×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا تغییر در مفهوم دفاع در تایوان برای مقابله با تهاجم چین موثر است؟

به گزارش اشراف-سیده مهدیه قرشی، در بحبوحه موج بی سابقه تهدیدها و تحریکات پکن، تایپه به سرعت در حال اصلاح نیروهای مسلح خود و مدرن سازی بخش های کلیدی ارتش این کشور است. تلاش‌های مداوم تایوان در زمینه نظامی به موازات یک رویکرد جامع جدید به نام مفهوم دفاع کلی (ODC) انجام می‌شود. اما ODC دقیقاً چیست و چگونه به دنبال تغییر وضعیت دفاعی تایوان است؟

ODC در اواخر دهه ۲۰۱۰ توسط رئیس سابق ستاد کل ارتش تایوان، دریاسالار لی هسی مینگ تدوین شد. ODC که توسط درو تامپسون، مقام سابق وزارت دفاع ایالات متحده به عنوان «رویکردی جدید انقلابی برای دفاع از تایوان» توصیف می‌شود، مبتنی بر این درک استراتژیک اصلی است که ارتش تایوان نمی‌تواند در جنگ متعارف علیه چین در تنگه تایوان پیروز شود، و همچنین نمی‌تواند هزینه‌های تعیین‌کننده‌ای را به ارتش آزادیبخش خلق (PLA) از طریق فرسایش آن تحمیل کند. لذا بر همین اساس، نه تنها نمی توان این واقعیت زیربنایی را تغییر داد، بلکه شکاف در توانایی های نظامی متعارف بین چین و تایوان هم در دهه های آینده افزایش خواهند یافت زیرا PLA با سرعتی سرسام آور به مدرن شدن ادامه می دهد. بنابراین، به گفته طرفداران ODC، تایوان باید یک وضعیت دفاعی نامتقارن اتخاذ کند تا امنیت خود را در دهه های آینده تضمین کند. یعنی کشور باید منابع محدود خود را بر بازدارندگی و در صورت شکست، شکست تهاجم چین و اشغال تایوان متمرکز کند.

یکی از ارکان اصلی ODC حفظ نیرو است. ارتش تایوان باید بتواند از موج اولیه حملات PLA علیه دارایی‌ها و زیرساخت‌های حیاتی کشور جان سالم به در ببرد و توانایی ضدحمله را پس از حمله اولیه PLA حفظ کند. این رویکرد شامل اقدامات متقابل الکترونیکی (ECCM) مانند سیستم‌های ارتباطی ضد پارازیت و زائد/غیرمتمرکز و همچنین تمرکز ترکیب نیرو بر تحرک و پنهان‌سازی است.

همچنین بر اساس ODC، ارتش تایوان در صورت تهاجم چین، تا جای ممکن باید از اشغال تایوان توسط آنها ممانعت به عمل آورد. لذا استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی نامتقارن از جمله مین‌های دریایی، انواع خاصی از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین پیشرفته (پهپاد) و تأسیسات دفاع موشکی ساحلی، بدین منظور ضروری هستند. اگرچه لی هسی مینگ تمام تلاش خود را کرد تا تاکید کند که تایوان “از هرگونه کمک واشنگتن قدردانی می کند” و حمایت نظامی مستمر ایالات متحده برای امنیت این کشور ضروری است، اما اصول اصلی طرح وی به گونه ای طراحی شده است که در بدترین حالت به تنهایی عمل کند. وی در مقاله ای در The Diplomat  در توضیح سناریوی عدم کمک نظامی آمریکا به تایوان نوشت: ارتش تایوان تصور نمی کند که ایالات متحده جان آمریکایی ها را برای دفاع از جزیره (تایوان) قربانی کند.

تایوان به دنبال این است که بیشترین آسیب را به نیروهای مهاجم در منطقه ساحلی اش وارد کند، لذا در صورت حمله به تایوان، نه تنها ارتش این کشور، بلکه جمعیت غیرنظامی آن نیز بسیج خواهند شد تا از پیشروی نیروهای اشغالگر به داخل خاک کشورشان جلوگیری کنند. لی هسی مینگ در این باره معتقد است که دفاع در این برهه زمانی بر عهده مردم تایوان است تا در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و برای موجودیت خود بجنگند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.