×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بایدن برای فشار به ایران، به امارات نیاز دارد

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی، جو بایدن سیاست شکست خورده‌ دونالد ترامپ را درخصوص فشار حداکثری علیه ایران کنار گذاشته و تلاش خواهد کرد در چارچوب برجام با ایران وارد تعامل مجدد شود. اما دولت بایدن همچنان به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه خواهد داد، چراکه این تحریم‌ها جدا از دولت ترامپ و براساس برجام وضع شده‌اند.

بایدن به دنبال راه‌های تنش‌زدایی با ایران خواهد بود و احتمالا از شدت نظام کنونی تحریم‌ها کم خواهد کرد؛ اما برای حفظ بیشتر تاثیر این سیاست‌ها، لازم است که تحریم‌های جاری را به صورت موثر حفظ کمد. علاوه بر آن آمریکا باید قادر باشد به سرعت تحریم‌ها را تا بالاترین حد انعطاف اعمال کند تا مقابل هرگونه رفتار ایران بایستد.

در شرایطی که اقتصاد ایران بی‌ثبات است، تهران ثابت کرده که در نادیده گرفتن تحریم‌ها استاد است. ایران با استفاده از امارات، از بخشی از تحریم‌ها فرار می‌کند. بر همین اساس، ضروری است که دولت به امارات در این تلاش خود، نقشی واگذار کند.

این در حالی است که رفتار امارات در قبال ایران نشان دهنده‌ وجود مشکلی است که شامل قاچاقچیان طلا، فساد، گریزگاه‌های حقوقی، بازار غیرشفاف املاک، و نخبه‌های تجاری با افکار جنایی و همچنین بهره‌مندان از جنگ در سراسر جهان می‌شود.

پیش از امضای توافقنامه میان اسرائیل، آمریکا، بحرین و امارات، روابط امارات و ایران در سطح هشدار بود. بخشی از این مساله، به دلیل نگرانی‌های امارات از این مساله بود که اگر در منطقه جنگی با ایران اتفاق بیفتد، عربستان و ایالات متحده تمایل ندارند چتر امنیتی را برای امارات فراهم کنند. به همین دلیل امارات که پی برده بود این قدرت بازدارندگی رو به افول است، تلاش کرد با آزاد سازی ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های توقیف شده‌ ایران و همچنین بازگشایی صرافی‌های ایرانی در دبی، با تهران تنش‌زدایی کند.

لذا گروه مالی اقدام ویژه و وزارت خزانه‌داری آمریکا حق دارند که امارات را مسئول تبدیل دبی به کانونی جهانی برای جریان‌های غیرقانونی مالی بدانند. سیاست گذاران در دولت بایدن باید قطعا هوشیار باشند در حالی که این تلاش‌ها اقدامی در مسیر درست است، فشار‌ها باید همچنان بر تهران افزایش یابد تا در هرگونه مذاکره‌ مجدد با ایران، اهرم فشار آمریکا در بالاترین سطح قرار گیرد. آمریکا باید حمایت دیپلماتیک از امارات و  نیز فروش سلاح به آن را مشروط به این مساله کند تا ابوظبی هرگونه تلاش‌های ایران در خاک امارات را برای دور زدن تحریم‌ها سرکوب کند.

 

نشنال اینترست

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.