به گزارش اشراف-سیده مهدیه قرشی، مجموعهای از تصاویر ماهوارهای از کارخانه کشتیسازی جیانگ نان، که توسط یک اندیشکده متمرکز در چین در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، روند ساخت ناو هواپیمابر Type 002 چین را روشن میکند. این تصاویر یک سایت ساخت کشتی نظامی معمولی را نشان می دهد که مملو از یک حوضچه قابل سیل و دروازه های متعدد است. در حالی که تیرگی عکسها تشخیص ابعاد ناوبر را دشوار میکند، به نظر میرسد بدنه این ناوبر چهل متر عرض و چهل و هشت متر طول دارد. اگر گزارش های قبلی دقیق باشد، نوع ۰۰۲ بزرگتر و بسیار سنگین تر از نمونه های قبلی خود با جابجایی تا هشتاد و پنج هزار تن در مقابل شصت هزار تا هفتاد هزار تن خواهد بود. در عین حال، انتظار می رود که این ناوبر دارای یک سیستم محرکه معمولی باشد.
شاید چشمگیرترین جنبه توسعه ناوبر نوع ۰۰۲ سرعت سرسام آور تولید و انتقال آن به نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق (PLAN) باشد، که مقرر است در سال ۲۰۲۲ رونمایی شود. همچنین جدیدترین سلف تیپ ۰۰۲، تیپ ۰۰۱A، است که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد و اگرچه هنوز تحت آزمایشات دریایی است، اما در اواخر سال ۲۰۱۶ خبر از اعلام آمادگی این ناوبر، جهت استفاده از آن در نبرد دریایی داده شد.
علاوه بر این، طبق گزارشها، نیروی دریایی چین در حال برنامهریزی برای جانشین تایپ ۰۰۲ است: تایپ ۰۰۳ با موتور هستهای. گفته می شود که ناوبر نوع ۰۰۲ ممکن است آخرین نوع از این گروه باشد. زیرا چین در مرحله بعدی چندین سکوی جنگی هواپیماهای هستهای خواهد ساخت که این موضوع احتمال ساخت ناوبر ۰۰۳ با موتور هسته ای را قوت می بخشد.
البته در این خصوص گمانه زنی های متعددی وجود دارد و ناظران می گویند به دلایل متعددی احتمالا چین پیش از اینکه ناوبر نیپ ۰۰۱ خود را از نظر مهندسی و لجستیکی به عرصه بالفعل برساند، به سراغ توسعه تیپ ۰۰۲ رفته است. مثلا تیپ e 002 مجهز به CATOBAR بر روی یک پلت فرم فنی کاملاً متفاوت از نوع ارزان تر و کمتر پیچیده سازگار با تیپ STOBAR 001 و ۰۰۱A ساخته می شود. توسعه تیپ ۰۰۲ چنان چالش طراحی منحصربهفرد برای صنایع دفاعی چین است که شاید آنها احساس نمیکردند که همپوشانی فنی کافی بین این دو پروژه وجود داشته باشد تا به تعویق انداختن نوع ۰۰۲ توجیه شود.
علاوه بر این، بی پروایی PLAN در پیگیری همزمان چندین پروژه بزرگ دولتی در واقع با دکترین توسعه نظامی چین به خوبی سازگار است. همانطور که یک کارشناس نظامی مستقر در پکن می گوید: “سنت چین این است که یک نسل در خدمت، نسل جدید در توسعه و نسل بعدی در دست مطالعه باشد.” در واقع، نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین در حال حاضر یک چرخه تولید تقریباً مشابه را دنبال می کند. در حالی که گرد و غبار به سختی روی نسل پنجم J-20 آنها نشسته است، آنها در حال توسعه یک جنگنده رادارگریز نسل ششم و حتی تحقیق در مورد نسل بعدی پس از آن هستند.
عجله چین برای رقابت با ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت ناو هواپیمابر، منعکس کننده این اعتقاد پکن است که بحران سوم تایوان برای چین حامل یک پیغام بود؛ اینکه چین نه می تواند از خط ساحلی یازده هزار مایلی خود دفاع کند و نه می تواند از نیروی دریایی در سرتاسر منطقه شرق آسیا محافظت نماید. لذا ایجاد یک ناوگان حامل مدرن و به به طور خاص شش مورد فوق الذکر تا تا سال ۲۰۳۵ برای چین امری ضروری است.
https://eshraf.ir/?p=9365