×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا ترامپ واقعاً جدی است؟

به گزارش اشراف – سیده مهدیه قرشی: به نظر می رسد که ترامپ قسمتی از استراتژی انتخاباتی اوباما را در برنامه خود گنجانده و اساسا ممکن است طرح این برنامه ها صرفا یک کارزار تبلیغاتی باشد، درست شبیه سخنان اوباما در سال ۲۰۱۲ در مورد کاهش مالیات طبقه متوسط که با نزدیک شدن به انتخابات آن سال انجام شد. اگر کاهش مالیات امسال یا سال آینده به مرحله اجرا درآید، اگرچه می تواند شاهد رشد اقتصادی در مدت زمان کوتاهی بود اما به موازات آن، کمبود بودجه فدرال که حاصل کاهش کالیات ها است، مساله ای نگران کننده خواهد شد. است. اوباما، در انتخابات ژوئیه ۲۰۱۲ تصمیم خود را برای کاهش مالیات طبقه متوسط اعلام کرد و بخش اعظم رسانه ها آن را به عنوان یك پیروزی در انتخابات توصیف کردند. موردی که شاید کسی به آن توجه نکرد. آن زمان مقارن با تلاش اقتصاد برای نجات از رکود بزرگ بود. کسری بودجه بر روی ۷ درصد تولید ناخالص داخلی تأثیر گذاشته است، با این حال، برخی معتقدند با وجود فضای کافی برای رشد، کاهش مالیات ممکن است درآمدهای فدرال را به اندازه کافی افزایش دهد تا بدین ترتیب کسری بودجه نیز خاتمه یابد. با این وجود، اظهارات ترامپ درخصوص کاهش مالیات همچنان مبهم است. سخنگوی کاخ سفید گفته است که کارمندان هنوز در حال کار بر روی این موضوع هستند. برخی از کارکنان کاخ سفید پیشنهاد کرده اند که ممکن است با اقدامات ترانپ، نرخ ضاخص مالیات از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد برسد. در واقع، هر چه به زمان انتخابات نوامبر نزدیک می شود، بیشتر مشخص می شود که اقتصاد تا چه میزان به مالیاتها وابستگی دارد و آیا می تواند با کاهش یافتن مالیات به توسعه خود ادامه دهد یا خیر. با این وجود ، حتی به نظر می رسد در نظر گرفتن تخفیف مالیاتی هم، نگرانی هایی درخصوص کسری بودجه ایجاد کرده است. این در حالی است که اگر ترامپ در شرایط کنونی اقدامی در خصوص کاهش مالیاتها انجام دهد، چرخه اقتصادی و مالی امریکا با مشکلاتی بیشتری نسبت به دوران اوباما مواجه خواهد شد.
در اقتصاد امروز با اینکه تمام ظرفیت های اشتغال بکار گرفته شده اما فضای محدودی برای رشد سریع دارد. علاوه بر این ، کسری بودجه امروز، ۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی است و اگرچه پایین تر از سال ۲۰۱۲ (دوران اوباما) است، اما برای زمانی که تقریباً اشتغال کامل وجود دارد، این میزان کسری، باز هم بسیار زیاد است. این وضعیت باعث می شود سؤالاتی در مورد قدرت بلندمدت مالی مردم حتی در صورت عدم کاهش مالیات به وجود آید. فراتر از چنین اظهارات کلی، حتی فقدان جزئیات در مورد کاخ سفید حتی هرگونه محاسبه را در بهترین حالت ممکن می کند. چراکه این برنامه ها حاکی از نوعی الحاق کاهش مالیات فردی است که در قانون مالیات سال ۲۰۱۷ هم اجرا شده است. این قانون، هفت بند قانون قدیمی مالیاتی را حفظ کرد اما نرخ های مربوط به هر یک از آنها را کاهش داد. چنانچه قانونی شبیه به همین قانون دوباره تصویب شود با دو نتیجه مثبت و منفی روبرو می شویم: ۱) ارتقای اقتصادی ایالات متحده به سبب افزایش درآمد مردم پس از کاهش مالیاتها، ۲) افزایش کسری بودجه فدرال نسبت به گذشته. در واقع، اگر قانونی شبیه به قانون سال ۲۰۱۷ دوباره تصویب شود، حدود ۵/۰ تا ۶/۰ درصد به سرعت رشد اقتصادی دو سال آینده خواهد افزود. براساس آنالیزاری که در دانشکده بازرگانی دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، ضرر درآمد دولت از کاهش مالیات می تواند در طی ده سال ۸۰۰ میلیارد دلار به کسری بودجه اضافه کند و در حدود ۳۵ درصد به بدهی های دیگری که انتظار می رود در طی آن دوره انباشت شود، افزوده شود. اگر اقتصاد در رکود بود یا به تازگی از حالت رکود خارج شده بود، کاهش مالیات نظیر اقدامی که اوباما قصد اجرای آن را داشت و در عمل، اتفاق نیفتاد، چشم انداز اقتصادی قابل پیش بینی را به وجود می آورد.
با بالا بودن نرخ بیکاری در آن زمان و تجارت صرفا در برخی از ظرفیت های تولیدی موجود، اقتصاد، فرصتی کافی برای رشد سریع داشت و احتمالاً می توانست درآمدهای فدرال را افزایش داده و شکاف بودجه را از بین ببرد. اما در حال حاضر، با کاهش نرخ بیکاری نسبت به ۵۰ سال گذشته و بکارگیری تمام ظرفیت های تولیدی، فضای کمتری برای رشد سریع وجود دارد و مطمئناً این افزایش، چرخه ای نیست که موجب شود تا سیاست های هماهنگ تری را به نسبت سال ۲۰۱۲ ایجاد کند. کسری بودجه امروز، مشکل بیشتری را پدید می آورد و از آنجا که در این خصوص هیچ پیشنهاد مثمر ثمری ارائه نشده، لذا طرح کاهش مالیات، به تصویری هشداردهنده برای آینده اقتصادی امریکا تبدیل شده است. اگر اقتصاد در طول انتخابات همچنان قدرتمند و دارای ثبات باقی بماند، دولت نیازی به مطرح کردن طرح كاهش مالیات های اضافی، برای طبقه متوسط یا مالیات بر آمد اشخاص نخواهد داشت. در این صورت، ترامپ ممکن است به سادگی از این وعده صرفا به عنوان یک حربه انتخاباتی استفاده کند، همانطور که اوباما در سال ۲۰۱۲ با طرح کاهش مالیات عجیب خود وارد کارزار انتخابات شد. البته این احتمال هم، وجود دارد که دولت به کاهش نرخ مالیات بر درآمد شخصی افراد بیردازد، اما در این مسیر، از دیگر اقدامات سیاسی برای جبران تأثیر بودجه خود نیز استفاده خواهد کرد.

منبع: نشنال اینترست

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.