×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اکران آنلاین «رستاخیز» فعلا منتفی است

به گزارش اشراف-خدیجه معینی، پرونده اکران فیلم رستاخیز احمدرضا درویش، به‌تازگی با اظهارات حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی برای پیگیری خبری وارد مرحله جدیدی شده است. این مدیر سینمایی در نشست خبری اخیرش تاکید دوباره‌ای کرد که «این فیلم در سال ۹۸ مجوز عرضه در شبکه نمایش خانگی را گرفته است و اکران آنلاین آن از نظر سازمان سینمایی مشکلی ندارد.»
اکران رستاخیز پس از یک روز نمایش در سال ۹۴، در پی اعتراض‌های غیررسمی به‌خاطر به تصویر درآمدن چهره‌ای از حضرت ابوالفضل(ع) به دستور وزیر ارشاد وقت متوقف شد.
تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده رستاخیز درباره آخرین وضعیت اکران آن به پرسش‌های خبرگزاری ایسنا پاسخ داده است. این تهیه‌کننده با توجه به اظهارنظر اخیر رئیس سازمان سینمایی و در پاسخ به اینکه چگونگی نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) در شبکه نمایش خانگی مشکلی ندارد و فقط این ایراد برای اکران در سینماها وارد است؟ گفت: «این سوال برای من به‌عنوان تهیه‌کننده و احتمالا آقای درویش به‌عنوان کارگردان هم مطرح است و همچنین این موضوع سوال افکار عمومی هم می‌تواند باشد. پاسخ آن چیست؟! یک فیلمی می‌تواند در شبکه نمایش خانگی عرضه شود با سکانس موردبحث ولی در اکران نمی‌تواند، به‌ویژه اینکه اکنون وی‌اودی به اجبار و به‌عنوان یک راهکار ناگزیر، جایگزین اکران سینمایی شده است.»
وی ادامه داد: «برای یادآوری عرض می‌کنم این بحث به سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد، نامه‌ای از وزارت ارشاد برای جلوگیری از اکران فیلم آمد که اعلام کرد تا تامین نظر مراجع تقلید، اکران فیلم تعلیق می‌شود. حال سوال این است آیا بعد از گذشت پنج سال، نظر آقایان مراجع تامین شده است؟ آیا تشخیص وزارت ارشاد یا نظر آقایان مراجع تغییر کرده است؟ آیا شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور باعث این گشایش است؟ من به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم پاسخی به این پرسش‌ها ندارم. فقط می‌دانم وزیر تغییر کرده است و البته ترکیب سهامداران فیلم هم با تغییراتی مواجه شده و بخش عمده فیلم به فارابی تعلق دارد و از برجام فاصله گرفته‌ایم و در سال پایانی دولت هستیم.»
علیقلی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی به اکران آنلاین این فیلم دارند، گفت:‌ «ما فعلا تمایلی به اکران آنلاین به مفهوم رایج در کشور نداریم. اگر فیلم «رستاخیز» در شبکه نمایش خانگی به نمایش دربیاید، قطعا برای مخاطب، پس از تماشای فیلم این ابهام به وجود می‌آید که اساسا چرا در این سال‌ها، این فیلم به نمایش درنیامد و چه چیزی مانع نمایش آن شد؟! به هرحال خارج از وضعیت فعلی و کرونا، شروع عرضه فیلم «رستاخیز» با اکران سینمایی در ایران در اولویت ما بوده است.»
تهیه‌کننده رستاخیز در مورد پخش در وی‌اودی‌های داخلی گفت: «در مورد وی‌اودی داخلی پیشنهاد بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان یکی از سهامداران، واگذاری به دو شبکه وی‌اودی داخلی بود که من سال گذشته با یکی از آنها وارد مذاکره شدم، اما پیشنهاد آنها جذاب نبود، به نحوی‌ که امنیت فیلم تضمین نمی‌شد و از نظر مالی هم چشم‌انداز خوبی نداشت. البته آن موقع کرونا پیش نیامده بود و ما تجربه عرضه فیلمِ دیده‌نشده را در شبکه‌های وی‌اودی داخلی نداشتیم. من درآن مقطع به خاطر شرایط غیرجذاب، این پیشنهاد را رد کردم و آن را انتحار دانستم. با پیش آمدن عرضه فیلم آقای حاتمی‌کیا (خروج) و فیلم‌های دیگر به نظرم می‌رسد فاجعه‌ای که پیش‌بینی می‌کردیم عیان شد. همکاران ما مجبور شدند فیلم‌هایشان را اکران آنلاین کنند و همان روز فیلم‌ها وارد بازار سیاه و پخش از تلویزیون‌های خارج از کشور شد. بنابراین خداراشکر که ما قرارداد وی‌اودی داخلی نداریم.»

