×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
چند راهکار برای پیشگیری و کنترل از بیماری آلزایمر

به گزارش اشراف- خدیجه معینی: آلزایمر یکی از بیماری‌های عصبی و پیچیده است که تأثیر ناخوشایندی بر زندگی افراد مبتلا و خانواده‌هایشان دارد. این بیماری اغلب در سنین بالا به تدریج و پیشرونده ظاهر می‌شود و باعث از دست دادن حافظه، تفکر و قدرت عقلی فرد می‌شود. رایج‌ترین علامت اولیه آن فراموش کردن انفاقات تازه یا به سختی به یادآوردن آن‌هاست.

با پیشرفت این بیماری، علائمی مانند مشکلات تکلم، آگاه نبودن به زمان ومکان، نداشتن توان مراقبت از خود و مشکلات رفتاری نمایان می‌شود. با پیشرفت بیماری، فرد از خانواده و جامعه جدا می‌شود، به تدریج عملکردهای مربوط به بدن از بین رفته و به مرور زمان باعث کاهش توانایی فرد بیمار در انجام کارهای روزمره خود می‌شود .

از علائم مهم این بیماری افسردگی، بی قراری، مشکل در خواندن و نوشتن، تغییرات رفتاری و خلقی، ناتوانی در تشخیص و انجام کارهاست.

مطالعات و تحقیقات بسیاری انجام شده‌اند تا به عوامل این بیماری پی برده شود و روش‌های مختلفی برای پیشگیری از آن ارائه شده است. ولی تاکنون برای توقف یا جلوگیری از پیشرفت این بیماری شناخته نشده، اما برخی اقدامات به بهبود علایم بیماری کمک می‌کند.

یکی از راه‌های مؤثر و کم هزینه برای پیشگیری از آلزایمر، فعالیت‌های ذهنی و شناختی مانند خواندن کتاب‌هاست. خواندن کتاب‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که به تحریک فعالیت‌های مغزی کمک کرده و به تأخیر ابتلا به آلزایمر و جلوگیری از آن کمک می‌کند.

هنگامی که شما کتاب می‌خوانید، مغز فعال می‌شود و. این فعالیت‌های تحریک‌کننده مغز می‌توانند به افزایش عملکرد مغز، توانایی حافظه، تمرکز و تفکر کمک کنند. به ویژه خواندن کتاب‌های جدید و متنوع می‌تواند قدرت تفکر و خلاقیت را تقویت و نیز به گسترش دیدگاه و افزایش دانش کمک کند.

با این‌حال، برای بهبود و حفظ سلامتی ذهنی و پیشگیری از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، تنها کتاب‌خوانی کافی نیست.     مهم است که به فعالیت‌های فیزیکی، تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش و فعالیت‌های اجتماعی نیز توجه شود. این ترکیب اقدامات می‌تواند به حفظ سلامتی ذهنی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی را کاهش دهد.

بنابراین، به عنوان یک روش ساده و کارآمد، خواندن کتاب‌ها را به عنوان یک قدم کوچک برای حفظ سلامتی ذهنی و پیشگیری از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر پیشنهاد می‌دهیم.

از دیگر مواردی که مانند کتابخوانی می‌تواند نقش موثری در کنترل آلزایمر داشته باشد می‌توان به موسیقی اشاره نمود.. موسیقی و به طور خاص پرداختن تخصصی و حرفه ای به آن مانند نواختن یک ساز نقش اعجاب انگیزی در کنترل آلزایمر دارد.

یادگیری زیان جدید و باز شدن دنیای دیگری برای ایجاد ارتباط با افراد مختلف نیز نقش موثری در مدیریت مثبت آلزایمر می‌تواند داشته باشد.

به ایجاد ارتباط با افراد مختلف اشاره نمودیم و این نکته بسیار کلیدی درخصوص سالمندان و ورزش ذهنی و تبادل مطالب و فعالیت فکری و در نهایت ممانعت از ایجاد و رشد آلزایمر است. یکی از مشکلاتی که در جامعه امروزی درخصوص سالمندان وجود دارد این است که معمولا سالمندان کمتر مخاطب ارتباط قرار می‌گیرند و اغلب در محافل ومجالس و اماکن عمومی و حتی در خانواده با آنان ارتباط به صورت کلامی برقرار نمی شود و ناخودآگاه از دایره ارتباطات حذف می‌شود و این شروع خطر برای ایجاد و رشد آلزایمر است، لذا این باور را داشته باشیم که سالمندان آن گونه  که به نطر ما می‌رسد دور از مطالب روز نیستند و به اشکال مختلف می‌توان با آنان ایجاد ارتباط نمود. هر چند ممکن است برای جوان‌ترها جذابیت بالایی نداشته باشد اما این یک ضرورت و نیاز سالمند است که با او مکالمه شود، خاطرات را مرور نماید‌، نظر خودش را ارائه دهد و خود را  در دایره ارتباطات اجتماعی و خانوادگی احساس کند و این احساس یقینا مانع رشد افسردگی و آلزایمر خواهد بود.

سالمندان را که نمایی از گذشته وآینده ما هستند را دریابیم. 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.