×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ایران بدون سلاح اتمی، بازیگر قدرت در خاورمیانه

به گزارش اشراف- سیده مهدیه قرشی، ایران برای دنبال کردن منافع خود در خاورمیانه، پنج ابزار مرگبار دارد. تهران با استفاده از این ابزارها می تواند موقعیت خود را حفظ و اهدافش را دنبال کند: جنگ های نامنظم، کارت اسرائیل، موشک های بالستیک، توافقات نفتی و براندازی سیاسی.

ایران تلاش کرده نیروهای متعارف نظامی‌اش را از جنگ های مختلف دور نگه دارد که منطقه را از یک دهه گذشته تاکنون به آشوب کشانده.  البته این لزوما به معنای آن نیست که ایران درگیر این مناقشات نبوده بلکه در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مناطق در جنگ های نامنظم درگیر بوده است.

ایران با حمایت از دولت اسد در سوریه مانع از گسترش داعش شده است. از زمان تهاجم نظامی آمریکا در عراق، ایرانی ها هم عموما با حمایت از شبه نظامیان شیعه عراق، در عرصه نظامی و سیاسی عراق حضور داشته اند

حمایت از این نهادها به ایران اعتبار دیپلپماتیک و ایدئولوژیک داده و در عین حال نقطه مقابلی علیه برتری جویی نظامی اسرائیل در منطقه است.

همچنین باید یادآور شد که موشک‌های ایران قادر هستند تمام مراکز سیاسی، نظامی و تاسیسات اقتصادی را با دقت در سراسر خلیج فارس هدف قرار دهند. از یک منظر، این موشک های بالستیک همان هدف بازدارندگی برنامه هسته‌ای را ایفا می‌کنند، البته به شیوه‌ای بسیار مطمئن تر.

حملات موشک‌های بالستیک احتمالا نمی‌تواند تولید نفت را متوقف و زیرساختهای انتقال نفت را در خلیج فارس نابود کند، با این وجود بهبود در دقت موشک ها در سال های اخیر، قابلیت ویرانگریِ آنها را بدون شک افزایش داده است.

شاید توافق هسته‌ای ایران در برنامه های هسته ای آن شرایطی ایجاد کرده باشد که بیشتر قابل دفاع است، اما به کاهش تنش‌های منطقه منجر نشده است. با این وجود، تهران همچنان از این ابزارها بهره خواهد برد و قطعا بدون سلاح هسته‌ای هم، ایران یک بازیگر مهم قدرت در خاورمیانه است.

 

 

نشنال اینترست

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.