 بررسی امکان پخش «رستاخیز» در نتفلیکس

علیقلی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان پخش فیلم در پلتفرم‌های خارجی همچون نتفلیکس گفت: «در ارتباط با پلتفرم‌های خارجی چند مشکل داریم، مثلا در قرارداد با نتفلیکس یا پلتفرم‌های مشابه، فیلم در بسته‌های نمایشی قرار می‌گیرد و پرداخت به‌ازای هر نمایش را نمی‌پذیرد. شما باید با یک قرارداد کلی و رقم ثابت، فیلم را تحویل دهید و تا پایان این قرارداد، اجازه عرضه فیلم را در سایر اشکال ندارید.»
وی افزود: «درعین‌حال برخی از این شبکه‌ها دارای خطوط قرمزی هستند که احتمالا «رستاخیز» با توهم نگاه‌های جانبدارانه مذهبی نمی‌تواند از این خطوط قرمز در این شبکه‌های خارجی عبور کند. همچنین بازار اولیه «رستاخیز» که جمعیت مسلمانان جهان با اولویت شیعیان است، اصلا از نظر این شبکه‌ها بازار قابل‌اعتنایی نیست. نکته‌ بعدی فاصله عرضه فیلم با تولید رسمی آن است که نقطه منفی بسیار بزرگی است. فیلم «رستاخیز» در سال ۱۳۹۴ تولید شده و حالا پنج سال بعد، بدون هیچ حضوری حتی در کشور تولید‌کننده فیلم، می‌خواهد عرضه شود و قطعا در هیچ مذاکره‌ای نمره خوبی نمی‌گیرد. بنابراین طبق مذاکرات اولیه و ارقام پیشنهادی که انتظار ما را برآورده نمی‌کرد، این روش منتفی شد. البته این نکاتی که گفتم فقط مربوط به فیلم «رستاخیز» است و مطمئن هستم، فیلم‌های دیگر ایرانی‌ها شرایط بهتری برای عرضه در پلتفرم‌های خارجی دارند.»
تهیه‌کننده رستاخیز راه‌حل پیشنهادی نسبتا عجیبی در مورد اکران آنلاین فیلم داده است و گفت: «با توجه به موانع پلتفرم‌های خارجی و عدم‌مطلوبیت پلتفرم‌های داخلی، تصمیم گرفتیم طرحی را بررسی کنیم و یک پلتفرم اختصاصی برای عرضه فیلم «رستاخیز» طراحی کنیم، شامل یک شبکه بازاریابی در تمام دنیا که تشکل‌های دینی را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کند و در آنها فیلم «رستاخیز» را معرفی کند. این پلتفرم در حال تهیه است و یک تیم برنامه‌نویسی درحال طراحی آن هستند و سرور آن در بیرون از کشور تامین شده که با توجه به تجربیات قبلی، محیط فعالیت آن را امن می‌کند. این شبکه به درگاه‌های بانکی در تمام کشورها متصل خواهد بود و در هر کشوری با توجه به پول آن کشور، امکان پرداخت هزینه تماشای فیلم وجود دارد که قطعا این مورد آن را از پلتفرم‌های داخلی متمایز می‌کند.»

 پاسخ فارابی: در وی‌اودی‌های داخلی اکران کنید

البته بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این ادعای تهیه‌کننده رستاخیز طی نامه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرده، یادآور شده است: «پیگیری‌هایی برای وضعیت این فیلم از بنیاد سینمایی فارابی که بیشترین سهم را از فیلم در اختیار دارد، انجام شد که بر پایه مستندات و نامه‌نگاری‌های مدیرعامل این بنیاد با علیقلی‌زاده است؛ مکاتباتی که در راستای شفاف‌سازی در سایت سازمان سینمایی موجود است.»
در آخرین نامه ثبت‌شده در رابطه با فیلم «رستاخیز» به تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خطاب به تقی علیقلی‌زاده نوشته است: «با توجه به واگذاری مسئولیت توزیع فیلم و برنامه‌ریزی و اقدام جهت هرگونه بهره‌برداری در داخل و خارج از کشور به جنابعالی به‌عنوان تهیه‌کننده با رعایت حقوق کلیه سهامداران و ارائه گزارش فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و آتی از سال ۱۳۹۶، انتظار می‌رفت پیش از سرقت و انتشار غیرقانونی نسخه عربی فیلم در فضای مجازی عرضه و نمایش آن انجام شود. با توجه به صدور مجوز نمایش خانگی در موسسات مجاز عرضه VOD و در پیش‌بودن ماه‌های محرم و صفر، بنیاد بر موضع خود برای عرضه فیلم رستاخیز در این فرصت، مجددا تاکید داشته، این امر را به نمایندگان دیگر سهامداران نیز اعلام کرده است.»
تابش همچنین در این نامه به آنچه کارگردان فیلم رستاخیز (احمدرضا درویش) در صحبت‌های خود به عزم تهیه‌کننده فیلم برای عرضه فیلم «رستاخیز» در
VODهای جهانی نظیر نتفلیکس، آمازون و… گفته  و نیز صحبت‌های تهیه‌کننده برای ایجاد یک پلتفرم مخصوص برای نمایش این فیلم هم اشاره کرده بود. در این نامه آمده است: «در باب هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه عرضه فیلم، نظر بنیاد دایر بر بهره‌بردن از امکانات و سامانه‌های موجود تخصصی، طی نامه مورخ سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به سهامداران اعلام شده است.»
او در نامه‌ اردیبهشت‌ ماه نوشته است: «طرح پیشنهادی (ایجاد بستر دیجیتال برای عرضه بین‌المللی فیلم رستاخیز) به لحاظ تخصصی، از قوت و جامعیت لازم برخوردار نبود و صرفا ابزاری را برای «ارائه فیلم» مطرح می‌کند که پلتفرمی برای پخش است و به طرح و برنامه و راهبرد کلان پخش و عرضه اشاره‌ای نمی‌شود و به همین دلیل مزیت ایجاد چنین بستری برای تک‌محصول و بهره نبردن از امکانات و سامانه‌های موجود تخصصی مشخص نمی‌شود.»
با توجه به شرایطی که برای اکران فیلم «رستاخیز» شکل گرفته است، حالاحالاها امیدی به بازشدن کلاف سردرگم اکران این فیلم سینمایی نیست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.