×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مالیات هنرمندان و هزار هیاهو

اشراف – ملیحه عنبری: موضوع اخذ مالیات از سلبریتی‌ها و هنرمندان در حالی با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به موضوع جدی برای این اقشار بدل شده که بر اساس پیشنهاد ارائه شده، قرار است درآمد سالانه هنرمندان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از مالیات معاف باشد و برای مبالغ بیشتر از آن، مالیات دریافت شود. این در حالی است که در حال حاضر، سقف معافیت مالیات برای کارگران و کارمندان دولت، ۴۸ میلیون تومان در سال است و اگر قرار باشد کارگری ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشد، باید ماهانه یک میلون و ۸۰۰ هزار تومان و سالانه قریب ۲۲ میلیون تومان مالیات بپردازد! اگرچه کارمندان و کارگران، هر ساله اعتراضی به این پلکان مالیاتی ندارند اما هرمندان با وجود، سقف بالای معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده برای آنها، به معترضان جدی این طرح بدل شده‌اند و معتقدند کارهای هنری، قابل مالیاتی ستانی نیست.

برخی هنرمندان به خصوص بازیگران معتقدند که ممکن است چندسالی بیکار باشند یا کار خوبی به آنها پیشنهاد نشود اما ممکن است به یک باره، نقش خوبی، با دستمزد خوبی برای یک کار تلویزیونی، سینمایی یا نمایشی به آنها پیشنهاد شود و این دستمزد نباید تنها برای یکسال آنها محاسبه شود. برخی از این هنرمندان معتقدند که بجز معدودی از سلبریتی‌ها، مابقی هنرمندان درآمد آنچنانی ندارند و حرف‌هایی که در مورد درآمدهای هنرمندان گفته می‌شود، واقعی نیست!

در طرح پیشنهادی برای حذف معافیت مالیاتی هنرمندان، پیشنهاد شده تا درآمد این اقشار، تا ۲۰۰ میلیون تومان سال (حدود ۱۶.۶ میلیون تومان در ماه) از مالیات معاف باشد و با لحاظ حداقل حقوق کارگران در حال حاضر، این رقم حدود ۴ تا ۵ بربر حداقل حقوق یک کارگر است. با این وجود، هنرمندان از این سقف نیز ناراضی هستند و معتقدند که هنرمندان باید به کلی از مالیات معاف باشند.

از سوی دیگر، یکی از پایه‌هاي توسعه كشور، گذران امور دولت بايد از طريق اتكا به ماليات‌ها بجاي فروش نفت است و در اين ميان، همانطور كه يك كارگر ساده بايد از درآمد خود ماليات بدهد، فعالان هنري نيز بايد ماليات بر درآمد خود را به دولت بپردازند. اتفاقا، سقف بالاي معافيت درنظر گرفته شده براي هنرمندان نيز در همين رستاست تا اين قشر، بتواند با خيالي آسوده به فعاليت پرداخته و در صورت كسب درآمد بالا، به پرداخت ماليات اقدام كند. مآمد آآ

البته عده‌اي از هنرمندان معتقند كه الزام هنرمندان به ارائه اظهارنامه ماالیاتی و ابراز درآمد خود، تنها کارتراشی برای سازمان امور مالیاتی است زیرا فقط بخش اندکی از هنرمندان چنین درآمدهایی دارند و بقیه هنرمندان از این درآمدها بی نصیب هستند.

اگرچه این اظهارات می‌تواند در ظاهر درست باشد، اما اداره امور کشور، نیازمند شفافیت درآمدی برای همه آحاد ملت است و در این میان فرقی بین هنرمند و دلال و کارگر وجود ندارد و همه باید در پایان سال درآمد خودشان را اعلام کرده و بر اساس آن مالیات بپردازند. اگر قرار باشد، هنرمندان به طریقی و سایر مشاغل نیز به طرق دیگر، از پرداخت مالیات معاف باشند، دیگر جایی برای فعالیت دولت باقی نمی‌ماند و هر روزی قشری از اقشار جامعه مایل هستند تا از بار سنگین مالیات فرار کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.