×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آگهی‌های خرید زنان و دختران جوان!

به گزارش اشراف – شاهرخ صالحی کرهرودی: افزایش بیکاری در جامعه، باعث شده تا مشتاقان جویای کار، به هر دری بزنند تا شاید کار جدیدی بتوانند پیدا کنند؛ حتی عده زیادی شهر و خانه خود را رها می‌کنند و به امید کار به تهران می‌آیند و همین مسئله موجب شده تا آگهی‌هایی با عنوان «اسکان رایگان» با تقاضاهای بیشتری مواجه شود. از سوی دیگر، همین افزایش تقاضا، پای سوءاستفاده‌کنندگان را هم به این آگهی‌ها باز کرده است  تا جایی‌که عده‌ای از مردان با درج آگهی‌هایی مثل «درخواست همدم»، «نظافتچی خانم»، «همخانه رایگان» و «منشی شخصی» به دنبال یافتن خانم‌هایی هستند که به درخواست آنها پاسخ مثبت بدهد. نکته جالب‌تر البته این است که آگهی‌دهندگان هیچ حریمی هم برای آگهی خود یا حتی تلاش برای پنهان کردن مقاصد شوم خود قائل نیستند و به صراحت در آگهی درج شده، به دنبال «یک دختر جوان، مجرد، خوش اندام، قد بلند، با وزن مشخص، زیبا» می‌گردند که اندکی کار انجام دهد و بیشتر از آن، همدم شخصی و خدمت‌دهنده به آگهی دهنده باشند. آگهی‌دهندگان در توضیحات آگهی گفته‌اند که از تماس تلفنی خودداری شود و افراد مشخصاتشان را به همراه عکس به چت خصوصی فرد ارسال کنند!

از محتوا و کیفیت این آگهی‌ها که بگذریم؛ شیوع این پدیده از دو سال پیش تاکنون به یک معضل اجتماعی فراگیر به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ بدل شده است که بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک به شهرهای کوچک‌تر و محله‌های سنتی‌تر هم کشیده شود. این پدیده اجتماعی البته از چند منظر قابل توجه است. ابتدا موضوع ضدفرهنگی چنین آگهی‌هایی باید مورد تامل و توجه قرار گیرد. آنچه که بیشتر از همه در این آگهی‌ها به چشم می‌خورد، موضوع دور کردن زنان و دختران از هویت و جایگاه ایرانی و اسلامی خود هستند. در عمده این آگهی‌ها، با سوءاستفاده از نیاز مالی متقاضیان، آنها را در حد یک کالای خریدنی پایین آورده است که از آنها تنها زیبایی، اندام مناسب و خوش صحبتی را می‌خواهد. موضوعی که البته سابقه طولانی در فرهنگی ایرانی نداشته و محصولی است که در نتیجه فرهنگ غربی، در سال‌های اخیر وارد کشور شده است. در همین موضوع، رهبر معظم انقلاب در تیرماه ۱۳۹۱ و در دیدار با شرکت‌کنندگان اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی»، فرمودند: «فرهنگ غربی به پشتوانهی پول و زور و سلاح و دیپلماسی، سعی میکند فرهنگ غربی را و اسلوب زندگی غربی را بر جوامع اسلامی در میان زنان تحمیل کند. تمام عوامل اثرگذاری و قدرت به کار رفته است: پول، تبلیغات، اسلحه، فریبنده‌های گوناگون مادی، استفاده‌ از غرائز طبیعی جنسی انسان؛ همه‌ی اینها را استخدام کرده‌اند برای اینکه زن مسلمان را از هویت اسلامی خود دور کنند. »

بررسی حقوقی آگهی‌‍‌های عجیب

نکته بعدی هم از نظر حقوقی است زیرا درج چنین آگهی‌های در فضای مجازی، تحریک و ترغیب به جرائم منافی عفت محسوب شده و مطابق با ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای، از نود و یک روز تا یک سال حبس یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال برای مرتکب به همراه خواهد داشت. همچنین اگر کسی با دعوت از متقاضیان چنین آگهی‌هایی، به صورت خصوصی و خلاف شرع، مرتکب خلوت با دختران و زنان شود، مشمول ماده ۶۳۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی شده و تا ۷۴ ضربه شلاق برای وی در پی خواهد داشت.

در نهایت اینکه این سوال جدی وجود دارد که مسئول آگاه‌سازی زنان و دختران از مقاصد چنین آگهی‌های شومی چه کسانی هستند و چه کسی باید بر محتوای این آگهی‌ها نظارت کند. در حالیکه عمده سایت‌های آگهی در داخل کشور بوده و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی هستند، مشخص نیست که آگهی‌های گفته شده چگونه در این سایت‌ها درج می‌شود. دادستانی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی وظیفه دارند تا با این جرایم و قانون‌شکنی‌ها برخورد کنند. از سوی دیگر، این وظیفه برای مردم هم وجود دارد تا ضمن آگاه‌سازی دیگران، در صورت برخورد با چنین آگهی‌هایی، بی‌تفاوت نبوده و آنها را به مراجع قانونی گزارش کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.