×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کارنامه قابل قبول سیما در نوروز رمضانی

اشراف – نسیم اسدپور: عید امسال با ایام ماه رمضان یکی شد. عید باستانی و ایام مبارک دینی ما، بهترین فرصت برای صدا و سیما و مسئولان و مدیرانش بود که بتوانند کنداکتور خوب و متنوعی را بچینند. زیرا قطعا ساعت‌های زیادی به پخش برنامه‌های مذهبی می‌توانست اختصاص داده شود و زمان های زیادی هم به برنامه های متنوع و شاد ویژه این ایام.

همین اتفاق نیز تا حدی محقق شد؛ مانند برنامه‌های خاص سحرگاهی و موعد افطار. «زندگی پس از زندگی» و «محفل» که دو تجربه ماندگار و قابل تحسین سیما در دو سال اخیر بوده است و امسال هم پرقدرت ظاهر شدند.

* درخشش برنامه‌های معارفی سیما

«زندگی پس از زندگی» عنوان برنامه پیش از افطار شبکه ۴ سیماست که چند سالی است از این شبکه پخش می‌شود و «محفل» نیز برنامه پیش از افطار شبکه سوم سیما بود. هم زندگی پس از زندگی و هم محفل، طبق اعلام خود سازمان صدا و سیما پرمخاطب‌ترین برنامه های امسال ماه رمضان و نوروز بودند.

روابط عمومی رسانه ملی، اخیرا آماری از تماس های مردمی با برنامه‌ها منتشر کرده است که در میان آنها «محفل» و «زندگی پس از زندگی» برنامه هایی بوده‌اند که تماس‌های مردمی بالایی داشته‌اند.

اما برنامه‌های دیگری هم بودند که توانستند تا حدی نظر مخاطبان را به خود جمع کنند؛ مانند برنامه معارفی و گفتگومحور «کلمه» که ویژه ایام ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما بود و از ساعت ۲۲ پخش می‌شد.

* از دریچه آمار

یکی دیگر از ابتکارات رمضانی و نوروزی امسال سیما، برنامه‌های با محتوای ادبی و شعری بود که با عنوان «سرزمین شعر» از شبکه ۴ سیما پخش شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت، هر چند زمان پخش این برنامه با سریال «زیر خاکی ۴» یکی بود، اما برخی از بخش های این برنامه آنقدر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که در فضای مجازی هم دست به دست می‌شد.

بر اساس اعلام سازمان صدا و سیما و طبق تماس‌های صورت گرفته با ۱۶۲، از میان برنامه‌های شبکه سه سیما، برنامه «محفل» و سریال «هفت سر اژدها»، شبکه دو سیما برنامه‌های «پاورقی» و «نوسان»، شبکه چهار سیما برنامه «زندگی پس از زندگی» با اختلاف زیاد از سایر برنامه‌ها و برنامه «چهارگاه»، شبکه آی‌فیلم بازپخش سریال‌ها به‌ویژه سریال‌های «پایتخت» و «دلدادگان»، شبکه یک سیما سریال‌های «سنجرخان» و «زیرخاکی ۴» بیشترین سهم برنامه‌های تلویزیونی در پیشنهادها، درخواست‌ها و قدردانی‌های مخاطبان در تماس با سامانه ۱۶۲ را به خود اختصاص داده‌اند.

اینکه آیا می‌توان تنها به اتکای تماس با روابط عمومی سازمان، آمار دقیق مخاطبان را اعلام کرد یا نه، موضوعی است که در این چند خط نمی‌گنجد، اما سریال «زیرخاکی ۴» با توجه به سابقه درخشان ۳ فصل قبلی آن می‌توانست بسیار موفق‌تر از آن چیزی باشد که شاهد بودیم، اما متاسفانه نبود! داستان ضعیف و سردرگم و تکرارهای غیرضروری در نوع بازی ها و دیالوگ‌ها باعث شد زیرخاکی مانند فصل‌های قبلی آن قوی ظاهر نشود.

* ضعف سریال‌ها در نوروز رمضانی

علاوه بر «زیرخاکی ۴»، دو سریال دیگر نوروزی یعنی «هفت‌سر اژدهای فساد» و «رستگاری» هم به دلیل داستان ضعیف و کارگردانی غیرحرفه‌ای، چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و در نتیجه، دست رسانه ملی در حوزه سریال‌سازی که مهمترین آیتم برنامه‌های رمضانی و نوروزی است، خالی بود.

حالا این شب‌ها «نون خ ۵» بر روی آنتن شبکه اول می‌رود که تا اینجای کار به نظر می‌رسد، توانسته موفقیت لازم را در جذب مخاطب به دست بیاورد و قوی‌تر از سریال‌های دیگر این ایام سیما ظاهر شود. در واقع، فصل پنجم «نون خ» تا اینجای کار توانسته هم ضعف فصل چهارم را جبران کند و هم خاطره خوش فصل‌های اول تا سوم را تکرار کند.

نباید از یاد برد که هنوز هم کارهای خوب و به خصوص سریال هایی با فیلم‌نامه قوی و داستان‌های جذاب و کارگردانی حرفه‌ای، با وجود مطرح بودن رقیبی مثل فضای مجازی و پلتفرم‌ها، می‌تواند مخاطب را پای قاب جادویی تلویزیون بنشاند و نیاز او را برآورده کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.