×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اهالی خانه سبز

به گزارش اشراف- نرجس شهدوست،فرقی ندارد زمان پخش سریال چند ساله بوده‌ای، اگر آن دوره به دنیا آمده و زمان پخش سریال در سنین کودکی بوده باشی، باز هم صدای زنده‌یاد خسرو شکیبا هنوز جایی گوشه ذهنت هست، صدایی که می‌گفت «خونه باید سبز باشه» و آدم‌هایش در عمل هم به مخاطب نشان می‌دادند یک خانه چطور می‌تواند سبز باشد. چگونه همدلی‌ها و مهربانی‌ها می‌تواند وسط مشکلات و قهرها و آشتی‌ها قدم بزند و مثل جوانه زدن یک گیاه محیط را مهربان‌تر و زیباتر کند. «خانه سبز» هنوز هم در بازپخش‌هایش یکی از سریال‌های پربیننده است.  سریالی که این روزها از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و حس نوستالژیک مواجهه با روزهای گذشته را برای خیلی از ما دارد.

 

سریال«خانه سبز»  کار مشترک بیژن بیرنگ و مسعود رسام است. این دو کارگردان قبل از پخش موفق این سریال، «همسران» را ساخته بودند که خیلی موفق بود، اما  در زمان پخش «خانه سبز» رکورد مخاطبان اثر قبلی بیرنگ و رسام هم شکست. بیژن بیرنگ، پیمان قاسمخانی و شادمهر راستین نویسنده سریال اجتماعی و خانوادگی «خانه سبز» بودند و زنده‌یاد خسرو شکیبایی، مهرانه مهین ترابی، رامبد جوان، آتنه فقیه‌نصیری، زنده‌یاد داریوش اسدزاده، زنده‌یاد حمیده خیرآبادی، اکرم محمدی، فخرالدین صدیق‌شریف و آرش نادی از بازیگرانی بودند که در خانه سبز ایفای نقش کردند.

 

داستان «خانه سبز» در مورد ساکنین یک خانه است که همه با هم فامیل هستند و در کنار یکدیگر ماجراهای گوناگونی را تجربه می‌کنند. در این سریال شاهد زندگی چند نسل در کنار هم بودیم، به نحوی که رامبد جوان و آتنه فقیه نصیری به عنوان بازیگران تازه وارد و کم تجربه با بازی های خوب، هنرمندی بازیگران با تجربه ای چون مرحوم خسرو شکیبایی و مهرانه مهین ترابی که هر دو زن و شوهر نقش وکیل را بازی می کنند در کنار بازی داریوش اسدزاده و حمیده خیرآبادی به عنوان پیشکسوت‌های  بازیگری یکی از عوامل قوت این سریال بود. ط

 

در هر قسمت این سریال ۲۶ قسمتی، با داستان زندگی یکی از ساکنان این طبقات همراه می‌شدیم تا ببینیم چه اتفاقی زندگی آن فرد را با چالش مواجه کرده است. این اتفاقات هم همیشه چیزهای عجیب و غریبی نبود، از اختلاف نظر بین شخصیت‌ها گرفته تا مشکلاتی که شخصیت مرکزی هر قسمت در محل کار یا تحصیل با آن درگیر می‌شد. با وجود اینکه هر قسمت شخصیت محوری متفاوت بود، اما رضا صباحی، تقریباً در تمام قسمت‌های سریال حضور داشت و کسی بود که مابقی شخصیت‌ها هم برای حل مشکلات‌شان به او مراجعه می‌کردند.

این سریال به معنای واقعی کلمه فرزند زمانه خود بود و بسیاری از اتفاقات اجتماعی و فرهنگی روز در دل آن به چشم می‌خورد. ضمن احترام و حفظ جایگاه پدربزرگ و مادربزرگ، حل مشکلات را به پسر آن‌ها رضا صباحی می‌سپرد. کسی که ذهن جوان‌تر و باحوصله‌تری داشت و به‌نوعی می‌خواست حلقه واسطی میان نسل‌های مختلف خانواده باشد.

 

یک تکیه‌کلام مهم، یک حرف اساسی که کل سریال برای همسران هم داشت و انگار می‌خواست مسیری را که در سریال «همسران» شروع کرده یک گام پیش ببرد: «قهریم اما حرف می‌زنیم!» در خانه سبز رضا صباحی مدام این را می‌گفت. بقیه هم می‌گفتند اما او بیشتر از همه این عبارت را به زبان می‌آورد و می‌خواست مطمئن شود مشکلات و اخلاف نظرها موجب دوری‌شان نمی‌شود و با هم آشتی می‌مانند. تا مدت‌ها این عبارت را در میان خانواده و اقوام و آشنایان می‌شنیدیم، این‌که قهریم قبول! اما حرف که می‌زنیم…

 

«خانه سبز» دکلمه شروع سریال که توسط خسرو شکیبایی اجرا می شود یکی از ماندگارترین تیتراژ سریال ها در تلویزیون است. دکلمه ای که با این جمله ماندگار شروع می شود که خونه باید سبز باشه. سبزِ سبزِ سبز. لوکیشن این خانه مربوط به خانواده آقای رجبی بود که در بسیاری دیگر از آثار محصول آن زمان بخصوص به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام مورد استفاده قرار گرفت. «خانه سبز» از سریال های جذاب و محبوب در بین مخاطبان در زمان پخش بود و قسمت پایانی آن و خراب شدن خانه به جهت ایجاد اتوبان، برای مخاطبان بسیار سخت و تأثر آور بود.

 

جای خالی کارگردانی‌های مشترک

سینما و تلویزیون ما در دهه شصت و هفتاد زوج‌های هنری فراوانی داشت. هنرمندانی که با تولید فیلم‌ها و سریال‌های ماندگار نقش به‌سزایی در محبوبیت هنرهای نمایشی در بین مردم ایران داشتند. بیژن بیرنگ و مرحوم مسعود رسام، یکی از موفق‌ترین زوج‌های این فهرست هستند، هنرمندانی که فعالیت هنری‌شان را از دهه شصت آغاز کردند و با ساخت مجموعه‌های تلویزیونی مختلف، بسیاری از خاطرات شیرینی که از تلویزیون در دهه شصت و هفتاد به یاد داریم را به تصویر کشیدند.

مجموعه «چاق و لاغر»، سریال‌های «همسران»، «خانه سبز»، «دنیای شیرین»، «دنیای شیرین دریا»، «تولدی دیگر» و… آثار ماندگاری بودند که مرحوم مسعود رسام و بیژن بیرنگ، در نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آنها نقش داشتند. این دو نفر با توجه به شناخت درستی که از رسانه‌ای به نام تلویزیون داشتند، از ظرفیت‌های آن به درستی استفاده کردند و در زمینه ساخت آثار کودک و نوجوان و همینطور سریال‌های اجتماعی برای بزرگسالان، کارنامه خوبی را از خود به یادگار گذاشتند و همچنین با ساخت این آثار چهره‌های مطرحی را هم به سینما و تلویزیون ایران معرفی کردند، بازیگرانی همچون حبیب رضایی (به عنوان بازیگر مهمان در سریال «خانه سبز») رامبد جوان (به‌عنوان بازیگر مهمان در «همسران» و بازیگر اصلی در «خانه سبز») زنده‌یاد پوپک گلدره (به عنوان نقش اصلی در «دنیای شیرین دریا») رحیم نوروزی (به‌عنوان بازیگر مهمان در «دنیای شیرین دریا») و… تعدادی از هنرپیشه‌هایی بودند که نخستین گام‌های حضور در این عرصه را با آثار این زوج هنری موفق برداشتند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.