×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بنی گانتز در تشکیل دولت ائتلافی ناکام ماند

به گزارش اشراف – سیده مهدیه قرشی: بنی گانتز که رهبری گروه مخالف نتانیاهو را در اسرائیل بر عهده دارد، علبرغم همه تلاش ها هنوز نتوانسته دولت تشکیل دهد، بر همین اساس احتمال دارد که این کشور در اقدامی بی سابقه برای سومین بار در یک سال، انتخابات برگزار کند. پس از آنکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل دولت موفقیتی به دست نیاورد، گانتز درصدد تشکیل دولت ائتلاف برآمد. با این حال، هیچ یک از آنها نتوانستند در انتخابات سپتامبر، اکثریت مشخصی را به دست آورند، چراکه هر دو به دنبال قدرت برای خود و به حاشیه راندن دیگری بودند.
این در حالی بود که گانتز در سخنرانی عصر چهارشنبه گفته بود که سیاستمداران وفادار به نتانیاهو تلاشهای وی را به بن بست کشانده اند. گانتز اضافه كرد كه وی به دنبال کسب مقام نخست وزیری بوده، اما تلاش های وی با توهین و تهمت روبرو بوده است.
البته عدم موفقیت گانتز در تشکیل دولت ائتلافی به خودی خود موجب برگزاری انتخابات مجدد نبوده است، اما در ۲۱ روز باقی مانده برای تشکیل کابینه (در اراضی اشغالی) کنست و مجلس اسرائیل می تواند هر کاندیدایی از جمله نتانیاهو یا گانتز را به عنوان نخست وزیر معرفی کند. با این حال ، آرایش تقسیم بندی کنست درخصوص کاندیداها منجر به نبردی سخت خواهد شد زیرا هیچ اتحاد سیاسی دارای ۶۱ کرسی نیست. لذا پس از طی این دوره ۲۱ روزه مقرر است اسرائیلی ها یک بار دیگر و برای سومین بار در سال در انتخابات شرکت کنند.
در انتخابات اول که در ماه می برگزار شد، نتانیاهو نتوانست به اتئلافی برای تشکیل کابینه دست یابد. انتخابات دوم در ماه سپتامبر برگزار شد که نتیجه مشابهی مانند انتخابات ماه می را در بر داشت. این در حالی است که درگیری های اسرائیل با ایران در منطقه رو به افزیش بوده است. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت كه جت هایش، دهها هدف را در سوریه بمباران كرده اند. گروه نظارت حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس گفته اند که در این حملات ۲۳ نفر کشته شده اند.
رووین ریولین رئیس‌جمهور اسرائیل دو حزب اصلی این رژیم را تحت فشار قرار داده بود تا اختلافات خود را کنار بگذارند و یک دولت وحدت تشکیل دهند زیرا آنها برای اکثریت، بیشتر از کرسی های کافی برخوردار بودند. اما اختلاف نظرهای زیادی بین رقبا در جریان مذاکرات وجود دارد.
گانتز فعالیت های انتخاباتی خود را با قول سرنگونی نتانیاهو انجام داد و همین امر پذیرفتن توافق تقسیم قدرت بدون از دست دادن اعتبار را برایش دشوار کرد. این در حالی است که نتانیاهو نیز با احتمال رسیدگی به پرونده هایی که می تواند منجر به زندانی شدن وی شود روبرو است و قرار است دادستان کل اسرائیل تصمیم بگیرد که آیا وی را در سه پرونده احتمالی فساد مورد اتهام قرار دهد یا خیر. اگر او نقش نخست وزیر را حفظ کند ، حتی اگر متهم شود ، نیازی به کناره گیری نخواهد بود و می تواند از موقعیت خود برای فشار بر مصونیت قضایی اش استفاده کند. البته نتانیاهو تمام اتهامات را تاکنون رد کرده است.
در عین حال، گانتز برای ایجاد ائتلاف راه های مختلفی پیش رو داشت از جمله اینکه می توانست سیاستمداران اقلیت عرب اسرائیل را که نزدیک به یک پنجم از جمعیت کشور را شامل می شدند به کار می گرفت اما این مسیر با بن بست مواجه شد چراکه نتانیاهو ادعا کرد که دولت پیش بینی شده توسط احزاب عرب یک “خطر تاریخی برای امنیت اسرائیل” خواهد بود و سیاستمداران عرب را به همپیمانی با گروههای شبه نظامی فلسطین متهم کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.