×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
میراث گرانقدر علامه امینی (ره)

به گزارش اشراف- حامد حسین عسکری، ۱۲ تیرماه سالروز عروج بزرگمردی از تبار شیعیان ناب امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) است که تا چرخ روزگار در گردش است، نام و یاد او بر تارک افتخارات علمی و معنوی شیعه می‌درخشد. چهره‌ای تابناک که – علاوه بر همه آثار ناب و ممتازش – با کتاب ماندگار «الغدیر» ماندگار شد.

اثری گرانسنگ در ۱۱ جلد که برای اثبات عقلی و نقلی امامت و خلافت سیدالکونین امام علی (ع) توسط آن عالم وارسته نگاشته شد و به گفته خودش، برای تالیف این کتاب غنی، طی ۴۰ سال بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب را به طور دقیق مطالعه کرده و ادله امامت و ولایت علی (ع) را از منابع بزرگ شیعه و سنی استخراج کرده است.

کتاب شریف «الغدیر» امروز به عنوان میراث ارزشمند آن عالم واصل، پیش روی جویندگان حقیقت و معرفت قرار دارد و مروری بر بزرگان علم و معرفت در باب این کتاب غنی و عمیق، برای فتح باب آشنایی با آن، مفید است.

آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی می‌گوید: «امام خمینی (ه) تابستان‌ها که درس‌ها تعطیل می‌شد و فراغتی پیدا می‌کردند، هر سال با استفاده از این فرصت، کتاب‌هایی را مطالعه می‌کردند و تا آنجا که یاد دارم، یک سال هم مطالعه تابستانی خود را به دوره ارزشمند کتاب الغدیر نوشته مرحوم آیت‌الله علامه امینی اختصاص داده بودند و با نظر اعجاب به این کتاب می‌نگریستند».

– رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «کتاب شریف الغدیر به عنوان بیان حقیقت و طلب حقیقت است، این یک درخواست منطقی است از همه‌ مسلمانان که بروند تحقیق کنند، ملاحظه کنند، آنچه را که محققین شیعه نوشتند، علمای بزرگ شیعه در زمان خود ما جمع کردند، نوشتند، تحقیق کردند، در دنیای اسلام آنها را عرضه کردند، نوشته آنها مورد تقدیر علمای اسلام، روشنفکران اسلام، برجستگان اسلام قرار گرفته است، این‌ها را ملاحظه کنند؛ خودشان را محصور نکنند، محروم نکنند. کتاب‌های مرحوم سید شرف‌الدین عاملی (رضوان اللَّه علیه)، کتاب شریف الغدیر تألیف علامه‌ امینی، این‌ها حقایقی است که جمع شده است. مسئله‌ غدیر یک مسئله‌ی مسلّم تاریخی است. در ده‌ها کتاب، مرحوم امینی ده‌ها طریق از طرق اهل سنت را نقل می‌کند که ماجرای غدیر را به همین شکل که ما نقل می‌کنیم، نقل کرده‌اند… شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوی ای نوشته شده است! کتاب‌های مرحوم شرف‌الدّین و نیز الغدیر مرحوم علاّمه امینی در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتون‌آرمه و مستحکم است».

– استاد شهید آیت‌الله مطهری: «نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولاً منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای، مولود جریان‌های سیاسی یا ن‍‍ژادی نبوده است. الغدیر ثابت می‌کند که پاره‌ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده، به کلی بی‌اساس و دروغ است و ثالثا شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم‌ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند».

– مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی: «روزی علامه امینی به من گفت که برای تالیف الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب خوانده‌ام. وقتی می‌گفت کتابی را خوانده‌ام، بدرستی خوانده و در ذهن سپرده و از آن یادداشت برداشته بود».

مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی: «علامه امینی دل باخته و شیفته آستان قدس علوی است. این عالم بزگوار، قهرمان بی‌بدیل فرهنگ غدیر و مرد ولایت است. کتاب الغدیر ایشان دانشنامه فضائل امیرالمومنین(ع) است. در عصر حاضر، وظیفه همه ما شناساندن مکتب اهل بیت (ع) و معارف علوم آل محمد(ص) است و دعوت به این مکتب، دعوت به اسلام ناب، انسانیت و مکارم اخلاق است».

– محمد عبدالغنی حسن (مصری): «دانشمند بزرگوار امینی، از زلال محبت پیشوا (علی علیه السلام) و پیروان او سیراب گشته … در عین این که محبت سرشار و شیفتگی، سراسر وجود او را فراگرفته، از عصبیت و هواهای نفسانی دور است… از خداوند مسالت می کنم که برکه آب زلال شما را (کنایه از غدیر زیرا غدیر، در عربی به معنای برکه آب است)، سبب صلح و صفا میان دو برادر شیعه و سنی قرار دهد که دست به دست هم داده، بنای امت اسلامی را بسازند».

– دکتر محمد غلاب، استاد فلسفه در دانشکده اصول دین جامع الأزهر: «ما به یقین معتقدیم که جوانان اسلامی این عصر از این کتاب نفیس (الغدیر)… استفاده خواهند نمود. علاقه‌مندم که راهی به سوی عقاید واقعی و صحیح شیعه امامیه به رویم گشوده شود که با بینش و تدبر کافی در آن، بررسی و اظهار عقیده کنم تا در برابر این فرقه جلیله دچار لغزش و سقوط نشوم».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.