×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جذب گردشگر خارجي در پساكرونا

اشارف – ملیحه عنبری: ورود گردشگر خارجي پس از دو سال وقفه از زمان شيوع كرونا، اگرچه از آبان‌ماه پارسال مجدد آغاز شد اما شيوع مجدد سويه اوميكرون از يكسو و آماده نبودن زيرساخت‌هاي داخلي باعث شد تا در ماه‌هاي پاياني سال ۱۴۰۰ گردشگر خارجي چنداني به كشور نيايد؛ حالا با فروكش كردن تب كرونا و اقزايش سفرهاي داخلي، مي‌توان اميدوار بود كه ورود گردشگران خارجي نيز به كشور بيش از گذشته افزايش يابد. اما سوالي كه وجود دارد اين است كه آيا ظرفيت‌هاي كشور براي پذيرش ميليون‌ها گردشگر خارجي مهياست؟

در سال ۹۸ و قبل از شيوع كرونا، ركورد ورودي گردشگر به كشور با ۸ ميليون و ۶۶۰ هزار گردشگر خارجي شكسته شد و اگر اين روند ادامه پيدا مي‌كرد سالانه حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان درآمد در كشور از اين محل به دست مي‌آمد. اگرچه شيوع كرونا، اين روند را متوقف كرد ولي حالا، بايد مجدد در زمينه زيرساخت‌هاي پذيرش گردشگر به صورت جدي سرمايه‌گذاري شود. متاسفانه در سال ۹۸ كه ركورد ورود گردشگر خارجي هم شكسته شد، علي‌رغم وضعيت مناسبي كه در آن زمان وجود داشت اما كمبود جدي فضاي اقامتي مناسب در كشور احساس مي‌شد و در حالي كه در دوسال گذشته سرمايه‌گذاري جديدي در اين حوزه محقق نشده، اين كمبود در نوروز امسال كه با گسترش سفرهاي داخلي مردم همراه بود، به خوبي خود را به رخ كشيد و اگر قرار باشد، با اين كمبودها به اسقبال مسافران خارجي برويم، حتما ضرر خواهيم كرد.

از سوي ديگر، در حوزه حمل و نقل نيز وضعيت خوبي نه در صنعت هوايي و نه در حمل و نقل زميني وجود ندارد؛ عمده هواپيماهاي موجود در كشور به واسطه تحريم‌ها زمين‌گير هستند و حدود ۱۴۰ هواپيماي فعال در كشور هم، توانايي بالايي براي جابجايي مسافر با كيفيت مناسب را ندارند. گردشگر خارجي بايد بتواند به راحتي در كشور از شمال تا جنوب را به سياحت بپردازد و با چنين وضعيتي، مشكلات زيادي بر سر راه وجود خواهد داشت.

توجه به گونه‌هاي جديد گردشگري مثل گردشگري سلامت، گردشگري زيارتي و گردشگري صنعتي در كنار گردشگري تاريخي و طبيعي كه در حال حاضر بيشتر مورد توجه قرار دارد، مي‌تواند زمينه براي افزايش جذب گردشگر خارجي را نيز به كشور فراهم كند.

مقابله با ايران هراسي در دنيا، با ورود سالانه ميليون‌ها گردشگر خارجي و روايت آنها از واقعيت‌هاي ايران امكانپذير است، اما نياز به برنامه‌ريزي، سرمايه‌گذاري و تسهيل امور دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.