید حداقل با تحقیق و تفحص من پیدا نشد. اگر شما از آن سردرآوردید به ما هم خبر دهید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.