×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“نگهبانان قدیمی” داستان نامیرایانی که هیچ زخمی بر روی آنها اثر ندارد

به گزارش اشراف- حامد فراهانی: فیلمنامه اقتباسی نگهبانان قدیمی توسط گِرگ راکا از روی داستان مصوری به همین نام، به رشته تحریر در آمده است. از بازیگران فیلم می‌توان به شارلیزترون (Charlize Theron)  ، ماتیاس اسخونارتس (Matthias Schoenaerts)، مروان کنزاری(Marwan Kenzari)، لوکا مارینلی(Luca Marinelli)، چیویتل اجیوفور (Chiwetel Ejiofor) و کیکی لین (KiKi  Layne) اشاره کرد.

نگهبانان قدیمی داستان نامیرایانی است که در یک زمانی در زندگی شان متوجه شده اند هیچ زخمی بر روی آنها اثر ندارد و باعث مرگشان نمی شود و در طول عمر طولانی خود، با دشمنان متفاوتی روبه رو شده اند؛ از کسانی که آنها را جادوگر و شیطان خطاب کرده و آرزوی مرگشان را داشته اند تا کسانی که آنها را موهبتی برای پیشرفت علم روز دانسته اند. آنها نه برای زنده ماندن بلکه برای فرار از تجربه دردناک مرگ ، که بارها و بارها برای آنها اتفاق افتاده است؛ همیشه در فرار بوده اند.

اگر به سراغ امتیاز متوسط این فیلم و نظرات تند وتیز منتقدان آن برویم، پی می بریم از منظر تخصص با فیلم مشکل داری رو به رو هستیم ، هرچند مخاطبان، آن را بسیار سرگرم کننده می دانند و راضی هستند. اما می خواهم از دریچه ای متفاوت به آن نگاه کنیم و نکاتی را متذکر شویم که شاید جای آن بین صفحات نقد های بیشمار این فیلم، خالی است !

قبل از هرچیز لازم است یک دسته بندی از فیلم های تخیلی داشته باشیم، البته فیلم های علمی تخیلی دسته بندی های متفاوتی دارند ، یکی از آن دسته بندی ها که برای منتقدان ( و نه برای مخاطب) بسیار مهم است ، پررنگ بودن و یا کمرنگ بودن داستان فیلم است مثلا ما در لیگ عدالت می بینیم که این فیلم عرصه قهرمان بازی اکثر فراانسانهای داستان مصور شرکت دی سی است و کمتر به داستان زندگی قهرمانان توجه شده است و هر قدرتی که موجود است مثبت و در راستای برقراری عدالت است و بس.  اما در نگهبانان قدیمی این ویژگی دقیقا نقطه مقابل لیگ عدالت است. یعنی در این فیلم بیشتر از آنکه قدرت قهرمان ها به نمایش گذاشته شود ، داستان زندگی آنها به تصویر کشیده شده است و به جنبه منفی و آزار دهنده این قدرت ها اشاره شده است و این دقیقا نکته ای است که نگهبانان قدیمی را با تمام کاستی ها و نواقصی که دارد، از این فیلم های ابرقهرمانی جدا می کند و بستر جدیدی را برای سری فیلم های جدید ابرقهرمانی فراهم کرده است. شاید اگر این بستر، در گذشته دور که ابرقهرمانان تازه به مردم معرفی شده بودند بساط خود را پهن می کرد، نمی توانست در دل مخاطب جایی باز کند چراکه مخاطب هنوز با شخصیت قهرمانی مثل سوپرمن به خوبی ارتباط نگرفته بود، اما امروز وقت آن رسیده که دریچه های متفاوتی از دنیای ابرقهرمانها به سوی مخاطب باز شود، حتی اگر  فیلم های نخست آن،  نپخته و ناقص باشد. این نکته را هم یادآور شویم که نگهبانان قدیمی قهرمانانی از جنس واقعیت هستند و می توان گفت یکی از جذابیت های فیلمنامه در ابتدای پرده اول بود که تا زمانی که تیری به اندی و دوستانش اثابت نکرده بود مخاطب تصور می کرد با چهار انسان معمولی مواجه است ، در حالی که ابرقهرمانان شرکت های دی سی و مارول با قدرت های بسیار تخیلی خلق شدند.

