×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمادگی واحد تهران شمال برای شناخت مشکلات حوزه های مالی و حسابداري با نگاه آینده‌پژوهی

به گزارش اشراف به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در ابتدای این همایش، دکتر احسان رحمانی نیا، دبیر کمیته علمی همایش، باشاره به موضوع همایش با محوریت ESG و تاب آوری اقتصادی از حسابداری به عنوان یک حلقه زنجیر در اقتصاد کشور نام برد و گفت: بحث اهمیت این موضوع و پاشنه آشیل آن از ابتدای دهه ۱۹۷۰ با تمرکز بر سرمایه داری شروع شد که برای اولین بار در آمریکا یک شرکت بزرگ تصمیم به تهیه و تدوین آیین نامه رفتاری برای شرکت‌ها کرد.

وی با بیان اینکه با شیوع پاندمی کرونا در سال ۲۰۱۹ ، نقش  کشورها در آینده اقتصاد جهان با توجه به کمبود منابع طبیعی بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفت، گفت: یکی از آثار کووید ۱۹ توجه به ESG  به دلیل تمایل جامعه جهانی به کاهش مصرف انرژی های فسیلی، مدیریت ریسک با هدف کاهش هزینه و مخاطرات کمبود منابع و توسعه با اهمیت دادن به موضوعات اقتصادی مهم بود.

در ادامه این نشست دکتر هوشنگ نادریان، مدیر عامل “موسسه حسابرسی مفید راهبر” با تاکید بر بحث پایداری، اقتصاد مقاومتی، رشد و توسعه پایدار در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست، گفت: CRS و ESG دو مقوله مهم در دستیابی به اقتصاد پایدار است که مدل ارزیابی P.E.S.T.E.L از جنبه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هدف نظام مدیریت عملکرد و حسابرسی عملکرد مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دو مدل بنیادین ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ نقش مهمی در سيستماتيک شدن و مبانی نظام راهبردی مطلوب داشته اند، گفت: خواسته های نامحدود انسان در مقابل منابع محدود قرار داد و ادامه حیات بدون اعمال مدیریت بهینه منابع امکان پذیر نیست لذا برای رسیدن به آینده پایدار، دوراندیشی، خوب فکر کردن، پرورش خلاقیت و نوآوری، تحلیل و تدبیر، سازماندهی و ارزش افزایی از لوازم اصلی خواهد بود.

دکتر داوود منظور، رئیس سازمانی امور مالیاتی کشور، که به صورت برخط در این همایش شرکت داشت، نیز با اشاره به لزوم تحول در نظام امور مالیاتی گفت: باید نظام داده متقن، برخط، دقیق و جامعی در اختیار داشته باشیم تا در چارچوب ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم بتوانیم عدالت مالیاتی را محقق سازیم.

وی با بیان اینکه هدف ما بررسی، رسیدگی، ابلاغ، اجرا و وصول برگ‌های مالیاتی به صورت کاملا الکترونیکی است، گفت: با ارسال پیش اظهارنامه، زمینه قضاوت صحیح نسبت به درآمدهای مؤدیان مالیاتی به وجود می آید و مبارزه با فرار مالیاتی فقط با پایش تراکنش های مالی صورت می پذیرد که لازمه تحقق آن توسعه پایگاه داده و بانک های اطلاعاتی از مؤدیان همانند  شناسه یکتا می‌باشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه رسیدگی به حدود ۲ میلیون اظهارنامه با وجود ۱۸ هزار ممیز مالیاتی عملا امکانپذیر نیست، عنوان کرد: برای تحقق اهداف مالیاتی به دنبال شناخت مؤدیان پرریسک هستیم تا علاوه بر تحقق عدالت مالیاتی بتوانیم مابقی مؤدیان را به شرط اجرای خوب این طرح، رها کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سازمان امور مالیاتی ، حرکت از ممیز محوری به سمت داده محوری با حصول نتیجه مؤدی محوری است، گفت: سازمان امور مالیاتی پیشانی ارائه خدمات دولت به مردم است.

دکتر حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، نیز در این همایش با اشاره به وظیفه جامعه دانشگاهی و نخبگان برای حل مساله و نیازسنجی، وجود این گفتمان را ضروری دانست و گفت: از جامعه دانشگاهی تقاضا داریم برای ورود به عرصه های آموزشی و پژوهشی خود را آماده کنند.

وی تعامل بین حوزه IT و حسابداری را بسیار مهم خواند و گفت: فرمول اصلی حسابداری باید از نظر محتوایی هم به روز شود زیرا امروز فقط نیاز به مسئله مالی نیست که به پایداری و آرامش در جامعه منجر می‌شود  بلکه فناوری ها به سرعت در حال پیشرفت هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، با اشاره به لزوم رشد مفاهیم پاک مرامی،  پاک‌دستی و اخلاق حرفه ای همزمان با پیشرفت فناوری، تاکید کرد: برای مفید بودن در اکوسیستم پیشرفت علمی، نیازمند دریافت مشورت از متخصصین رشته‌های مختلف هستیم.

دکتر خالدی با بیان اینکه امروزه مهم ترین شاخص ارزیابی مدیران، حوزه مالی آنها است، گفت: در محاسبات مالی و اقتصادی توجه به سرمایه انسانی باید به عنوان ارزش افزوده تلقی شده و به جد نیازمند تولید دانش در این خصوص هستیم لذا باید موضوع مالی و حسابداري را که یکی از ارکان مدیریتی است با مبانی ارزشی و واقعی جامعه تحلیل کنیم زیرا این مسائل پازل جداگانه ای نیست بلکه به شدت در هم تنیده‌اند.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت خوب حوزه آموزشی و پژوهشی جامعه علمی و دانشگاهی کشور به ویژه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گفت: آمادگی و تعامل این مجموعه دانشگاهی را برای شناخت مشکلات حوزه های مالی و حسابداري و افزایش ارتقای این مسائل با نگاه آینده پژوهی برای ایجاد یک محیط امن و پایدار برای نسل آینده اعلام می‌کنیم.

در ادامه این همایش، دکتر سید امیرعباس حسینی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر، با اشاره به اهمیت شفاف سازی در گزارش های مالی اعلام کرد: شرکت سرمایه گذاری غدیر با ۱۹۰۰۰ نیرو و ۸ هلدینگ، اصل کار خود را بر شفاف سازی  بنا نهاده است.

وی با تاکید بر لزوم بروزرسانی دانش حسابداری بر مبنای موضوعات مربوط به محیط زیست گفت: مفاهمی همچون  هزینه کربن، منابع غیرقابل تجدید و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در قبال جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر حجت‌الله سیدی، رئیس بانک صادرات، نیز در این همایش با اشاره به اینکه حسابداری به عنوان تکه بزرگ پازل اقتصاد کشور باید آگاهانه و اثرگذار باشد عنوان کرد: اقتصاد یکی از مسائل مهم کشور است و حسابداری می تواند در خدمت اقتصاد کشور باشد.

سیدی با بیان این موضوع که کمک به تفکر بنیادین برای حرکت به سمت تاب آوری اقتصادی یکی از شاخص های مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است، افزود: برای دستیابی به گزارشگری صحیح و پایداری مناسب، مشخص کردن نهاد مسئول پایداری و ایجاد کمیته‌های حسابداری لازم است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.