×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اهمیت تصویرگری کتاب کودک و نوجوان

به گزارش اشراف- زهرا سلیمانی: تصویرسازی در کتاب‌های کودکان نمایان کننده این امر است که علاوه برعلاقمند کردن کودکان به کتاب، در آموزش مطالب به آنها کمک رساند. بنابراین تصویر کتاب به تنهایی می‌تواند آموزش دهنده باشد و معنای متن را برای کودکان شفاف کند. تصویر در کتاب به معنای ورود کودک به دنیای خیال‌انگیز قصه‌ها است و مهمترین علت انتخاب کتاب توسط کودکان تصویر آن است.

با نگاهی دیگر،  تصویرساز در واقع صفحات کتاب را با جذابیت بیشتر و زیباتر ارائه می‌دهد و درک محتوای کتاب را برای کودکان ساده تر می‌سازد و همین نکته موجب ایجاد تعادل میان متن و تصویر می‌شود.

شناخت و درک متن برای تصویرگر از اهمیت بسیاری برخوردار است. تصویر در کتاب بخشی از متن است که برای تأمین اطلاعات و تکمیل معنای واژگان به شفاف‌سازی متن می‌پردازد و با توجه به جنبه بصری و تزئینی منبع لذت بصری برای کودکان است.

خلاقیت تصویرگر عامل تاثیرگذاری در خلاقیت مخاطب است، به این سبب که خلاقیت در تصویر به متن هویت می‌دهد، از جمله ویژگی های مهم که در تصویرسازی کتاب حائزاهمیت بسیاری است شاناساندن درست شخصیت‌های داستان به مخاطب است که به رشد ذهنی و خیال‌پردازی کودک کمک می‌کند.

برای مثال در کتاب‌های گروه سنی «الف و ب» تصویر برای کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد و تصویرگر باید تلاش کند به ذهن و خیال خالق نزدیک شود تا بتواند با آفریدن تصاویر مناسب از شخصیت‌ها به تخیل کودک بال پرواز بدهد. در کتاب کودکان تصویرسازی و نقاشی به اندازه‌ی متن و حتی بیش از آن اهمیت دارد، زیرا تصویرسازی های یک کتاب اگر دقیق و مناسب باشند، نقش و فعالیت مهمی در القای مفاهیم مورد نظر خالق متن ایفا می‌کنند.

اهمیت نقش تصویرگر در تصویرسازی کتاب حمایت کردن ازعملکرد نویسنده و ارتقا متن است که با ساختن تصویر به داستان جان ببخشد و مفهوم و مقصود نویسنده را به درستی به کودک انتقال بدهد اما گفتنی است که تصویرگر نباید برای بیان مفهوم و نکته زودتر از نویسنده پیشقدم شود.

تصویرگران در جهان خود، با گروهی از نشانه‌های طبیعت رو به ‌رو هستند. بنابراین باید با بهره بردن از ترکیب نشانه‌ها و نحوه‌ی قرار دادن آنها کنار یکدیگر دست به آفرینش جدیدی بزنند و با برقرار کردن ارتباطی مناسب بین متن و تصویر همنشینی شیرینی به مخاطبانشان هدیه بدهند.

جالب است بدانید که کودکان عموماً با تصویرگری هایی که به نقاشی خودشان نزدیک باشد ارتباط نمی‌‌گیرند و تقلید کردن چیزی را که خودشان بلد هستند نمی‌پذیرند و همچنین ممکن است نقاشی‌های خیلی پرکار و تصویرگری‌هایی را که خیلی دقیق و واقعی هستند را نیز نپذیرند. تصویرگری کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که کودک با گشودن کتاب کودکان به جهان  تازه‌ای که برایش ساخته و پرداخته‌اند همراه و همدل شود. به شرط اینکه جهان تصویرگر تازه و خاص و شگفت انگیز باشد.

باید گفت میزان اهمیت ساختن تصویر توسط تصویگر مانند راه رفتن بر روی بند نازکی است که اگر خلاقیت، استعداد، هوش و دقت لازم را نداشته باشد خیلی زود به زیر می‌افتد، به این معنا که فرهنگ بصری کتاب کودکان ثابت می‌ماند و ثابت ماندن در تصویرسازی کتاب کودکان یعنی عقب ماندن از دنیای خیال پردازی و رشد و شناخت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.