×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جهان نباید سودان جنوبی را فراموش کند

به گزارش اشراف-سیده مهدیه قرشی، در میان موج بحران های جهانی، از افغانستان گرفته تا اتیوپی و اکنون اوکراین، فرصت ممانعت از بروز بحران دیگری در حال از دست رفتن است. در حالی تنش ها در سودان جنوبی و در آستانه پایان دوره صلح انتقالی این کشور و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ در حال افزایش است که زنگ خطر بازگشت به کشتار گسترده ای که چند سال پیش، جان بیش از ۳۸۰۰۰۰ نفر را در طول جنگ داخلی این کشور گرفت، به گوش می رسد. موضوعی که به خشونت، آوارگی و گرسنگی مردم سودان منتهی می شود.

بر همین اساس، سازمان ملل متحد، به تازگی مدت زمان ماموریت نیروهای حافظ صلح خود را در این کشور تمدید نموده است. البته نباید از نظر دور داشت که این نیروها پیش از رسیدن به زمان انتخابات در سودان جنونی و برای حمایت از غیر نظامیان و همچنین اجرای توافق نامه صلح ۲۰۱۸ که تاکنون به اجرا در نیامده  به حمایت ایالات متحده و سایر کشورها نیاز دارد. جهان همچنین نباید بحران فزاینده بشردوستانه در سودان جنوبی را نادیده بگیرد، جایی که یک سوم جمعیت آن آواره هستند و دو سوم آنها به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

در سال گذشته، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از ۵ مقری که تا پیش از آن به اسکان غیرنظامیان اختصاص داده بودند، به جز یک مقر را به مقامات سودان جنوبی تحویل داده اند و این در حالی است که ۴ مقر تحویل داده شده تحت نظارت افرادی از حکومت سودان جنوبی هستند که مردم برای حفظ جان خود از بیم حملات همین افراد به پایگاه های سازمان ملل پناهنده شده بودند. واقعیت این است که این مراکز همچنان آسیب‌پذیری هستند و نیاز به نظارت نیروهای حافظ صلح دارند. و در صورت وقوع خشونت، نیروهای حافظ صلح باید به سرعت واکنش نشان دهند. در عین حال، حامیان مالی بین‌المللی باید کمک‌های بشردوستانه خود را افزایش دهند تا نیازهای فزاینده در این کشور را بتوانند برآورده کنند.

سودان جنوبی در حال حاضر با بالاترین سطح ناامنی غذایی از زمان استقلال خود در سال ۲۰۱۱ مواجه است. حدود ۸.۹ میلیون نفر از ۱۲.۴ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. نیمی از آنها کودک هستند و تداوم خشونت، جابجایی گسترده جمعیت و اقتصاد پرتنش باعث ایجاد بحران در این کشور شده است. همه‌گیری کووید-۱۹، سیل و خشکسالی اخیر و محدودیت‌های اداری و امنیتی در دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نیز اوضاع را وخیم تر کرده است. همچنین، سابقه سوء استفاده مقامات سودان جنوبی از کمک های بشردوستانه نیز وجود دارد که احتمالاً با نزدیک شدن به انتخابات افزایش می یابد. با این وجود، به نظر می رسد تنها مسیر برون رفت سودان جنوبی از شرایطی که دچارش شده، به دست نیروهای حافظ صلح سازمان ملل رقم بخورد و در گام نخست، اجرای توافق صلح در این کشور را تسریع بخشد تا در دهه آینده این کشور شاهد وضعیت بهتری باشد.

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.