×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی روابط ناسالم مالی بین پزشک و بیمار

اشراف – ملیحه عنبری: موضوع نصب کارت‌خوان در مطب‌های پزشکان در شرایطی این روزها به سوژه داغ رسانه‌ها و مردم بدل شده است که مشکلات زیادی در روابط مالی بین پزشکان و بیماران وجود دارد. مطالبات معوق بیمه‌ها به مراکز درمانی از یک‌سو و مشکلات مالی دولت در پرداخت کارانه و دستمزد پزشکان از سوی دیگر باعث شده تا رغبت برای کار در مراکز درمانی دولتی کاهش یافته و میل پزشکان برای تاسیس مطب‌های خصوصی افزایش یافته است. همچنین پزشکان میلی به انعقاد قرارداد با بیمه‌ها ندارند و همین مسئله موجب شده تا همچنان مشکلاتی نظیر آنچه که زیرمیزی گفته می‌شود، در برخی موارد اندک وجود داشته باشد.
حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری در خصوص دریافت‌های غیرقانونی پزشکان از بیماران می‌گوید: از منظر حقوقی زیرمیزی پزشکان می‌تواند تحت عنوان «وصول و دریافت مال نامشروع» تلقی شود این بزه از عناوین کلاهبرداری محسوب شده و مرتکب آن از یک سال تا هفت سال زندان محکومیت خواهد داشت.
وی با اشاره به سایر راهکار‌های قانونی برای برخورد با پزشکان متخلف می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز باید با مکانیسم دیگری با این جرم برخورد می‌کند و زمانی که موردی مبنی بر تخلف پزشکان گزارش داشته باشند از طریق کمیسیون ماده ۱۱ در حوزه درمان طبق مقررات با آنها برخورد می‌شود و میزان پولی که بیش از تعرفه از بیمار دریافت شده به وی برگردانده خواهد شد.احمدی‌نیاز پزشکان را به لحاظ اخلاقی نیز در این امر مسئول می‌داند و می‌گوید: پزشکان در آغاز طبابت سوگند بقراط را به عنوان پایبندی به اصول و اخلاق پزشکی یاد می‌کنند و متعهد می‌شوند تا اصول و اخلاق و مقررات و علم پزشکی را در راستای دانش و علم پزشکی برای خدمت به بشریت و کرامت انسانی به‌کار ببرند اما متاسفانه این پدیده‌ ناخوشایند  همانند سرطان به جان عده‌ای از پزشکان افتاده است که حرمت و اخلاق پزشکی را به تباهی می‌کشاند.
وی افزود: مسئولان وزارت مربوطه منکر این پدیده نیستند ولی امکان زدودن آن را ندارند. مبانی تحقق و شرایط و قوانین بروز مسئولیت قضایی و مسائلی از این قبیل، تحت عنوان «مسئولیت پزشکی» در قلمرو حقوق پزشکی مطرح شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد که براساس آن پزشک نباید شروع به درمان و درمان بیمار را به دریافت مبلغ یا مبالغی فراتر از تعرفه پزشکی یا توافق آن دو در چارچوب قانون موکول کند.حالا بر اساس قانون، پزشکان زیر ذره‌بین انجمن‌های علمی هستند تا اگر رفتاری خلاف شئون حرفه‌ای داشته یا در جایی بر حقوق بیماران اجحاف کردند با آنها برخورد شود. از سوی دیگر کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت به عنوان قانون و راهنمای تعرفه دریافتی توسط پزشکان است و اگر پزشکی بخواهد از حقوق قانون تخطی کند، راه برای برخورد با او باز است. هم مراجع انتظامی می‌توانند به تخلف پزشک رسیدگی کنند و هم مراجع قضایی می‌توانند پزشک را به جرم تحصیل مال نامشروع تحت پیگیرد و مجازات قرار دهند، با این حالا باید دید هنوز هم پزشکان تمایلی به تخلف و گرفتن زیر میزی دارند یا نه؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.