×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دعوت از رژیم صهیونیستی برای حضور در خلیج فارس

به گزارش اشراف-سیده مهدیه قرشی: پیوستن رژیم صهیونیستی در اتحاد منطقه‌ای توسط ایالات متحده جهت حمایت از سیستم حمل و نقل در خلیج فارس و تنگه هرمز، نشانه جهشی بزرگ در روند خزنده عادی سازی روابط بین این رژیم و اغلب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. اسرائیل نه تنها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست بلکه تجارت دریایی نیز انجام نمی دهد، بر همین اساس، نیروی دریایی بزرگی نیز ندارد که بتواند از ظرفیت آن برای حمایت و حفاظت از صدها کشتی جنگی آمریکا، انگلیس و متحدین آن در منطقه غرب آسیا استفاده کند و ورود این رژیم به اتحاد منطقه‌ای صرفاً برای سرعت بخشیدن به عادی سازی حضور آن در حوزه های نظامی و امنیتی منطقه به عنوان یک بازیگر کلیدی است. در واقع این یسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل بود که فاش کرد اسرائیل به این ائتلاف پیوسته است. وی گفت كه سهم اصلی این رژیم در “عملیات اطلاعاتی” – یكی از پرسودترین صادرات اسرائیل – خواهد بود و انتظار داشت كه این امر منجر به برقراری روابط كامل با كشورهای حوزه خلیج فارس شود. این موضوع در حالی روی داد که این ائتلاف توسط بسیاری از کشورهای اروپایی به استنثای انگلستان رد شد؛ چراکه دیگر دولت‌های اروپایی نمی‌خواهند با سیاست های بی‌پروای دولت آمریكا در منطقه در ارتباط باشند و به جنگ‌هایی كه می‌تواند علیه ایران و متحدان و جانشینان مختلف آن منجر شود، كشیده شوند.

در عین حال به نظر می‌رسد که افزایش مداوم فشارهای نظامی و امنیتی ترامپ بر ایران و تسریع در ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس بخشی از یک برنامه از پیش تعیین شده است و در این راستا مقرر شده که اول، توافق هسته‌ای ملغی شود و سپس با اعمال تحریم‌های شدید، فشار اقتصادی و تنگنای معیشتی بر مردم ایران تحمیل شود. در واقع این اقدامات، می‌تواند زمینه اقدام تلافی‌جویانه ایران را فراهم کند و امریکا نیز با استفاده از حربه “بین‌المللی کردن” تنگه هرمز (که در آبهای سرزمینی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد) جنگ به راه بیندازد.

در واقع عضویت اسرائیل در ائتلاف دریایی مقدمه‌ای جهت نیابت این رژیم  از سوی امریکا برای تصدی‌گری بر حفاظت از کشورهای حوزه خلیج فارس در مقابل تهدیداتی است که احتمالاً توسط ایران ایجاد خواهد شد. و این بدان معناست که در نظر است که این کشورها را کاملاً از محیط عربی و اسلامی خود جدا کرده و آنها به طور کامل با اسرائیل در یک ساختار جدید امنیتی – نظامی قرار گیرند.

مشاوران ترامپ و رژیم صهیونیستی بر این باورند که با توجه به اینکه کشورهایی مانند عراق ، سوریه، مصر و الجزایر که به طور سنتی از گذشته به عنوان کشورهای با نفوذ عربی مورد توجه بوده اند، مشغول مشکلات داخلی هستند، اکنون زمان مناسبی برای انجام چنین اقدامی است. به نظر می رسد آنها حداقل در حال حاضر درست محاسبه کرده اند و هنوز اعتراضاتی در مورد این اقدام از طرف عراق یا مصر و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس شنیده نشده است. با این حال تا پیش از این، هر زمان که ایالات متحده ائتلاف‌هایی را برای جنگ در منطقه نظیر جنگ کویت، حمله به عراق یا کمپین علیه گروه خلافت اسلامی داعش ایجاد کرد، برای جلوگیری از واکنش‌های عمومی و عواقب آن عمدا رژیم صهیونیستی را از ورود به چنین عرصه‌هایی منع کرده بود، اما در شرایط کنونی پیوستن رژیم صهیونیستی به این ائتلاف دریایی، این رژیم را در هر جنگی که امریکا وارد شود به شریک مستقیم واشنگتن تبدیل خواهد کرد. اما ورود رژیم صهیونیستی به خلیج فارس به این صورت ابتکار عمل را به دست مقامات ایرانی خواهد داد و موجب می‌شود که هر کشتی که در خلیج فارس مستقر شود، به طور قانونی مورد هدف حملات موشکی تلافی جویانه ایران و متحدانش قرار گیرد و کشورهای خلیج نیز به دلیل تبانی با اسرائیل و برنامه‌های توسعه‌طلب آن، از سوی ایران و همپیمانانش منزوی شوند.

در این میان، این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که رژیم صهیونیستی مانند متحد ایالات متحده، خدمات حفاظتی و امنیتی را به صورت رایگان ارائه نمی دهد بلکه انتظار می‌رود این رژیم با ارسال صورتحساب به کشورهای حوزه خلیج فارس چه در قالب پول و چه امتیاز سیاسی به مطالبه حقوق خود در این زمینه بپردازد.

در حال حاضر ترامپ در نقطه ای قرار دارد که می‌تواند آغاز نشدن جنگهای پرهزینه‌تر در خاورمیانه را انتخاب کند. اگر او به این نتیجه برسد که جنگ علیه ایران به نفع رژیم صهیونیستی و انتخابات آتی‌اش برای ریاست جمهوری است، به سادگی می‌تواند نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج کند، همانطور که در عراق آن را انجام‌ داد و در افغانستان در حال انجام آن است و ممکن است در سوریه نیز این اقدام را انجام دهد. همین امر  باعث می‌شود که کشورهای حوزه خلیج فارس مجبور به حمایت از اسرائیل و دیکته های سیاسی آن شوند.  این کشورها در سال‌های اخیر چندین محاسبه اشتباه استراتژیک داشته‌اند؛ آنها علیه عراق که توانست ۸ سال از آنها در برابر ایران با جنگیدن با این کشور محافظت کند تبانی کردند و ماجراجویی‌شان برای تغییر رژیم در سوریه نیز به موضوعی فاجعه‌آمیز تبدیل شد و در حال حاضر نیز به ناکامی در مناقشه یمن اعتراف می‌کنند. مسلما در ادامه ورود به اتحاد با اسرائیل هم، بزرگترین اشتباه آنها خواهد بود. در صورت وقوع جنگ با ایران، نه تنها رژیم صهیونیستی به سختی می‌تواند از خود محافظت کند، بلکه همه کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نمی‌توانند جز خود از هیچکس دیگری محافظت کنند.

منبع:

رای الیوم، عبد الباری عطوان، ۱۹ امرداد ۱۳۹۸

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.