×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اهمیت سواد رسانه و اخبار روز

به گزارش اشراف- زهرا سلیمانی: سواد رسانه‌ای موجب آگاهی و نگاه انتقادی به اخبار و پیام‌ها می‌شود، البته سواد رسانه، تعاریف متعددی دارد و افراد آن را به شیوه‌‌ای تعریف می‌کنند؛ دردنیای امروز رسانه و که قدرت بسیاری در کنترل اذهان دارد می‌بایست با آگاهی از رسانه‌ها در راستای بهبود و افزایش کنترل کیفیت جامعه و زندگی فردی و جمعی استفاده کرد.

سواد رسانه‌ای یک نوع فهم متکی بر مهارت است که می‌توان آن را در سطح جامعه آموزش داد و براساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تشخیص داد و تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

یکی از ملزومات  دانستن و داشتن آگاهی رسانه امروز این است که ابعاد مختلفی دارد، بنابراین شناخت دو شاخصه‌ی رسانه شناسی و تفکر انتقادی در زمان‌هایی که جامعه با بحران برو به رو می‌شود اهمیت زیادی دارد. باید بدانید که سواد رسانه‌ای مبتنی بر ذهن پرسشگر و انتقادی بنا شده است، یعنی ما یک مخاطب صرفا پذیرنده نباشیم بلکه در پیام‌ها  فردی کنشگر، آگاه و با مهارت در دریافت پیام و تحلیل آن باشیم، زیرا نداشتن سواد رسانه‌ای در دنیای امروز، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای جامعه به بار می‌آورد.

در حال حاضر رسانه‌های عصر جدید یک زیست ‌بوم تازه ای را به زندگی انسان‌ها داده است رسانه‌ای که با رسانه‌های پیشین تفاوت قابل توجهی دارد، یعنی پیش از آنکه مخاطب محور باشد کاربر محور است و هر کاربر برای خود یک رسانه است. به همین ترتیب ضریب نفوذ رسانه‌های جدید با رسانه‌های سنتی قابل مقایسه نیست.

نکته قابل توجه و پر اهمیت سواد رسانه‌ای، مبتنی بودن تفکر رسانه بر تفکر اجتماعی است و زمانی شکل می‌گیرد که مصرف کننده رسانه به حقوق اجتماعی و اخلاقی آگاهی داشته باشد. بنابراین جوهره سواد رسانه‌ای تفکر است و تفکر وقتی شکل می‌گیرد که ابعاد مختلف در حوزه تولید رسانه به وجود آید. تفکر رسانه‌ای باید جایگزین مصرف رسانه‌ای شود، یعنی هنگام تولید و مصرف رسانه به بررسی و نقد و جستار در منبع پیام پرداخت.

بنابراین می‌بایست در عرصه آموزش‌ رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای بیش از پیش تولید محتوا کرد تا در گام اول تعریف دامنه و چارچوب سواد رسانه‌ای را گسترش و درابعاد مختلف و فضاهای متفاوت مورد آموزش و تلعق خاطر قرار داد. همچنین نهاد های آموزشی مانند، آموزش و پرورش، آموزش عالی، سازمان صدا و سیما و … باید توجه بیشتری به آن داشته باشند و در کنار آنها مسئولیت‌های فردی و اجتماعی را بیش از گذشته فعال و پویا نگاه داشت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.