×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران کشوری توانمند در تولید و صادرات دارو/ ۹۷ درصد داروی کشور تولید داخلی است و به ۴۰ کشور صادر می‌شود

پایگاه خبری اشراف – محسن پورعرب: اگر بخواهیم یکی از بخش های بسیار موفق و سرآمد کشور را نام ببریم قطعا نظام داروسازی خواهد بود. شاید کمتر کسی تصور می کرد ایرانی که یک زمانی به ساده ترین داروهای مورد نیاز دسترسی کافی نداشته و نیازمند حمایت کشورهای خارجی بوده روزگاری به جایگاهی برسد که بتواند داروی مورد نیازش را تولید و حتی صادر کند.

اینکه روزگاری پیش از انقلاب اسلامی حتی به سرنگ کافی دسترسی نداشتیم برکسی پوشیده نیست. اینکه در آن روزگار پزشکان هندی و پاکستانی با خود دارو می آوردند به بیماران میفروختند قابل کتمان نیست. اما اکنون داروهای ایرانی به همین کشورها قاچاق معکوس می شود و بیماران کشورهای همسایه از داروهای باکیفیت ایرانی استفاده می کنند.

در همین رابطه، معاون وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو افزود: ٩٧ درصد از داروهای مورد نیاز داخلی در کشور تولید می‌شود و تنها شاید برخی از داروهای که صرفه اقتصادی نداشته تولید نمی‌شد اما اکنون با توجه به حمایت‌هایی که برای واحدهای تولید کننده در نظر گرفته شده است شاهد هستیم که تمایل واحدهای تولیدی به تولید اینگونه دارو ها نیز افزایش یافته است.

محمدی تاکید کرد: حتی تحریم‌ها هم نتوانسته کیفیت داروهای تولید داخل را کاهش دهد لازم به ذکر است که طی سال گذشته با وجود تحریم‌های دارویی بیش از ۱۰۰ میلیون یورو داروی تولید داخل به کشورهای خارجی صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول هدف گذاری صادراتی سازمان غذا و دارو برای سال ۱۴۰۲ صادرات بیش از ۲۰۰ میلیون یورو دارو به کشورهای هدف است.

حیدر محمدی با بیان اینکه افزایش سه برابری صادرات دارو نشان از تعامل خوب ایران با کشورهای همسایه است، گفت: امیدواریم در اجلاس گروه ۵ و همکاری های منطقه ای به توسعه دسترسی مردم منطقه به داروهای با کیفیت برسیم.

وی حضور کشورهای خارجی را از بزرگترین دستاوردهای نمایشگاه ایران فارما دانست و گفت: نمایشگاه ایران فارما هر سال جایگاه بسیار خوبی برای عرضه و ارائه توانمندی های دارویی کشورمان است و امسال نیز این نمایشگاه با شکوه و استقبال بیشتری برگزار شد و خوشبختانه مسئولان بلندپایه کشور نیز بازدیدهای خوبی از توانمندی های صنایع دارویی کشورمان داشتند.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو صادرات دارو افزایش سه برابری داشته و به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.