×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
از فقر در حوزه کتاب ورزشی تا توصیه خیابانی به نسل جوان

به گزارش اشراف؛ زینب زارع، در این نشست هر یک از مهمانان نقطه‌نظرات خود را درباره کتاب «آن شب در دوحه» جدیدترین اثر یادگاری، با حضار به اشتراک گذاشتند.

مدیریت ناکارآمد بلای جان فوتبال

صفری در ابتدای نشست با اشاره به خاطرات تلخ جام‌جهانی قطر برای ایران و تیم ملی، از مدیریت ناکارآمد به عنوان اصلی‌ترین موضوع یاد کرد. او در ادامه به شرح چند نکته درباره کتاب پرداخت و گفت: «آن شب در دوحه» از نظر ادبی یک مستندنگاری است. مستندنگاری قوانین و استاندارهای خاص خودش را دارد. البته که نویسنده می‌تواند آن‌طور که می‌خواهد کتابش را بنویسد اما در مستندنگاری نویسنده نباید درباره وقایع اظهارنظر کند. به همین دلیل همه عبارت‌های «به نظرم» در کتاب باید حذف شود.وی افزود: مستندنگاری نباید سوگیری داشته باشد و به گونه‌ای نوشته شود که برای همه مخاطبین جذاب باشد.

فقر در حوزه کتاب ورزشی

علی مغانی در ادامه با تبریک به محمدحسن یادگاری و انتشارات سوره‌مهر برای چاپ این کتاب گفت: در حوزه کتاب‌های ورزشی به شدت فقیر هستیم و هر چه که نوشته شود باز هم کم است. کتاب جسور و با اعتماد به نفس نوشته شده که از قضاوت دیگران هم ترسی نداشته است. مغانی افزود: ما باید یاد بگیریم که مسابقات فوتبال به ویژه جام‌های‌جهانی پیش از این که میدان رزم باشند، یک بزم بزرگ هستند. بزمی که همه باید از شادی آن شاد شوند و زندگی کنند. من به عنوان یک پژوهشگر نمی‌توانم هوادارانی را که برای تیم هایشان از زندگی خود مایه می‌گذارند درک کنم. از نظر من این شکل از طرفداری شکلی توسعه‌نیافته است. امیدوارم این موضوع در فوتبال ایران حل و درک شود که فوتبال مرگ و زندگی نیست.

کی‌روش مقصر اصلی!

سپس جواد خیابانی ضمن توصیه به مطالعه کتاب گفت: از جوانان می‌خواهم تا تصمیم بگیرید هر روز کتاب‌های بیشتری بخوانید و دیگران را هم وادار کنید تا کتاب بخوانند. من کتاب «آن شب در دوحه» را خواندم. دو فصل اول کتاب بسیار جذاب است و نمونه بارز یک وقایع‌نگاری کامل است. زمانی که این صفحات را می‌خواندم به یادگاری و نوع قلم و روایتش آفرین گفتم. در ادامه این مجری برجسته ورزشی به مشکلاتی که سال گذشته را جزء تلخ‌ترین خاطرات فوتبال ایرانی‌ها قرار داد، اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و تلخی‌ها از اشتباهات کارلوس کی‌روش نشات گرفت و چنین خاطره تلخی را رقم زد. کی‌روش پدرگونه رفتار نکرد. ارنج نامناسب، تصمیم‌های آنی و موضوعات دیگر باخت سنگین برابر انگلیس را در پی داشت. مطمئن باشید اگر همه چیز هم در کشور خوب بود و شاهد اعتراضات در ایران هم نبودیم باز هم انگلیس به ما شش تا می‌زد. من مقصر اصلی را کی‌روش می‌دانم. خیابانی درباره بازی ایران و امریکا نیز کادر فنی را مقصر اصلی دانست که با کج‌سلیقگی و ندانم‌کاری موجب باخت تیم ملی شدند. او در پایان گفت: اگر در مقابل آمریکا پیروز می‌شدیم، یقیناً شاهد اتحاد و یکپارچگی مردم بودیم.

خودم را سانسور نمی‌کنم

محمدحسن یادگاری نویسنده کتاب درباره نوع بیان اتفاقات و دیدگاهی که در نگارش کتاب به کار رفته است، بیان داشت: گاهی مرا به حکومتی بودن متهم می‌کنند. خاک ایران برایم بسیار مهم است. مرزبندی من منافع ملی است. اگر قرار است به من انگ سیاسی بزنند برایم مهم نیست، چون برای کار سیاسی ارزشی قائل نیستم، اما کار فرهنگی برایم بسیار محترم است. من به عنوان یک وطن‌دوست این کتاب را نوشتم. این نوشته‌ها من هستم. نمی‌توانم خودم را سانسور کنم. یادگاری افزود: خاطرات تلخی در جام‌جهانی رقم خورد. بسیاری از کسانی که تماشاگران بازی‌های ایران در جام‌جهانی قطر بودند هیچ آشنایی با فوتبال نداشتند و فقط سناریوهایی که برایشان نوشته شده بود را اجرا می‌کردند. او خاطر نشان کرد: نکنه دیگر من این بود که ما می‌دانستیم از انگلیس با تمام ستاره‌هایش شکست می‌خوریم، بنابراین رفته بودیم که فقط از فوتبال لذت ببریم و از گل های طارمی ذوق کنیم؛ اما عده‌ای آمده بودند که نگذارند این اتفاق بیفتند.

در پایان برنامه از کتاب «آن شب در دوحه» رونمایی شد.

گفتنی است، «آن شب در دوحه» با مقدمه «زندگی به روایت فوتبال» و در شش فصل شامل «بازی آغاز شده»، «به جام جهانی قطر خوش آمدید»، «همه پسران ملکه علیه ما»، «سیمرغ علیه اژدها»، «دیوانه‌سازها علیه ترسو» و «قطر، آن‌جا و بازگشت دوباره»، تجربه‌ای از جامعه و فوتبال ملی ایران را در جام‌جهانی قطر به نمایش می‌گذارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.