×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
برآمدگی در گردن کودکان ترسناک نیست!

به گزارش اشراف- ظاهر شدنِ توده‌ای در گردن کودک، والدین را نگران می‌کند. از خودشان می‌پرسند این چیست؟ چرا آنجاست؟ آیا باید نگران باشم؟ چه آزمایشاتی انجام دهیم تا علت آن را بفهمیم و از شر آن خلاص شویم؟

شایع‌ترین توده‌ها در گردن کودکان، خصوصا در طرفین، مربوط به غدد لنفاوی هستند که به دلیل عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا عفونت گلوی استرپتوکوکی بزرگ شده‌اند. پس از بهبودی، توده به مرور کوچک‌تر می‌شود، اما شاید برای چندماه یاحتی چندسال بزرگ بماند، بدون اینکه باعث مشکلی شود.

اگر توده فقط در یک طرف باشد، بهتر است بررسی شود. پزشک می‌تواند آزمایش خون و حتی سونوگرافی برای بررسی توده بنویسد. اگر چرک پیدا شد، این توده آبسه است و شاید نیاز به تخلیه یا شاید نیاز به جراحی سرپایی باشد تا این آبسه باز و شست‌وشو شود. شاید آنتی‌بیوتیک هم نیاز باشد.

جالب است بدانید که کودکان با چیزی به نام کیست شکاف شاخه‌ای یا برانکیال متولد می‌شوند. کیست‌ها معمولا زمانی دیده می‌شوند که بعد از سرماخوردگی شروع به بزرگ شدن کنند. علل عفونی غیرمحتمل برای آن عبارتند از: بیماری خراش گربه یا بارتونلا. نیش کنه یا مایکوباکتریوم غیر سلی. پوست روی توده یا برآمدگی شاید طبیعی باشد یا گاهی قرمز یا حتی گاهی بنفش شود. اگر تغییر رنگ داد، احتمالاَ مایکوباکتری غیر سلی است. با جراحی برداشت توده و پوست آسیب دیده آن منطقه درمان می‌شود. در این زمان شاید به آنتی بیوتیک نیاز باشد. نکته قابل توجه آنکه کودکان خوشبختانه به ندرت به سرطان مبتلا می‌شوند، زیرا آن‌ها عوامل افزایش دهنده خطر مانند سیگار کشیدن را ندارند. با این‌حال، توده یک‌طرفه در گردن گاهی  لنفوم یا سرطان خون است. شاید نیاز به آزمایش خون و سی تی اسکن یا به بیوپسی یا نمونه‌برداری باشد.
در نهایت، حتی اگر توده سرطانی نباشد، برای تشخیص قطعی بیوپسی جراحی ضروری است تا پزشک بتواند نمونه کافی از بافت مورد نظر را بردارد

برای تماشای سایر ویدئوهای مرتبط با این موضوع کافه سلامت را تماشا کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.