به داستان فیلم که برمیگردیم تاسف میخوریم از موضوع بسیار جالب و قابل تعمیمی که فیلمنامه حق آن را ادا نکرده است. اگر اهل فیلم های تخیلی باشید از دیرباز با موضوع زندگی جاودانه در این ژانر آشنا هستید، از مشهورترین این کارکترها می توان به نژاد الف ها در سرزمین های میانی در سری فیلم های ارباب حلقه ها و هابیت ها اشاره کرد و این خصوصیت فناناپذیری بیش از پیش در ذهن مخاطب فیلم های تخیلی جا دارد چرا که انسانها تمایلی به جاودانگی دارند و تمام مراقبت هایی که از سلامتی خود صورت میگیرد برای راضی نگه داشتن میل به جاودانگی است هرچند که می دانیم امروز این میل در حد سلامت روحی و جسمی باقی نمانده و در دنیا اتفاقات عجیبی برای زنده نگه داشتن انسان یا عمر طولانی تر برای او انجام می شود. اما آیا اهل علم که به این حوزه دخول می کنند ، خطرات جاودانگی را در نظر گرفته اند؟ تمرکز نگهبانان قدیمی بر ویژگی زجرآور بودنِ فناناپذیری ست، طوری که بعد از دیدن این فیلم می توان از عمر کوتاه پیش روی خود احساس رضایت کرد. البته این را هم بگوییم که این ویژگی، منحصر به فرد نگهبانان قدیمی است چرا که در دنیای فیلم های تخیلی نامیرایانی با ویژگی های دیگری وجود دارد و به برای مثال نامیرایانی بدون متحمل شدن درد و رنج های انسانی.

در نگهبانان قدیمی اندی و دوستانش در طول عمر چندین هزار ساله خود با دشمنانی مواجه شدند که قصد کشتن آنها را داشتند اما آنها جز زجر و درد چیزی عایدشان نشده بود و یک عمر بسیار طولانی فقط جنگیدند و فرار کردند و پنهان شدند.

تصور کنید این کارکترها چه تجربه ای می توانستند در اختیار بشریت قرار دهند و چه بستر موضوعی برای پرداختن به آن وجود داشت. اما این شخصیت ها به قدری تک بعدی و ناشناس باقی می مانند که مخاطب تصور می کند اگر هم طول عمر درازی نصیبشان شده احتمالا در یک اتاقک در بسته انفرادی بودند  چراکه تجربه این عمر طولانی نه در ظاهر و در شخصیت و نه حتی در طرز فکر آنها آشکار است.

وقتی یکی از اعضای گروه به آنها خیانت می کند آنها او را صد سال از گروه ترد می کنند  و به نظر می رسد زمان صد سال که بیش از عمر معمولی یک انسان است برایشان زمان نسبتا متوسطی است پس می توان گفت تعریف درکی زمان از نظر آنها و یک انسان معمولی کاملا متفاوت است که این می تواند اندی و دوستانش را در زندگی روزمره مثل مدت زمان خوابیدن یا تعداد دفعات وعده های غذایی دچار مشکل کند.

این دو موردی که به آن اشاره کردم از مواردی بود که در بستر موضوعی فیلم جای داشت اما فیلمنامه به آن نپرداخته بود. البته اینطور نیست که برای خلق یک فیلمنامه کامل و جذاب باید به تمام بسترهای موجود در آن پاسخ داد، بلکه پرداختن به یک جنبه موضوع فیلم اما قابل درک و باورپذیر برای مخاطب، می تواند رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد چرا که مخاطب برای همذات پنداری با کارکترهای فیلم ، نیاز به شناخت کامل آنها دارد و این معرفی سه بعدی در کارکترهای فیلم سینمایی نگهبانان قدیمی مشهود نبود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.