×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
عربستان سعودی در سازمان ملل، استرالیا را به نژادپرستی متهم می کند

به گزارش اشراف – سیده مهدیه قرشی: این اتهامات از سوی عربستان سعودی در حالی به استرالیا وارد شد که پیشتر این کشور، عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر از جمله بازداشت های خودسرانه، شکنجه ، ناپدید شدن افراد و قتل جمال خاشقجی محکوم کرده بود.
سالی منسفیلد سفیر استرالیا در سازمان ملل در بیانیه ای که آن را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ارائه کرد، به نمایندگی از ۲۴ کشور جهان، پادشاهی سعودی را به دلیل خشونت های بی وقفه و نقض حقوق بشر به ویژه علیه کسانی که مخالف رژیم حاکم هستند، محکوم کرد. انگلیس ، کانادا ، آلمان و نیوزلند دیگر حامیان این بیانیه بودند.
منسفیلد گفت: “ما از وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی بسیار نگران هستیم. بازیگران جامعه مدنی در عربستان سعودی هنوز با آزار و اذیت و ارعاب روبرو هستند. مدافعان حقوق بشر، مدافعان حقوق زنان، روزنامه نگاران و مخالفان حکومت همچنان در بازداشت و یا در معرض تهدید قرار دارند. ما نگران گزارش شکنجه، بازداشت های خودسرانه، ناپدید شدن افراد، محاکمات ناعادلانه و آزار و اذیت افراد درگیر در ترویج و دفاع از حقوق بشر، خانواده ها و همکاران آنها هستیم. ”
این اتهامات در حالی به عربستان وارد شده که این کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است، هرچند که سفیر این کشور برای شنیدن سخنرانی در جلسه حاضر نبود، چراکه برای میزبانی روز ملی این کشور در عربستان به سر می برد. اما یک روز بعد عربستان به اتهامات استرالیا پاسخ داد و سفیر این کشور بیان داشت که ما از اظهارات استرالیا به نمایندگی از گروهی از ایالت ها با تعجب فراوان گوش فرا داده ایم. چراکه در آن، اشتباهات و اطلاعات گمراه کننده زیادی علیه کشور من وجود دارد. پادشاهی سعودی، سیاستهای اصلاحات خود را مطابق با ارزش ها و آموزه های اسلامی به ویژه در مورد حقوق زنان اعمال می کند.”
ائتلاف کشورهای غربی به رهبری استرالیا نیز در پاسخ به این اظهارات از عربستان خواست تانسبت به قتل جمال خاشقجی ، ستون نویس واشنگتن پست در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر گذشته پاسخگو باشد.
با اینکه مقامات سعودی در ابتدا مسئولیت مرگ خاشقجی را رد کرده بودند، اما سرانجام اعتراف کردند که وی در داخل کنسولگری کشته شده است. در گزارشی که در ماه ژوئن توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های غیرقانونی منتشر شد، آمده است که شواهد معتبری وجود دارد و تحقیقات بیشتری درباره مقامات عالی رتبه سعودی، از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حال پیگیری است. این گزارش همچنین گفت که در مورد قتل روزنامه نگار سعودی وقوع شکنجه احتمالی در این خصوص محتمل بوده است.
فارغ از این اتهامات، گزارش سازمان ملل در اوایل این ماه نیز حاکی از به دست آوردن شواهد مفصلی درباره جنایات احتمالی جنگی توسط ائتلاف به رهبری سعودی علیه شورشیان حوثی در یمن است و ائتلاف کشورها به رهبری عربستان سعودی موجب گرسنگی غیرنظامیان شده و به بمباران بیمارستان ها پرداخته است و از رسیدن مساعدت های بشردوستانه در طی درگیری پنج ساله در یمن جلوگیری کرد. گزارش سازمان ملل هشدار داد كه كشورهایی كه ارتش سعودی مانند استرالیا ، ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه را مسلح می كنند نیز می توانند مقصر جنایات جنگی باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.