×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آلزایمر را جدی بگیرید

به گزارش اشراف- زهرا سلیمانی: آلزایمر، اختلال عملکرد در مغز است. به‌طور دقیق تر، اختلال در حافظه اخیر موجب بروز آلزامیر می‌شود، زیرا حافظه از فعالیت سه بخش، حافظه فوری، حافظه اخیر و حافظه دور است که مهم‌ترین قسمت آن حافظه اخیر است و اغلب بیمارانی که دچار آلزایمر ستند، از حافظه اخیر آسیب می‎بینند.

آشکارترین نوع  آلزایمر، زوال عقل و اختلال حافظه ‌است. بیماری آلزایمر گاهی بر اشخاص جوان حمله می‌کند اما بیشتر در بین افراد مسن شایع است که تقریبا  ۲ تا ۵ درصد اشخاص مسن را در بر می‌گیرد.

اختلال و پریشانی حافظه معمولاً آرام و به تدریج ایجاد می‌شود و پیشرفت می‌کند. این بیماری یک عارضۀ مغزی غیرقابل ‌برگشت است که به آرامی توان و قدرت تفکر را از بین برده و حتی توانایی انجام کارهای ساده را از فرد می‌گیرد در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

آلویز آلزایمر، روانشناس و عصب‌شناس آلمانی کاش این بیماری که بعد‌ها به نیر به نام وی معروف شد، نوشت؛ اختلال حافظه/آلزایمر یک بیماری پیچیده چندعاملی است که حدود ۱۰ درصد موارد آن بصورت ارثی است اما عوامل دیگری مانند افسردگی، کم تحرکی، اضطراب و … در بروز و پیشرفت آن تۀثیرگذار هستند. عوامل بیماری آلزایمر:

 

سابقه خانوادگی

مطالعات جدید نشان می‌دهد که سن ابتلا والدین به بیماری آلزایمر درمبتلا شدن فرزند آنان بسیار تأثیرگذار است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیر ژنتیکی این بیماری به مراتب از عوامل دیگر بسیار شدیدتر است. بنابر گفته‌ی دانشمندان هرچه فرزندان به سنی که والدین به آلزایمر مبتلا شده‌اند، نزدیک شوند احتمال بروز و پیشرفت بیماری نیز در آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

افسردگی

افسردگی به شکل قابل توجهی سبب رشد و افزایش زوال عقل و بروز بیماری آلزایمر می‌‌شود. پریشانی و افسردگی در افراد مسن با علائمی چون آلزایمر بروز می‌کند و تشدید آن امکان پیدایش مشکلات فکری و حافظه‌ای را بیشتر می‌کند. همچنین برخی از بیماران مبتلا به افسردگی هنگامی که بیماریشان شدت پیدا کند، دچار آلزایمر می‌شوند.

 

کم تحرکی

تحقیقات نشان می‌دهد نداشتن فعالیست و ورزش کافی و کم تحرکی موجب افزایش اختلال حواس‌پرتی و فراموشی می‌شود. بنابر تحقیقات دانشمندان افرادی که ورزش نمی‎‌کنند سریع‌تر به این بیماری دچار می‌شوند زیرا با تحلیل رفتن بافت‌های عصبی مغز پیشرفت اختلال حواس سرعت گرفته. افراد میانسال و مسن که کم تحرکی آن‌ها از عومال ژنتیکی بوده هم مستعد این بیماری هستند. آمادگی جسمانی باعث کاهش سرعت این پروسه می‌شود.

 

کم خوابی

بی‌نظمی در خوابیدن حتی در افراد سالم می‌تواند نشانه ابتلای زودرس به بیماری آلزایمر باشد. مطالعات نشان می‌دهد که عدم تعادل ساعت طبیعی بدن یا سیستم روزانه بزرگسالان بالغ ممکن است منجر به اختلال فرآیندهای مغزی شود که نهایتا به دمانس، به ویژه بیماری آلزایمر منتهی می‌شود. پروتئین‌های آمیلوئیدی مرتبط با آلزایمر زودرس هنگامی که خواب مختل می‌شود یا زمانی که یک فرد خواب کافی نداشته باشد، افزایش می‌یابد.

 

مصرف زیاد نمک

نمک، نمک نیز موجب مصرف اکسیژن در مغز شده و ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.مطالعات نشان می‌دهد که رژیم شور موجب اختلال درعملکرد سلول‌ها منجر می‌شود که جریان خون در مغز را کاهش می‌دهد.

 

دخانیات

روش و نوع زندگی افراد به نوعی در کیفیت دوران پایانی زندگی موثر است. لازم است بدانید که مصرف سیگار ظرفیت خون‌رسانی سیستم گردش خون به ویژه عروق مغزی در مقایسه با افراد غیرسیگاری کاهش می‌یابد که همین عارضه در نهایت زمینه را برای بروز آلزایمر آماده می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.