×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جای خالی سینمای افتخار!

اشراف – شاهرخ صالحی کرهرودی: دانشمندان در هر کشوری که باشد یکی از موجبات فخر و مباهات آن جامعه محسوب می‌شوند و این موضوع، در کشور ما که دانشمندان بزرگی داشته که در راه توسعه علم جان خودشان را هم فدا کردند و قربانی ترور بیولوژیکی یا فیزیکی شده‌اند، بیش از سایر کشورهای دنیا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که البته برای سینماگران و سازندگان فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی چندان جذاب نبوده و در سال‌های اخیر، کمتر قصه سینمایی را می‌توان سراغ گرفت که موضوع آن «جایگاه علمی» و ماجرای ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای، دفاعی یا پزشکی کشور باشد.

اگرچه آمار قربانیان ترور در کشور از ۱۷ هزار شهید نیز فراتر رفته است، اما اگر در دهه شصت ترورهای مسئولان کشور و ترورهای بزدلانه و منافقانه مردم در دستور کار بود، حالا یک دهه‌ای می‌شود که دانشمندان حوزه‌های مختلف به سیبل اصلی جوخه‌های ترور بدل شده‌اند. از شهید کاظمی آشتیانی پدر سلول‌های بنیادین که به صورت بیولوژیک ترور شد تا شهیدان شهریاری، علیمحمدی، قشقایی، احمدی روشن و رضایی نژاد و این روزها هم شهید محسن فخری زاده که به صورت فیزیکی و با خشونت هرچه تمام‌تر ترور شدند، نمونه‌هایی از تغییر جهت جوخه‌های ترور برای ضربه به توسعه و رشد کشور است. اما فارغ از این بحث، موضوعی که می‌تواند بن‌مایه بسیاری از آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی قرار گیرد، توجه به مسیر زندگی، نقاط عطف و ماجرای ترور این دانشمندان است. بسیاری از این افراد، تا زمان ترور، گمنام بوده و در حالیکه در پژوهشگاه‌ها و مراکز حساس، به عنوان دانشمندی آگاه و پر توان، به خلق دستاوردهای بزرگ برای کشور مشغول بودند، تازه بعد از شهادتشان مشخص شده که چه گوهر نابی از دست کشور رفته است.

همین موضوع، می‌تواند دستمایه قصه زندگی‌های پر افتخار و البته جذابی باشد که با تلاش یک سینماگر، به داستانی جذاب، پرکشش و البته جریان‌ساز در سینمای کشور بدل شود. برای نمونه، تلاش‌های شهید محسن فخری زاده در حوزه‌های مختلف موشکی، هسته‌ای و حتی تولید واکسن کرونا از رادیوداروها جزو موارد جذابی است که در صورت تبدیل به یک سریال یا فیلم سینمایی می‌تواند اثر بزرگی را در جامعه، در زمینه تقویت جریان تربیت دانشمندان جایگزین و البته آگاهی مردم با این تلاش‌ها ایفاء کند.

البته، پرداختن به ماجرای ترور این دانشمندان و دست‌های پشت پرده ترور این افراد از یک سو و نقش حامیان و عاملان خارجی این ترورها از سوی دیگر نیز، خود داستان مهم و جالبی است که نیاز به روایتی هنرمندانه بر پرده سینما دارد؛ برای نمونه استقبال تماشاگران از فیلم‌های ساخته شده در رابطه با ترورهای دهه شصت، گواهی بر جذابیت و اثرگذاری این قبیل موضوعات خواهد بود که در خصوص دانشمندان هسته‌ای، دفاعی و پزشکی، شخصیت این دانشمندان نیز بسیار مورد توجه خواهد بود. ساده‌زیستی، گمنامی، مرتبه بالای علمی، و در عین حال، اثرگذاری بالا در رشد فناوری‌های روز در کشور، همگی می‌تواند در ساخت کاراکترهای ماندگار یک فیلم سینمایی جالب توجه باشد.

البته این نکته هم باید متذکر شد که ساخت آثار سینمایی در این موضوعات، نیاز به اطلاعات کامل و موثری دارد که نهادهای مربوطه باید در اختیار فیلمنامه نویسان قرار دهند و البته نهادهای مختلف هم در ساخت چنین آثاری که معمولاً هزینه بالایی هم دارد، مشارکت کنند تا انگیزه سینماگران نیز برای ورود به این عرصه‌ها افزایش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.