×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
این سم سفید را از سفرهایتان حذف کنید

پایگاه خبری اشراف – محسن پورعرب: دکتر احمد اسماعیل ‌زاده، در نشست خبری پویش ملی سلامت با محوریت تغذیه سالم، گفت: از اول تا هفتم بهمن ماه پویش جدیدی در ادامه پویش ملی سلامت خواهیم داشت. در واقع این پویش جدید با موضوع نمک و شعار «انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده یددار» و سپس از هشتم تا پانزدهم بهمن ماه با موضوع لبنیات و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی»، برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل خطر پرفشاری خون مصرف نمک زیاد است، افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف نمک در کشور ما دو برابر حد استاندارد است.

دکتر اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نمک طعام و نمک پنهان در مواد غذایی نقش عمده ای را در تامین نمک روزمره مردم دارند. توصیه ما این است که استفاده از نمک طعام در غذا و استفاده از نمک سر سفره غذا، کاهش یابد و همان میزان کم مصرف نیز از نوع نمک یُددار و تصفیه شده باشد.

وی افزود: خاک کشور ما یُد کمی دارد و در ۴۰ سال گذشته یکی از برنامه ‌های موفق وزارت بهداشت ریشه کنی اختلالات کمبود یُد در مردم به دنبال اجرای برنامه غنی کردن نمک با یُد بوده است و سازمان غذا و دارو بر اساس استانداردهای موجود به هیچ کارخانه ‌ای اجازه تولید نمک بدون فرآیند تصفیه کردن و اضافه کردن یُد را نمی‌ دهد.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس، مردم باید بدانند نمک‌ های موجود در بازار تحت عنوان نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی، نمک هیمالیا و امثالهم، مجوز سازمان غذا و دارو را ندارند. این نمک‌ ها حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین هستند که سرطان ‌زا بوده و سنگ کلیه ایجاد می ‌کنند و اگر افراد از این نمک‌ ها استفاده کنند، دچار کمبود یُد شده و کمبود یُد عوارضی مانند سقط جنین و عقب ماندگی و اختلالات ذهنی جنین را به همراه خواهد داشت.

دکتر اسماعیل زاده با اشاره به اخبار و اطلاعات نادرست درخصوص مصرف لبنیات، گفت: در مورد لبنیات گاهی اطلاعات غلطی به مردم داده می ‌شود که باید اصلاح شود تا مصرف لبنیات کاهش پیدا نکند. مطالعات نشان می ‌دهد که اگر لبنیات به اندازه کافی مصرف شود، خطر سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان کاهش یافته و در رشد قد و کنترل فشارخون نیز موثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: به جای نمک، جایگزین‌ های متعددی برای طعم دار کردن غذاها وجود دارد، مانند سرکه، آبغوره و آبلیمو، و لزومی ندارد به همه غذاها نمک اضافه کنیم. چنانچه قصد اضافه کردن نمک به غذا را داریم، نمک یُددار و تصفیه شده باشد و برای اینکه یُد به بدن برسد، باید نمک را اواخر پخت غذا به آن اضافه کنیم، چون حرارت زیاد و مداوم، یُد را از بین می ‌برد.

وی تاکید کرد: منشاء یُد آب دریا است و برخی که به مردم اطلاعات غلط می ‌دهند، همین موضوع را پررنگ‌ می‌ کنند که نمک دریا بهتر است؛ درحالی که موقع گرفتن نمک‌ دریا مدت زیادی در معرض تابش آفتاب قرار می ‌گیرد و یُد آن از بین می ‌رود، پس نمک دریا یُد خیلی کمی دارد. از طرفی روی جلد نمک ‌های دریا عناوینی مانند “غنی از کلسیم” یا “غنی از منیزیم و آهن” می‌نویسند! درحالیکه ما هیچ وقت نمک را برای تامین کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدن مصرف نمی کنیم؛ چون نیاز بدن ما به کلسیم و آهن، فراتر از اینهاست، پس نمک وظیفه تامین املاح مورد نیاز بدن را ندارد.

دکتر اسماعیل‌ زاده ادامه داد: نمک باید در ظرف های تیره رنگ و در جای خشک و خنک نگهداری شود، زیرا ظرف های شفاف موجب ازبین رفتن یُد نمک می شود.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.