×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کند وکاو دنیای مجازی با سه کتاب تازه

به گزارش اشراف- زینب زارع چهارمندان، «رسانه ها؛ اقناع و پروپاگاندا»، «دهکده و کدخداهایش» و «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی دیداری» سه عنوانی‌اند که پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده است.
«رسانه‌ها؛ اقناع و پروپاگاندا» نوشته مارشال سولس است که احسان شاه‌قاسمی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران مترجم این اثر بوده است.
این کتاب یکی از اولین کتاب‌های گروه مطالعات رسانه است که با قالبی آموزشی و مسئله فریب و اقناع رسانهای پرداخته و آن را از رتوریک تا پروپاگاندا بازخوانی می‌کند. ضمن این که رویکرد انتقادی کتاب در ارائه بحث‌های آموزشی، ذکر مثال‌های جذاب و پرسش‌های تمرینی، به جذابیت‌های کتاب افزوده است. نویسنده در این کتاب بر خلاف کتاب‌های مشابه تکنیکال در حوزه اقناع و ترغیب رسانه‌ای، سخن از فرهنگ مصرفی و روح سرمایه‌داری می‌زند و جریان اغنا در رسانه‌ها را به گونه انتقادی می‌نگرد.
«رسانه ها؛ اقناع و پروپاگاندا» با شمارگان ۱۲۵۰ در ۱۰ فصل با عناوین طیف اقناع، رتوریک و اقناع، تصویرهای اثرگذار، افکار عمومی و ساخت رضایت، آگهی‌های تبلیغاتی و فرهنگ مصرفی، روان‌شناسی نفوذ، پروپاگاندا و جنگ، به سوی رتوریک فیلم، پروپاگاندا و اقتصاد جهانی، ساخت اخبار و اجرای پروپاگاندا به چاپ رسیده است.
کتاب بعدی «دهکده و کدخداهایش؛ خوانش‌هایی در اقتصاد سیاسی ارتباطات بین‌المللی، اینترنت و رسانه‌های اجتماعی» به قلم محسن بدره عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، گزینش و ترجمه شده است.
کتاب با توجه به جایگاه انکار ناپذیر رسانه‌های اجتماعی در عصر حاضر به جمع آوری متون مربوط به این پدیده، از نویسندگان و صاحبان اندیشه در سراسر جهان پرداخته است.
کتاب شامل دو بخش است، بخش اول؛ اقتصاد سیاسی ارتباطات بین‌الملل و بخش دوم اقتصاد سیاسی اینترنت و رسانه‌های اجتماعی. هر بخش هم خوانش‌هایی را در بر می‌گیرد. این کتاب که با شمارگان ۱۲۵۰ به چاپ رسیده، نقش رسانه‌های اجتماعی در ظهور مرجعیت‌های جدید و حوزه اثرگذاری سلبریتی‌ها و بر مطالعات نظری، تجربی و انتقادی رسانه‌های اجتماعی تمرکز دارد.

«اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی دیداری» دیگر کتابی است که در حوزه رسانه به چاپ رسیده است. تاما لیور، تیم هایلفیلد و کریستال ابیدین نویسندگان این اثر هستند که محمدمهدی وحیدی به ترجمه آن همت کرده است.
کتاب تاکید دارد که رسانه‌های اجتماعی جهان جدیدی را خلق کردند و نظام ارتباطات اجتماعی را متحول ساخته‌اند آنچنان که اکثر قریب به اتفاق افراد را می‌توان کاربران رسانه های اجتماعی تلقی کرد. کاربرانی که از نقش مخاطبان رسانه‌های جهانی عبور کردند و همزمان نقش تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوای رسانه را ایفا می‌کنند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای آنان به عنوان امری روزمره است آنجا که بسیاری از کنش‌های سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادیشان در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی تعریف می‌شود و بسیاری خدمات خود را از طریق این رسانه‌ها دریافت می‌کنند. آن‌گونه که بدون رسانه‌های اجتماعی بسیاری از امور روزمره مختل می‌شود و به واقع این رسانه‌ها سبک جدیدی از زندگی را برای کاربران خود به ارمغان آوردند.
هر سه نویسنده کتاب از پژوهشگران و نویسندگان حوزه رسانه‌های اجتماعی و انسان‌شناسی فرهنگی هستند و در تحلیل‌های خود نیز به آثار و پژوهش‌های متفکران حوزه های علوم اجتماعی و ارتباطات مراجعه کردند. با این وجود کتاب اینستاگرام متن سخت‌خوان و صرفاً دانشگاهی ندارد و علاقمندان مختلف با دانش مقدماتی و آشنایی با رسانه‌های اجتماعی دیداری می‌توانند از این کتاب هم برای درک کامل این پلتفرم و رسانه‌های اجتماعی نوظهور دیگر استفاده کنند و هم آن را راهنمایی برای فعالیت و حضور موثر در اینگونه رسانه‌ها در نظر بگیرند.
«اینستاگرام؛ فرهنگ های رسانه های اجتماعی دیداری» در هفت فصل با عناوین پلتفرم، زیبایی‌شناسی، بوم شناسی، اقتصاد، فرهنگ ها، ازآغاز تا پایان زندگی، از اینستاگرام همه چیز تا همه چیز اینستاگرام با شمارگان ۱۰۰۰ وارد بازار کتاب شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.